Het belang van de eerste freelancedag

Auteur: Partena Professional (HR Service Provider)
Leestijd: 3min

Freelance onboarding gaat niet alleen over mensen verwelkomen in het bedrijf, vindt Marleen Deleu, die een grote voorstander is van Total Talent Management. Het hele proces begint veel vroeger: ‘Bedrijven investeren steeds meer in hun employer brand en maximaliseren hun imago door communicatie. En dus ook door hun werkaanbiedingen. Helaas worden die maar al te vaak geschreven voor klassieke kandidaten en niet voor freelancers.’

Statuut of vaardigheden?

Want wat is belangrijker: zoeken naar competenties of zoeken naar een specifiek statuut? ‘Logischerwijs gaan we op zoek naar competenties. Gebeurt de aanwerving van een freelancer door de aankoopafdeling van een bedrijf en niet door hr? Dan ligt de nadruk waarschijnlijk op kostenbesparende KPI’s, en niet op een aanpak die in overeenstemming is met het wervingsbeleid. Je moet vanaf het begin focussen op een goed evenwicht en op het menselijke aspect.’

De eerste dag

De tijd tussen de zoektocht en de eerste werkdag van een vaste medewerker maakt een betere communicatie mogelijk, meent Marleen Deleu. ‘Meestal heeft een vaste medewerker al contact gehad met de personeelsverantwoordelijke of zelfs met zijn of haar directe manager. Op de eerste dag krijgen ze een presentatie van het bedrijf. Dat is de normale gang van zaken. De tijd tussen de “aanwerving” van een freelancer en de eerste werkdag is doorgaans veel korter. Toch is het essentieel dat hij net zo ontvangen wordt. Een freelancer is geen machine die je alleen maar moet aansluiten en die dan onmiddellijk gaat presteren. Neem dus de tijd om talent op een waardige manier te verwelkomen.’

‘Om freelancers succesvol te integreren, moeten je hen op dezelfde manier behandelen als andere medewerkers. Stel voor de aanvang van de opdracht een contract op. En waarom bied je ook freelancers geen interne opleidingen aan, als die nuttig zijn voor de opdracht? Beter nog: nodig freelancers uit voor evenementen van het bedrijf, zoals een afterwork. Kortom, behandel freelancers net zoals uw medewerkers. Met één grote uitzondering op die regel: de gezagsverhouding werknemer-werkgever ontbreekt.’

Praat over projecten en innovatie

De sleutel tot een succesvolle onboarding van freelancers is volgens Deleu een communicatie op maat in jobaanbiedingen: ‘Tegen vaste werknemers praat je over werkzekerheid. Tegen een freelancer over projecten en innovatie.’ Verwachtingen definiëren is ook een onmisbaar stuk van de puzzel. ‘Wees duidelijk over wat je van de freelancer verwacht, maar ook over wat hij van jou kan verwachten. Bereid hem dan zorgvuldig voor op zijn komst en integreer hem als een integraal onderdeel van je bedrijf.’