Julie in gesprek met een burn-out coach

Auteur: By Julie van Partena Professional
Leestijd: 4min

Hoe herken je een burn-out? Wat kan je doen om burn-out te genezen? Bij jezelf of je partner? Ik sprak met een burn-out coach en die helpt ons op weg.

Een burn-out, hoe voelt dat?

Je hebt te veel stress. Je bent moe. En je wilt nog wel veel doen. Maar je hebt er geen energie meer voor. Burn-out is een energieziekte, geen depressie. Al kan je je wel depressief voelen.

Burn-out hoeft niet alleen werkgerelateerd te zijn. Het kan ook door de stress van de kinderen zijn, een echtscheiding, een ouder die je verliest. Je opnieuw moeten bewijzen voor collega’s.  Wanneer de stress zich opstapelt en het te veel wordt.

Er staat geen tijd op burn-out. Soms duurt het een jaar. Of een paar maanden.

Burn-out begeleiden, hoe krijgt dat bij jou vorm?

Er zijn verschillende soorten van begeleiding:

  • 1 op 1-sessies

  • Groepssessies, als je graag andere ervaringen wil horen en delen.  

  • Workshops met 10 tot 20 mensen

  • Workshops voor bedrijven met infomomenten om burn-out preventief te vermijden, maar ook over wat stress met je lichaam doet. Er worden ontspanningsoefeningen en een yogales gegeven, men maakt je bewust van energiegevers en er wordt afgesloten met een lachsessie.

“Een burn-out coach is geen psychotherapeut of psycholoog, dus als we op onderliggende trauma’s botsen, dan verwijzen we cliënten door. Burn-out legt soms een trauma bloot waar je je al dan niet bewust van bent.”

Hoe weet ik of ik een burn-out coach nodig heb?

De mensen die we zien, komen bij ons terecht via de huisarts. Dan gaan we aan de slag met een aantal oefeningen, op maat van de huidige situatie, afhankelijk van de fase van de burn-out.

In het begin is dat een afspraak 1 keer per week, maar vooral: rust vinden. Geleidelijk aan bouwen we af van naar 1 keer per maand. Tussen de 4 en 8 begeleidingen kan al veel verschil maken. Dat is persoonlijk, ieder op eigen ritme.

Niet iedereen die we zien, heeft last van een burn-out, vaak hebben mensen ook last van te veel negatieve stress.Wij moeten heel veel. Je mag niet stilstaan. We moeten maar blijven doorgaan. Geld binnenbrengen. Er wordt veel verwacht van ons.
 

Wat geeft je energie? 5 tips

  • Alles wat je blij maakt geeft je energie. We noemen het energiegevers: een glas wijn drinken, in het zonnetje lezen, bloemen op de markt gaan kopen, dansen. Alles om je energieniveau weer aan te vullen.

  • Om beter te kunnen slapen: het blauw licht van je smartphone, laptop of tv vermijden.

  • Zoveel mogelijk bewegen. Zonder te moeten.  

  • Zoveel mogelijk slapen. Vaak is er een tekort aan magnesium, waardoor je moeilijk slaapt. Magnesium is een stof die oa in bananen zit. Maar als je echt een tekort hebt, dan vraag je best advies aan de huisarts. Want slaap is een belangrijke manier om prikkels te verwerken, en dat is nu net wat je te veel hebt: prikkels.

  • Schrap het werkwoord “moeten”. Zeg in de plaats: ik wil, ik kies ervoor, of ik mag.  

Slaap, rust, wandelen, lezen, … Dat zijn niet per se de grootste dingen, het hoeft ook niet duur te zijn. Denk niet meteen aan grote reizen, want anders krijg je weer stress van het geld dat je moet verdienen of de planning.

Wat als je partner een burn-out heeft?

Je kan weinig doen. Alleen maar proberen om begrip hebben. En erover waken dat er elke dag genoeg energiegevers zijn.

Burn-out is periode waar je door gaat. Je kan de ander niet helpen. Het proces van bewustwording gebeurt (helaas) bij de persoon zelf. Moedig je partner aan om veel te wandelen, de natuur op te zoeken, en om “moeten” te schrappen.

Heb je een huishouden, werk en kinderen en valt dan de ander weg … Dan wordt het moeilijk. Dan heb je een schip recht te houden, maar mag je jezelf ook niet overbelasten. Schakel hulp in. Zodat je zelf niet het slachtoffer wordt van te veel stress, ook al wil je er niemand mee belasten…

Last van te veel stress? Hier lees je mijn tips om stress te verminderen. 
 

Ken of  ben je iemand die burn-out heeft of heeft gehad? Hoe ga je ermee om?

Ik ben benieuwd naar je reactie.