Lockdown. Eindelijk tijd voor reflectie?

Auteur: Julie, coach HR (Partena Professional)
Leestijd: 6min

De coronamaatregelen dwingen ons om thuis te blijven en enkel operatief te blijven voor het noodzakelijke. Dat is voor enthousiaste ondernemers zoals u, zowat het ergste wat iemand u kan vragen. Maar het kan u ook iets opleveren. Een moment voor reflectie, verbinding en misschien zelfs innovatie. 

Wat als deze quarantaine nu eens het perfecte moment was om de focus op uzelf en uw zaak te leggen? Probeer te genieten van het minder hectisch tempo en de momenten van volledige aanwezigheid met uw partner of kinderen. In alle eenvoud terug naar de kern. Richt u opnieuw op uzelf en uw plannen. Waar wilt u binnen tien jaar staan? Wat wilt u tegen dan bereiken, ervaren, doen of kunnen? Hoe ziet u uw zaak evolueren? 

Reflectie tijdens het huisarrest 

Zodra de routine ontbreekt, ontstaat er vanzelf ruimte om na te denken. Is het nodig vanuit een kantoor te werken? Is het ritme waarop gewerkt wordt wel efficiënt? Zet ik mijn personeel op de juiste manier in? Hoe besteed ik mijn vrije tijd? Hoe hebben de maanden en jaren zo voorbij kunnen vliegen? Is dit het leven, en de carrière, die ik voor ogen had? Hoe kan mijn zaak na de lockdown rendabel blijven en over tien jaar nog blijven groeien? 

Wat wil ik in dit leven nog bereiken? Extra verkooppunten, een boek over mijn werk als naslagwerk, een filiaal buiten Europa opstarten, … Wat wil ik ervaren hebben? Mijn grote inspiratiebron ontmoeten, een samenwerking met iemand specifiek aan gaan, … Wat wil ik nog doen of kunnen? Een tijd in Moskou wonen en vlot Russisch spreken? 

Reflecteren lukt niet wanneer we rennen en vliegen, tegen een burn-out aanlopen, in paniek zijn of als de focus op hoge omzetten halen ligt. Reflectie vraagt om stilte en een innerlijk rustpunt. Vaak hebben we niet eens door dat we aan het rennen en vliegen zijn. Daar moet eerst iets voor gebeuren. 

Corona lijkt ons nu ‘huisarrest’ te geven. We mogen pas uit ons kot komen, als we eens goed nagedacht hebben. Tegelijkertijd vindt er ook meer verbinding plaats. Met andere landen, uw partner of gezin, met buren die u nog nooit eerder sprak en met collega-ondernemers. 

Verbinding met collega-ondernemers en met klanten 
 

Collega ondernemers? Hart onder de riem  

Als u het nog niet gedaan had: ga met gelijkgestemden in gesprek, voor een hart onder riem. We moeten hier samen door. Laat u vooral niet ontmoedigen door vrienden of familie die nu in alle rust, maar wel voltijds betaald, thuis werken. Zoek collega-ondernemers op, deel kennis en inspireer elkaar. 

  • Hoe doen andere ondernemers aan damage control? Wat kunnen we doen om zoveel mogelijk aan het werk te blijven? 
  • Hoe gaan ondernemers, met een gelijkaardig bedrijf als dat van u, de financiële gevolgen tegemoet? 
  • Hoe houden bedrijfsleiders zichzelf fysiek en mentaal gezond? 

Uw netwerk uitbreiden kan sowieso nooit kwaad. Er kunnen misschien zelfs opportuniteiten uit voortvloeien. Kijk eens naar de werking van BNI.  

Uw klanten? Herinner hen aan morgen

Heeft u uw zaak verplicht volledig moeten sluiten? Communiceer en blijf in contact met uw klanten. Zorg dat uw klanten u niet vergeten. Niet nu en niet na de lockdown. Staat uw aanbod al online? Vraag via mail of social media om u te steunen met de aankoop van cadeaubonnen en nu al te reserveren voor een opleiding, concert, restaurantbezoek, kappersbeurt of manicure, … willen ze u terugzien na de quarantaine. Zonder uw klanten heeft u geen bestaansrecht, dat mag u hen tijdens deze crisis gerust op het hart drukken. 

Elke cadeaubon of gerecht die nu online gekocht wordt, elke afspraak die nu gereserveerd wordt na de lockdown, kan levens redden van zaakvoerders. 

Innovatie. Nieuwe paden verkennen

 

Nieuwe maatregelen? Nieuwe business

Elke ondernemer zal zich opnieuw aangesproken voelen door de theorie van Darwin. Als de omstandigheden veranderen, passen ondernemers zich nu eenmaal aan. Geen tijd te verliezen. Het is erop of eronder. 

Voor en na. De grote Corona Make-over 

Corona dwingt alle zaakvoerders hun businessmodel te herbekijken: zijn er marketingkanalen die u kunt aanboren? Moet u inzetten op opleidingen, uw team aansporen om vaardigheden nog beter te ontwikkelen? Kunt u uw businessmodel herschrijven om nieuwe doelgroepen aan te spreken? Misschien zijn er opportuniteiten om nieuwe businessmodellen op te starten of nieuwe partnerschappen aan te gaan? Moet u de productie snel opschalen of outsourcen door verhoogde vraag? Kan uw bedrijf meer betekenen als het digitaal gaat? Kunt u uw marketing verbeteren? Ziet u opportuniteiten en kunt u een samenwerking aangaan met wie ook opportuniteiten ontdekt? Ontstaan er innovatieve business-modellen? Alleen wie tijdens deze lockdown snel handelt, kan hier beter uitkomen. Zie deze periode als een tijdelijke fase en bereid u voor op uw ‘terugkomst’. 

Uiteindelijk gaan we allemaal terug werken en naar school. De vraag is, of we ook allemaal terug willen gaan naar die oude, vastgeroeste patronen en gewoontes? Aan iedereen die geen financiële of gezondheidszorgen heeft: wat voor mooie kansen kan deze crisis u opleveren? 

 

 

Gerelateerde artikels