Hoe kies je de beste interim-manager voor je bedrijf?

Auteur: Partena Professional (HR Service Provider)
Leestijd: 3min
Publicatiedatum: 02/12/2020 - 14:50
Laatste update: 01/09/2023 - 11:35

Dankzij interim-management kan een bedrijf de expertise van een HR-specialist inroepen voor een bepaalde tijd of missie. Waar moet je als werkgever rekening mee houden als je een interim-manager inhuurt? Ruben Lombart geeft advies.

Op zoek naar een tijdelijke versterking van jouw HR-team?

Contacteer HR Partners

‘Interim management is in volle opgang en evolueert snel’, zegt Ruben Lombart, directeur van HR Partners, een dochteronderneming van Partena Professional.

‘Soms willen bedrijven voor een beperkte periode een bepaalde expertise in huis halen. Bijvoorbeeld als ze zich op een nieuwe markt begeven, of wanneer ze zo sterk groeien dat ze nood hebben aan meer structuur. Maar een interim-manager kan ook helpen bij een specifiek project of iemand vervangen die met zwangerschapsverlof gaat.’

Expertise uit de praktijk

Hoe vind je de ideale interim-manager? ‘De partij waarmee je in zee gaat, moet de verwachtingen en de context van het bedrijf zeer goed begrijpen’, zegt Lombart. ‘Afhankelijk van de sector, de bedrijfscultuur vraagt dezelfde expertise om een ander type manager. Er moet een perfecte match zijn tussen de HR-expert en het bedrijf.’

De interim-managers van HR Partners hebben heel wat ervaring op de teller. ‘Onze specialisten hebben als HR-expert gewerkt bij bedrijven. Dat geeft hen een echte toegevoegde waarde. Ze begrijpen de behoeften van de klant en integreren snel in het bedrijf.’

Ga ook na of de partij waarmee je in zee gaat, beschikt over een groot netwerk. Dat garandeert vaak de duurzaamheid en de kwaliteit van de samenwerking.

‘Tegelijk dagen wij onze klanten uit om na te denken over hun organisatie, processen of tools. Die alomvattende aanpak wordt gewaardeerd en is een echte toegevoegde waarde’, zegt Lombart.

Kenniscentrum

‘De consultants van HR Partners kunnen bovendien rekenen op het kenniscentrum van Partena Professional en dat van onszelf. Daarin vinden ze allerlei methodologieën en tools om de vragen van klanten te beantwoorden, zegt Lombart.

‘Ze kunnen ook beroep doen op experten van Partena Professional uit andere vakgebieden. Stel dat een bedrijf een tijdelijke vervanger zoekt voor een HR-manager, maar tegelijk in een overname een zit. De interim-manager zal binnen onze groep de nodige expertise vinden om de organisatie daarbij te ondersteunen.’

Interim-management moet een eenvoudig proces zijn dat de klant ontlast van allerlei administratieve taken. Zo kan het bedrijf zich concentreren op zijn activiteiten, terwijl de interim-manager zich volledig kan wijden aan zijn missie.

‘We houden de opdrachten voortdurend in de gaten, met regelmatige evaluaties en we bespreken voortdurend de inhoud’, voegt Lombart toe. ‘Altijd met het doel de best mogelijke toegevoegde waarde te bieden aan onze klant.’

‘Interim management is in volle opgang en evolueert snel’

- Ruben Lombart, directeur van HR Partners, een dochteronderneming van Partena Professional.

Gerelateerde artikels