Klaar voor je eerste loopwedstrijd?

Auteur: Julie van Partena Professional
Leestijd: 4min

Ik herinner me mijn eerste loopwedstrijd als gisteren. Het was hard. Maar wat een rush aan de finish! Als je al een tijdje begonnen bent met lopen, droom je intussen misschien ook van je eerste loopwedstrijd. Ga jij voor de 1O km van de Urban Trail in Mechelen, voor de Antwerp 10 Miles of misschien zelfs voor de 20 km van Brussel? Wat je ook kiest, mijn vijf tips coachen je naar de eindmeet!

1.   Alles begint bij … een goede voorbereiding!

 

Mijn gouden tip voor je eerste loopwedstrijd? Vraag het aan je arts! Trainen voor een loopwedstrijd is best wel intensief. Niemand beter dan je huisarts om te controleren of je lichaam hier echt klaar voor is.

Pas als je groen licht hebt gekregen van je arts, begin je te trainen. Daar gebruik je best een uitgestippeld trainingsschema voor. Die vind je overal online. Ik heb er alvast enkele voor je uitgekozen:

Wil je liever een gepersonaliseerd schema? Probeer dan de Nike+ Running app uit (iOS/Android). Die stippelt een schema uit op maat van je doel en van het aantal dagen dat je kan trainen per week.

2.   De juiste uitrusting

 

Bij loopwedstrijden heb je – letterlijk – een voetje voor met goede loopschoenen. Die koop je best al tijdens je training, want dan kan je ze inlopen. Je vindt online de meest uiteenlopende loopschoenen met duizenden reviews. Mijn advies? Koop ze niet online, maar stap een gespecialiseerde winkel binnen die voetanalyses aanbiedt.

De beste loopschoen is trouwens niet noodzakelijk de mooiste, en al helemaal niet de duurste. Kies eerder voor de schoen die het comfortabelst zit van zodra je hem aandoet in de winkel. Laat geen enkele verkoper je dus aanpraten dat je een schoen nog moet inlopen. Zit hij niet lekker in de winkel? Dan heb je binnen de drie weken gegarandeerd enorme blaren.

3.   Trainen = rusten

 

Rusten is absoluut essentieel voor je herstel en om blessures te vermijden. En al helemaal als dit je eerste loopwedstrijd wordt. Je spieren herstellen zichzelf immers op je rustdagen. Dat is ook het moment waarop ze groeien. Als je elke dag hard traint, ontneem je jouw lichaam net de kans om sterker te worden.

Voorzie dus minstens een dag in de week waarop je helemaal niet sport. Wil je op andere vrije dagen in je schema toch sporten? Ga dan voor een rustige sport die je core versterkt, zoals yoga.

In de laatste twee weken voor je loopwedstrijd bouw je je training best sterk af om te rusten. Zo verschijn je helemaal fris en uitgerust aan de start. De laatste drie dagen voor de wedstrijd loop je zelfs beter helemaal niet!

4.   Tijdens de loopwedstrijd: de beste tactiek

 

Dit klinkt misschien wat tegenstrijdig, maar geloof me, het werkt echt: Bij de start van de loopwedstrijd loop je best trager dan je gewoonlijke tempo. Je zal merken dat veel beginnende lopers rondom jou als een pijl uit een boog schieten wanneer ze het startschot horen, high van de adrenaline. Laat je vooral niet meeslepen, want dan loop je verderop in de race gegarandeerd leeg.

Je loopt de eerste paar kilometers van de wedstrijd best wat trager. Je doel is om de snelheid op te drijven in de tweede helft van de wedstrijd en te knallen op het einde!

Veel sporters die aan hun eerste loopwedstrijd deelnemen, vergeten zich in de eerste kilometers te hydrateren door alle opwinding om hen heen. Dat is gevaarlijk, want het is veel moeilijker om weer gehydrateerd te raken als je uitgedroogd bent.

Schrik er trouwens niet voor terug om letterlijk te stoppen aan een drinkhalte. Die paar seconden rust zijn genoeg om je batterijen weer helemaal vol te laden. En zo vermijd je dat je al dat water al lopend in het rond morst.

5.   Tijdens de loopwedstrijd: de juiste mindset

 

Wat als al deze looptips goed hebt opgevolgd, maar je halfweg de wedstrijd toch uitgeput bent? Dan beschik je gelukkig nog altijd over je grootste troef: je mentale kracht!

Geef negatieve gedachten geen kans tijdens het lopen. Beeld jezelf bijvoorbeeld in hoe het straks zal voelen om over de finishlijn te komen. Heb je het toch even echt moeilijk? Denk dan aan hoe je jezelf gaat belonen na de wedstrijd. Je zou versteld staan hoeveel lopers de eindmeet halen dankzij het mentale beeld van een pak warme frietjes met stoofvleessaus en extra mayonaise.