Lockdown: onze mentoren hielden de vinger aan de pols

Auteur: Partena Professional (HR Provider)
Leestijd: 2min

Performance Management

Hoe meet u de prestaties van thuiswerkers zonder hun vertrouwen te verliezen? 

Lees dit dossier

 

De 59 medewerkers van de Zaventemse scale-up Cranium konden voor de coronacrisis regelmatig telewerken. Eind maart moest iedereen dat plots fulltime doen. ‘Ons systeem met mentoren bleek een échte meerwaarde.’

Het in privacy, security en datamanagement gespecialiseerde Cranium volgde zijn personeel intensief op tijdens het massale thuiswerk. Eerst en vooral hielden leidinggevenden nauw contact met hun teamgenoten.

‘Ze toonden veel begrip voor de persoonlijke situaties van de medewerkers’, vertelt Floriane Krug, talentmanager bij Cranium. ‘Vooral voor mensen met kleine kinderen bleek zoveel thuiswerken geen evidentie.’

Meer flexibiliteit

Cranium zorgde voor meer flexibiliteit tijdens de werkuren, zodat medewerkers hun agenda zo goed mogelijk konden afstemmen op hun privésituatie. Ook de onlinemeetings werden indien nodig aangepast of verplaatst. En de HR-afdeling polste regelmatig naar de gemoedstoestand van iedereen.

Floriane Krug: ‘Ik belde onze mensen op: zowel onze thuiswerkers als de tien tijdelijk werkloze collega’s. Ook alle geplande evaluatiegesprekken verliepen via deze weg. Zo hielden we de vinger aan de pols.’  

Mentoren

Daarnaast zijn de medewerkers er ook voor mekaar. Cranium werkte reeds voor de coronaperiode met een systeem van mentoren. ‘Mensen met een affiniteit voor peoplemanagement kunnen zich bij ons voor de rol van mentor engageren’, zegt Floriane Krug. ‘Mentoren zijn een sparringpartner voor anderen: ze zijn een klankbord, en een aanspreekpunt bij persoonlijke vragen en bekommernissen.’

De mentoren vervullen een coachende rol en ze bespreken met collega’s hoe ver zij bijvoorbeeld staan in de verwezenlijking van bepaalde persoonlijke doelen. Als het nodig is, koppelen mentoren ook terug naar de leidinggevenden of de HR-afdeling. Dat deden ze ook tijdens de quarantaineperiode.

Motiveren en bemoedigen

De scale-up nam ook verschillende initiatieven om zijn medewerkers extra te motiveren. ‘We verstuurden postkaarten, chocolade eitjes tijdens de paasweken en apero-boxen om onlinemeetings mee op te fleuren’, zegt Floriane Krug.

Als teambuilding organiseerde Cranium digitale kooklessen, koffie- en lunchbreaks. Zo konden medewerkers onderling hun formele en informele contacten behouden.

‘We verstuurden ook een wekelijkse nieuwsbrief met allerlei bedrijfsupdates en leuke personeelsweetjes’, zegt Floriane Krug. ‘Daarin stond onder meer een foto van de Thuiswerker van de Week. We hebben onze medewerkers tijdens deze storm zo goed mogelijk opgevolgd en samengebracht. En ik ben ervan overtuigd dat we hier sterken uitkomen.’

‘Mensen met een affiniteit voor peoplemanagement kunnen zich bij ons engageren voor de rol van mentor’

 

 

Floriane Krug, talentmanager bij Cranium

Gerelateerde artikels