Waarom en hoe een businessplan opstellen?

Wil je een onderneming starten, dan moet je eerst een businessplan opstellen. Dit plan schetst het financiële traject van je onderneming en is een visitekaartje voor investeerders of partners. Maar wat moet er allemaal in je businessplan staan? En waarom is zo’n bedrijfsplan belangrijk? Je ontdekt het op deze pagina. 

Start je onderneming in enkele klikken

Klaar om te beginnen? Start je onderneming snel en eenvoudig via ons digitale ondernemingsloket. 

Ik wil starten

Wat is een businessplan?

Een businessplan is een document waarin je stap voor stap het strategische en financiële plan van je onderneming schetst. Het plan beschrijft precies wat je gaat doen, hoe je dat gaat doen en welke financiële middelen je daarvoor nodig hebt. Voor het financiële gedeelte wordt vaak de hulp ingeschakeld van een accountant.

Er bestaan verschillende soorten businessplannen:

  • een klassieke versie voor heel je onderneming;  
  • een specifieke versie die focust op slechts één deel of product/dienst van je onderneming; 
  • een versie zoals het marketingplan, waarbij je een businessplan opstelt voor een productlancering of reclamecampagne.

Ontdek het in deze korte video

Wat is het doel van een businessplan? 

Het businessplan is meer dan een stappenplan. Het is een document dat je geloofwaardigheid geeft bij de banken als je een lening aanvraagt en waarmee je het vertrouwen van potentiële investeerders en partners kan winnen. Een sterk businessplan helpt om je contacten te overtuigen van de relevantie en haalbaarheid van je project.   

Het is aangeraden om een businessplan op te stellen voor of zodra je je onderneming opricht. Door een businessplan op te stellen denk je vooruit en houd je rekening met alle mogelijke scenario's. Het helpt je om onaangename verrassingen te voorkomen. 

Is een businessplan verplicht? 

Het opstellen van een businessplan is niet verplicht als je een eenmanszaak opricht. Voor de oprichting van bepaalde vennootschapsvormen, zoals een bv, nv of cv, is een businessplan wel verplicht.  

Verplicht of niet, een business plan opstellen wordt altijd ten zeerste aangeraden, welke bedrijfsvorm je ook kiest. Banken en/of investeerders zullen hier nagenoeg altijd om vragen. 

Hoe stel je een businessplan op? 

Om een businessplan op te stellen kan je gebruik maken van het Partena Professional Business Model Canvas: een must-have voor iedere starter. Het Business Model Canvas helpt je de juiste vragen te stellen en rekening te houden met alle facetten die nodig zijn voor een succesvolle onderneming.     

Een andere optie is om dit sjabloon te volgen, waarmee je je ondernemingsplan op één pagina kan presenteren. 

Ontdek het Business Model Canvas in 3 minuten: 

Een businessplan bestaat uit 5 elementen:

1.

Wat is je doelstelling?

Vat je idee samen. Leg uit hoe het tot stand is gekomen en hoe jouw concept een bijdrage kan leveren aan de huidige maatschappij. Benadruk de voordelen, maar ook de mogelijke risico's. Stel duidelijke doelen en vertaal deze in een planning

2.

Wie ben je?

Stel jezelf en je onderneming voor. Dit geeft potentiële investeerders een idee van het type ondernemer dat je bent en de organisatie van je onderneming. Je persoonlijke kwaliteiten zullen je ook helpen bij het bepalen van de extra profielen die je nodig hebt. 

3.

Welk statuut en welke bedrijsvorm kies je?

Het juridische statuut dat je kiest bepaalt je aansprakelijkheid, boekhouding en toekomstige belasting. Afhankelijk van je situatie kan je kiezen om een eenmanszaak op te zetten als een natuurlijk persoon of een bedrijf als rechtspersoon. 

4.

Wat is je financieel plan?

In je financieel plan neem je je eigen middelen op, alsook het bedrag dat je van de bank wil lenen en het bedrag dat investeerders willen voorschieten. Je financieel plan geeft een overzicht van alle uitgaven en investeringen voor de eerste paar jaar. 

5.

Voor welke markt is je product of dienst?

Onderzoek de markt/sector waarin je aan de slag gaat en bepaal je belangrijkste doelgroepen. Hoe presteren je concurrenten? Wat kan beter? Kijk naar je sterke en zwakke punten, kansen en bedreigingen (bijvoorbeeld met behulp van een SWOT-analyse). Dit vormt de basis van je marketingplan. 

Het financiële plan als kern van je business plan

Het financiële plan is een essentieel onderdeel van je businessplan. Het helpt je onaangename verrassingen te vermijden en potentiële partners of investeerders te overtuigen. Zonder een realistisch financieel plan is het moeilijk om je onderneming van de grond te krijgen. Concrete en betrouwbare cijfers zijn cruciaal.

Voor sommige ondernemingsvormen is een financieel plan zelfs verplicht en moet het worden ingediend bij een notaris. Gaat je onderneming binnen de 3 jaar na oprichting failliet? Dan kunnen jij en je partners aansprakelijk worden gesteld als uit het financieel plan blijkt dat jullie onvoldoende startkapitaal hadden. 

Lees er hier meer over

Een financieel plan omvat meerdere elementen:

Investeringsplan

Dit plan omvat een overzicht van de nodige financiële middelen en kosten om je onderneming op te starten. Dit zijn de uitgaven die je moet maken voordat je je eerste klant hebt: een gebouw kopen of huren en inrichten, machines en grondstoffen kopen, enz. 

Financieringsplan

Met dit plan laat je zien hoe je de noodzakelijke investeringen gaat betalen. Het plan helpt je om snel na te gaan of je voldoende middelen hebt om al je investeringen te bekostigen. 

Om een financieringsplan op te stellen, onderzoek je hoeveel kapitaal je zelf kan investeren en hoeveel je moet lenen van de bank of investeerders.    

Resultatenrekening

De resultatenrekening geeft een overzicht van je maandelijkse inkomsten, uitgaven en overschot. Het is belangrijk dat je nadenkt over je vaste maandelijkse kosten (door bijvoorbeeld het budget te berekenen dat je nodig hebt voor je salaris).   

Deze break-evenanalyse geeft je een idee van hoeveel geld je altijd beschikbaar moet hebben en wat je minimale jaaromzet moet zijn om al je kosten te dekken. Je onderneming zal alleen winstgevend zijn als je omzet hoger is dan het break-even punt. 

Kasstroomoverzicht (cash flow)

Je onderneming is misschien pas na een paar maanden winstgevend. Maar in de tussentijd blijven de uitgaven oplopen. Daarom is het belangrijk om maandelijks een overzicht te maken van je liquide middelen (of cashflow).    

Dit overzicht omvat alle factoren die je inkomsten en uitgaven beïnvloeden. Het verschil tussen deze twee geldstromen bepaalt de cashflow van je bedrijf, die je een goed idee geeft van waar, wanneer en waarom er financiële tekorten zullen zijn. 

glasses

Hulp nodig bij je businessplan?

Onze experts staan voor je klaar! Schrijf je in voor één van onze workshops en stel je businessplan op samen met Partena Professional.