Hoe ga je als kmo slim om met social media? ‘Vertel zo weinig mogelijk over jezelf’

Auteur: Partena Professional (HR Service Provider)
Leestijd: 5min

De gemiddelde consument bezoekt dagelijks Facebook, Instagram of LinkedIn. Je kan als kmo dus maar beter aanwezig zijn op social media, via een inspirerende klantencase, leuke video of een visionaire longread. Maar hoe ga je slim om met social media?

Maarten Rottiers, managing director van Content Makers, dat kmo’s in hun socialmediastrategie begeleidt, geeft gouden tips.

'Als je aan het daten bent en je spreekt continu over jezelf, komt er meestal geen tweede date. Dat geldt ook voor communicatie op sociale media.’

Maarten Rottiers, Managing Director bij Content Makers

Voor je aan de slag gaat, sta eerst stil bij een goede strategie. ‘Je hebt je bedrijfs-, marketing- en salesstrategie. Die drie domeinen moeten elkaar versterken, vervolgens stem je daar je socialmedia-aanpak op af.’

Eenmaal je strategie op punt staat, maak je een realistisch contentplan met haalbare doelen en een online kalender om je posts in te plannen. Wie random posts plaatst, zonder plan en zonder vast ritme, zal weinig commercieel effect teweegbrengen.

Drie basics

‘Vooruitkijken, posts maken in functie van je doelgroep én zorgen dat je via social verkeer naar je website genereert, dat zijn drie basics waar veel kmo’s nog tegen zondigen.’

De hamvraag is: met welk type communicatie kan je mensen begeesteren en in het beste geval doen kopen? ‘Je moet segmenteren: je kan niet alles vertellen of iedereen bereiken’, zegt Maarten. ‘Met één social post kan je slechts op één doelgroep en één product of dienst mikken.’

Geef antwoorden

Boeiende content maken kost tijd, maar rendeert. Maarten: ‘Zeker om awareness te creëren maak je bijna journalistieke content boordevol kwalitatieve info. Zeg niet hoe goed je wel bent, vertel niet te veel over jezelf en je producten, maar geef antwoorden op de vragen waar je doelgroep mee zit.’

‘Maak bijvoorbeeld een portret van een klant of bied een echte helpende hand om je klant te helpen kiezen, op het niveau van hoe je het in een fysieke winkel zou doen. Als je aan het daten bent en je spreekt continu over jezelf, komt er meestal geen tweede date. Dat geldt ook voor communicatie op sociale media.’

Verkopen lukt

Via social media komen consumenten vaak voor het eerst in contact met je merk. Volgens Maarten kan je zeker verkopen via social media. Bij duurdere producten werk je best met een tussenstap: je loodst hen bijvoorbeeld naar de website.

‘Social is het ideale kanaal voor lead generation: je biedt kwalitatieve content in ruil voor een telefoonnummer of mailadres waarna een verkoper de lead verder opvolgt. In functie van je doelstelling ga je nadien de juiste kpi’s meten (bereik, engagement, verkeer van social naar website,…).

Durf adverteren

Aanwezig zijn op social media is gratis, maar wie echt commercieel effect wil bereiken, moet durven adverteren, zegt Maarten kordaat. ‘Het heeft bijna geen zin om op social actief te zijn zonder te adverteren. Kmo’s laten hier ontzettend veel kansen liggen. Ze hebben een paar honderd of een paar duizend fans op hun LinkedIn of Facebook, maar als je een gewone post plaatst, bereik je daar zo’n 30 tot 40 procent van.’

Om echt te groeien in merkbekendheid en sales, moet je goede content maken en die adverteren naar de juiste mensen. Dat kan je zelf doen of in handen geven van een agency.

Overdrijf niet

‘Adverteren is een vak op zich, zeker als je de juiste doelgroep wil bereiken en veel effect wil hebben’, zegt Maarten. ‘Op welke social media je mikt, hangt af van je doelstelling en je doelgroep. Al je jongeren wil bereiken, kun je niet voorbij TikTok, maar is je doelgroep b2b en 40-plus, kies je beter voor LinkedIn.’

‘Cruciaal is dat het ritme van de uitrol van je communicatie haalbaar is. Doe niet aan overkill. En doe beter één kanaal 200 procent goed dan drie kanalen aan 50 procent. Investeer ook en vooral in social media als het jouw bedrijf voor de wind gaat en niet enkel als je al in zwaar weer zit.’

Veel competenties

Volgens Maarten Rottiers gaan vooral de grote kmo’s sneller in zee met een agency. ‘Ze hebben een goed inzicht in hun bedrijfsstrategie, producten en doelgroepen, maar ze kunnen dat moeilijk vertalen naar een winnende socialmediastrategie omdat ze te dicht op hun business zitten, of omdat het hen ontbreekt aan tijd en/of kennis.’

‘Je hebt veel competenties nodig (strategie, advertising specialist, copywriter, videocrew, fotograaf, graphic designer,…) die voor een kmo moeilijk allemaal interne mensen kunnen zijn. Kleine kmo’s doen hun social media dan weer vaker zelf of schakelen kennissen of een freelancer in.’

 

Online check

Maarten stipt nog een recente evolutie aan: niet elke kmo wil per se meer verkopen via social media. ‘Sommige willen vooral hun online uitstraling op hetzelfde niveau krijgen als de service die ze bieden. Vooraleer een consument koopt, doet hij of zij een online check van je website en social media. Zijn die niet op een hoog niveau, dan koopt hij of zij bij een hipper ogende concurrent die daarom geen betere prijs-kwaliteit levert.’

 

Gerelateerde artikels