'Ik verkocht mijn auto om te kunnen starten'

Auteur: De Tijd (24/12/2020)
Leestijd: 3min

Leila Hassouna, een stewardess bij Brussels Airlines, benutte de coronaluwte om in bijberoep haar eigen collectie keukenhanddoeken te lanceren.

Als stewardess bij Brussels Airlines werd Leila Hassouna dit voorjaar tijdelijk werkloos. ‘Ineens kwam heel veel tijd vrij’, zegt de 32-jarige Brusselse. ‘Het moment om eindelijk een idee uit te werken waar ik al drie jaar mee rondloop. Ik verkocht mijn auto om aan het startkapitaal te raken en ben sinds december zelfstandige in bijberoep. Ik verkoop nu mijn zelfontworpen collectie keukenhanddoeken.’

Hassouna schroefde haar job bij de Brusselse luchtvaartmaatschappij terug van een voltijdse naar viervijfdebaan. ‘Ik ben enkele maanden druk bezig geweest om zowat 20 tot 30 ontwerpen te maken, waarvan ik uiteindelijk de acht besten geselecteerd heb’, zegt Hassouna. ‘Iedereen heeft keukenhanddoeken in huis, maar niet veel mensen hebben er ook mooie.’

Hassouna studeerde textielontwerp aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten  in Gent en droomde al langer van interieurdesign. Voor haar collectie, die onder haar eigen naam verkocht wordt, haalde ze inspiratie uit de Scandinavische landen waar ze in haar eerste jaren als stewardess vaak naartoe vloog. Ook haar Marokkaanse roots zijn een inspiratiebron.

Babykleren

De tekeningen worden door een Nederlands bedrijf met ecologische inkt gedrukt op ecologisch katoen. Knippen en stikken doet Hassouna zelf, af en toe bijgestaan door haar moeder. ‘Ik beleef daar plezier aan. Maar als het groter wordt, moet ik het misschien uit handen geven. Daarvoor kan ik bij een sociaal naaiatelier in Brussel terecht of zou ik op termijn een ethisch project met productie in Marokko willen opzetten.’

Hassouna verkoopt haar designhanddoeken aan 18 euro per stuk via haar webshop. ‘Als mensen mijn verhaal horen, zijn ze bereid dat te betalen’, zegt ze. ‘Sommigen hebben mijn ontwerpen ingekaderd en thuis opgehangen. Ik beschouw dat als een mooi compliment, al zijn de handdoeken natuurlijk bedoeld om gebruikt te worden.’

In de eerste maand verkocht ze 120 keukenhanddoeken. ‘Een mooi begin, maar om rond te komen zijn er 150 per maand nodig’, zegt ze. ‘Vanaf januari wil ik kijken of ik in enkele kleine winkels in Brussel of in koffiebars kan verkopen. We zullen zien hoever dat draagt. Als het goed loopt, wil ik de lijn doortrekken naar het ontwerpen van een ecologische en ethische babycollectie.’

Gerelateerde artikels