Hoe stelt u een succesvol business plan op voor uw zaak?

Leestijd: 7min

U heeft het misschien al wel gemerkt, steeds meer mensen vragen naar uw business plan. De bank, uw boekhouder, iedereen wil of moet het zelfs zien. Maar wat is dat nu eigenlijk, een business plan? Waarom heeft u het nodig? En nog belangrijker, wat moet daar allemaal instaan, is er iemand die u daarbij kan helpen? Geen paniek, Partena Professional overloopt het stap voor stap met u.

Zelfstandige worden, daar komt heel wat bij kijken (in België), dat heeft u intussen wel door. Maar u bent al goed op weg. Een business plan is een belangrijk onderdeel bij het starten van uw eigen zaak. Het is niet alleen de essentie van waarvoor uw zaak dient, maar ook een soort van tijdlijn voor uw toekomst, met een financiële raming. Daarnaast kan uw business plan uw visitekaartje zijn waarmee u bij investeerders of partners gaat aankloppen.

Wat is een business plan?

U start met een idee, uw business plan is de uitwerking van dat idee. Letterlijk is uw business plan een document waarin u een strategisch plan voor uw zaak stap voor stap uitstippelt, aangevuld met een financieel plan. Het biedt u een zekere houvast. Het is een wegwijzer die u kunt gebruiken bij het nemen van belangrijke beslissingen. Maar tegelijk helpt het u ook om uw focus te behouden op de zaken die het belangrijkst en het dringendst zijn. Tenslotte is uw business plan gericht op uw mogelijke winstgevendheid.

Er zijn verschillende soorten van business plannen.

  • Het klassieke business plan dat uw volledige zaak onder de loep neemt.

  • Een business plan voor slechts één onderdeel of product van uw zaak en dus voor een bepaalde deelmarkt.

  • Een variant zoals het marketing plan waarbij u een business plan opstelt voor een productintroductie of een reclamecampagne.

In eerste instantie stelt u uw business plan voor uzelf op, maar het kan ook nuttig zijn voor andere partijen. Als u een lening aangaat bij de bank, zullen ook zij naar uw business plan vragen. Meer bepaald, naar uw startkapitaal. Bijvoorbeeld hoe u de lening zou gebruiken en op welke termijn u het bedrag wilt terugverdienen.

Daarnaast kunt u het business plan ook gebruiken wanneer u investeerders aanspreekt of partners aanwerft. Het versterkt niet alleen de geloofwaardigheid en echtheid van uw product, maar ook het vertrouwen in u als eigenaar. Het verhoogt de slaagkansen van uw zaak omdat u over elk mogelijk scenario hebt nagedacht en dat uitgebreid heeft neergepend. 

Wanneer heeft u een business plan nodig?

Bij het oprichten van uw eigen zaak, schrijft u meteen ook best een business plan uit. Een vaak terugkerende vraag: “is het verplicht een business plan op te stellen?”. Officieel is het geen must, maar we raden het u toch ten sterkste aan. Het verplicht uzelf na te denken over alle mogelijke scenario’s zodat u niet voor verrassingen komt te staan.

Het is een aanrader voor eender welke vennootschapsvorm. Of u nu een eenmanszaak heeft, een besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid of een naamloze vennootschap... Het maakt niet uit. Tenslotte zullen de bank en/of investeerders ook steeds naar uw business plan vragen.

Wat staat er inhoudelijk in uw business plan?

Uw idee

U begint met een duidelijke inleiding waarin u de kern van uw idee samenvat. Wat wilt u gaan doen, hoe bent u erop gekomen en waarom denkt u dat uw idee onmisbaar is binnen de hedendaagse samenleving? 

Uw bedrijf

U stelt uzelf en uw onderneming voor en schetst even een structuur van uw zaak. Stel een mini- cv op waarin u uw competenties, ervaring en vaardigheden toelicht.  Daarnaast moet u kijken naar wat u wilt verwezenlijken? Wat zijn uw doelstellingen en hoe lang geeft u uzelf om alles te realiseren? Een korte tijdlijn kan ook erg handig zijn.Stippel de weg uit die u met uw zaak wilt afleggen. U omschrijft welke risico’s daaraan verbonden zijn en welke beslissingen u moet nemen voor succes.

Uw financiële situatie

Vul dat geheel aan met een financieel plan. Schets de financiële gezondheid van uw bedrijf. Hoeveel eigen middelen heeft u er zelf ingepompt, hoe zwaar is uw eventuele lening, wie zijn uw investeerders en voor welk bedrag? Met een uitgebreid financieel plan voor de komende 3 tot 5 jaar komt u niet voor verrassingen te staan en weet u welke mogelijke tegenslagen u kunt verwachten. 

Een marktanalyse

En hoe zit het nu eigenlijk met uw (eventuele) concurrentie? Maak een grondige analyse van de huidige markt. Wie is de doelgroep voor uw zaak en wat voor type mensen zijn ze? Bent u afhankelijk van andere partijen zoals leveranciers? Denk bij dit onderdeel ook aan de 4P’s: Product, Prijs, Promotie en Plaats.

Uw SWOT-analyse

Een SWOT-analyse, wat is dat in godsnaam, horen we u al denken. SWOT staat voor Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats. Concreet gaat u dus alle sterktes van uw bedrijf in kaart brengen. Alsook de zwaktes, de mogelijkheden en de bedreigingen. Naast een analyse van de huidige stand van zaken op die 4pijlers, ontwikkelt u ook een strategie voor de toekomst van uw eigen zaak.

Uw marketingplan

Hoe gaat u die doelstellingen nu aanpakken? Hoe zal u uw bedrijf promoten en op de kaart zetten? Stel een marketingplan op om de groei van uw bedrijf te schetsen. Zo kunt u er meteen in verwerken of u van plan bent te adverteren, sociale media kanalen aan te maken, een website te bouwen, noem maar op.

Wie kan u helpen bij het opstellen van uw business plan?

Het lijkt allemaal erg ingewikkeld en soms bijna zelfs onmogelijk, maar onthou: u staat er niet alleen voor. Onze Customer Advisors van Partena Professional staan altijd paraat om u te helpen waar nodig.

Met specifieke vragen over uw business plan, kunt ook altijd terecht bij uw boekhouder of bij onze partner microStart.

Bovendien kunt u ook terecht bij uw bank of bij de website van Business model canvas waar ze u een template aanbieden en stap voor stap uitleggen hoe u deze moet invullen. 

Gerelateerde artikels