Medewerkers motiveren in 2021: zó pakken deze HR-managers het aan

Auteur: Partena Professional (HR Service Provider)
Leestijd: 6min

Als alles volgens plan verloopt en de vaccinatiecampagne succesvol blijkt, krijgen we dit jaar hopelijk onze vrijheid terug. Tot die tijd is het afstand houden, mondmaskers op en zoveel mogelijk telewerken.

Omdat alle laatste loodjes zwaar wegen, vroegen we aan drie HR-verantwoordelijken wat zij doen om hun medewerkers gemotiveerd aan de slag te houden.

‘We kunnen niet vaak genoeg dank je wel zeggen’

Sven Hubin, Head of Employer Branding bij supermarktketen Lidl

‘Sinds de eerste lockdown in maart vorig jaar is het voor onze medewerkers in de winkels en de distributiecentra zeer druk. Om hen te motiveren, zorgen we er eerst en vooral voor dat ze veilig kunnen werken en steeds met voldoende collega’s zijn. Op piekmomenten zijn er soms duizend medewerkers extra actief in de filialen. Aan de ingang van elk filiaal staat er ook een steward die de karren ontsmet en de klanten aanspreekt zodat ze de hygiënemaatregelen volgen.’

‘Daarnaast aarzelen we niet om onze medewerkers voor het geleverde werk te bedanken en te erkennen, financieel en via symbolische acties. In de eindejaarsperiode bijvoorbeeld, traditioneel de drukste tijd van het jaar, hebben we onze grote “merci-tour” georganiseerd. De regionale managementleden hebben de filialen nog vaker bezocht, om met de aanwezige collega’s in gesprek te gaan en hen een mooi eindejaarscadeau te geven. Uit die gesprekken hebben we veel gehaald om op verder te bouwen en het welzijn van de collega’s verder te verbeteren.’

‘Tot slot zijn we ons ervan bewust dat deze crisis zeer lang duurt en dat de adrenaline die we in het begin voelden, is weggeëbd. Nu januari is aangebroken en het iets rustiger is, moedigen we onze medewerkers aan om de extra verlofdagen die ze gekregen hebben, op te nemen en echt op adem te komen.’

‘Door intensief te communiceren, hebben we de afstand kunnen verkleinen’

 

Katleen Daems, Corporate Director HR bij energieleverancier Luminus

‘Sinds de start van de coronacrisis communiceren wij veel intensiever met onze medewerkers. Terwijl we vroeger vooral e-mails stuurden en boodschappen via nieuwsbrieven verspreiden, gaan we nu meer in interactie. Onze ervaring is dat we medewerkers daardoor sneller bij elkaar kunnen brengen, ook al is het vanop afstand. De meeste collega’s zijn vandaag goed vertrouwd met de vele online communicatietools en maken er verstandig gebruik van. Hier willen we na de crisis absoluut mee verder gaan. Nu al denken we na over wat ons nieuwe normaal zal zijn en hoe we die positieve praktijken en snelle communicatie in onze organisatie kunnen verankeren.’

‘Nog iets waar we dit jaar rond werken, is veerkracht. Via boost-sessies reiken we medewerkers technieken aan om beter met de veranderende wereld om te gaan. We mogen er van uitgaan dat dit niet de laatste crisis zal zijn die we meemaken. Omdat het vaak in kleine dingen zit, roepen we medewerkers op om via Yammer, het sociaal netwerk voor bedrijven, zelf ervaringen te delen. We merken immers dat veel medewerkers voor zichzelf middeltjes hebben bedacht om in deze moeilijke tijd gemotiveerd te blijven. Sommigen lieten een filmpje zien over hoe ze tussen twee vergaderingen in tijd nemen om even te ontspannen, anderen postten een foto van hun werkplek versierd met kerstlichtjes en persoonlijke spullen. Allemaal zeer inspirerend!’

‘We hadden het weekendwerk al langer moeten afbouwen. Medewerkers zijn gelukkiger nu’

 

Leen Beyens, HR Manager bij Starmeal – The Foodmaker

‘Bij de start van de coronacrisis in maart moesten al onze restaurants de deuren sluiten en viel onze omzet terug op 12 procent. Een harde klap voor iedereen, maar gelukkig begrepen we snel dat we vooruit moesten kijken. Daarop zijn teams uit verschillende afdelingen over een digitaal aanbod beginnen brainstormen. Nauwelijks twee weken later al waren de “vedge bags”, verse maaltijdboxen die aan huis of kantoor geleverd worden, geboren. Dat we dat als team hebben kunnen realiseren en zo snel tot een succes hebben kunnen uitbouwen, heeft veel energie geven. We zagen mensen letterlijk openbloeien. Dat is iets wat ik absoluut wil onthouden naar de toekomst toe. Als we medewerkers betrekken, dan worden we daar op alle vlakken beter van.’

‘Om de motivatie van medewerkers hoog te houden, trachten wij ook vaker op projectbasis te werken. Bij elk nieuw project stellen we een nieuw team en een nieuwe leider aan. We kijken daarvoor naar de talenten die medewerkers hebben en minder naar de rol die ze op dat moment in de organisatie spelen. Die projecten brengen niet alleen afwisseling in de job, ze worden ook als zeer leerrijk ervaren. Net omdat ze medewerkers verder dan het dagelijkse brengen.’

‘Tot slot heeft de crisis mij ook geleerd dat je niet te snel moet zeggen dat iets onmogelijk is. In 2019 al lag het afschaffen van weekendwerk op tafel, maar om allerlei redenen dachten we dat het niet zou lukken. Door beter te plannen en betere afspraken te maken, hebben we het tijdens de crisis toch voor elkaar gekregen. Het resultaat is dat onze medewerkers rustiger én gelukkiger zijn, nu ze elk weekend met hun gezin kunnen doorbrengen. De aandacht voor een gezonde geest in een gezond lichaam is altijd al een drijfveer van Starmeal - The Foodmaker geweest. Wanneer de crisis achter de rug is, zullen we dat nog nadrukkelijker doen. We denken nu al na over enkele “healthy challenges” die we onszelf en de medewerkers willen stellen.’

Gerelateerde artikels