Hebt u een basis boekhouden nodig om uw eigen zaak te starten?

Auteur: By Partena Professional
Leestijd: 5min

Van plan om een eigen zaak op te starten? Dan zijn er een aantal stappen die u moet ondernemen. Maar er zijn ook een aantal dingen die u moet kennen en kunnen. Zo moet u aantonen dat u een basiskennis bedrijfsbeheer in huis hebt (start u vanaf 1 september 2019, dan moet u uw basiskennis bedrijfsbeheer niet meer bewijzen). Of, voor welbepaalde beroepen, dat u over de nodige beroepsbekwaamheid beschikt. Lees hier meer over die attesten. Is een basis boekhouden een must-have… of enkel nice-to-have? Ontdek het hier.

Als u een eigen zaak start en zelfstandige wordt, wordt u ook meester over uw eigen financiën: inkomsten, uitgaven en wat aan het eind van de rit overblijft. Niet voor een werkgever maar voor ú. Wilt u graag uw financiën verstandig beheren? Wilt u zelf facturen en bankpapieren correct verwerken? Wilt u uw eigen boekhouding kunnen doen, of toch een aantal taken, zodat u enkel het specialistische werk aan uw boekhouder of accountant kunt overlaten? Of wilt u gewoonweg beter met uw boekhouder of accountant kunnen praten?

Allemaal excellente redenen om een basis boekhouding onder de knie te krijgen.

Waarom een basis boekhouden?

Of u nu een eenmanszaak opstart of een vennootschap, als zelfstandige in hoofdberoep of in bijberoep... een goede boekhouding is de ruggengraat van uw activiteit. Dit om de eenvoudige reden dat een groot deel van uw beslissingen gebaseerd zal zijn op kerncijfers: inkomsten en uitgaven, kosten en marges. Dit kan u alleen als u zelf voldoende inzicht hebt in cijfers, afschrijvingen, winst en verlies. Laat dat inzicht niet enkel over aan uw boekhouder of accountant. Hij of zij is uw ‘co-piloot’, maar het stuur, dat heeft u zelf in handen.

Enkele of dubbele boekhouding?

Een belangrijke vraag is: voor welke vennootschapsvorm kiest u, en welke boekhouding is daarvoor vereist?

Lees hier meer over wat moet u als starter weten over enkelvoudige of dubbele boekhouding.

Een enkelvoudige boekhouding volstaat voor een eenmanszaak, een freelancer, een vennootschap onder firma (VOF) of een gewone commanditaire vennootschap met een omzet tot € 500.000.

Start u een eenmanszaak? Dan kunt u in principe de boekhouding zelf doen  - of laten doen. U beslist, in functie van uw kennis, uw financieel plan (waarin u plant om maximaal te besparen in de eerste periode) en/of uw beschikbare tijd. Bent u niet btw-plichtig? Dan is het antwoord nog eenvoudiger. Moet u alleen een belastingaangifte indienen - en dus geen btw-aangiften - dan is doe-het-zelf boekhouding zeker te overwegen.

Waarover u best praat met uw boekhouder

En toch. Onderschat nooit de rol van een boekhouder of accountant voor het welslagen van uw zaak. Welke vennootschapsvorm u ook kiest en hoeveel u ook zelf wilt doen:  er zijn momenten waarop u zich best laat bijstaan door een boekhouder of accountant. Bijvoorbeeld: in de voorbereidingsfase van uw opstart, wanneer u moet kiezen tussen eenmanszaak of vennootschap, wanneer u moet beslissen over belangrijke investeringen en bij het opmaken of invullen van fiscale aangiften.

Lees hier waarover u best praat met uw boekhouder of accountant.

Basis boekhouden van begin tot eindbalans

Wie voor een baas werkt, heeft vaak weinig kaas gegeten van boekhouding. Een basis boekhouden begint dan ook best bij de boekhoudkundige basics zoals debet en credit, de balans, de resultatenrekening, de inventaris, het grootboek en zo meer. Ook de verschillende soorten facturen leert u best kennen, en begrippen zoals maatstaf van heffing. Dit is het bedrag waarop de btw wordt berekend. Verder pikt u best noties op van:

  • vereenvoudigd en dubbel boekhouden (dit laatste indien u een bvba opricht);

  • de belangrijkste rubrieken van een balans;

  • het MAR en de resultatenrekeningen;

  • de proef- en saldibalans en de jaarrekening;

  • investeringen en financieringen;

  • afschrijvingen en verkopen boeken;

  • kredieten op korte en lange termijn;

  • aankopen en verkopen van handelsgoederen;

  • personeelskosten boeken;

  • eindejaarsverrichtingen en eindbalans;

  • kosten en kostprijsberekeningen;

  • omzet en verkoopprijsberekeningen;

  • voorraadbeleid;

  • enz.

Van zodra u met deze basisbegrippen vertrouwd bent, verlopen de gesprekken met uw ‘copiloot’ een stuk makkelijker. Een goede cursus basis boekhouden kan zelfs een opstap betekenen naar een verdere opleiding (en loopbaan) als boekhouder/fiscalist. U weet maar nooit!

Voor een opleiding basis boekhouden kunt u op verschillende plaatsen terecht, in dag- en avondcursussen, live en online. Zoek eens op Centrum voor Avondonderwijs (of Afstandsonderwijs), Syntra en VDAB. Bent u werkzoekende, dan stimuleert de overheid u om dergelijke opleidingen te volgen. Lees nog meer over een eigen zaak starten als werkloze in dit artikel.

Met andere woorden: een basiscursus boekhouden volgen is geen must, maar wel aan te raden als u wilt starten als zelfstandige.

 

Gerelateerde artikels