Gulheid, ook in het HR-beleid

Auteur: By het team van Generous
Leestijd: 5min

Generous is een fabrikant van bio- en glutenvrije koekjes die werd opgericht in 2012 door 4 ondernemers die zich met hart en ziel inzetten voor hun bedrijf. Het is een project waarin ze zichzelf herkennen en dat zinvol is, voor hen maar ook voor hun medewerkers. Ze willen een menselijke werkgever zijn en hun medewerkers motiveren, zonder de waarden van het bedrijf uit het oog te verliezen.

Het was eerder toevallig dat de 4 dertigers (die in het dagelijkse leven ook 2 koppels vormen) samen een zaak te startten. Ze liepen elkaar gewoon op het juiste moment tegen het lijf. Vanuit hun gemeenschappelijke interesses begonnen ze met een nieuw merk dat ook hun eigen waarden weerspiegelt. Voor hen is Generous een manier om hun persoonlijkheid en hun gevoel uit te drukken. Meer nog, met de koekjesbakkerij creëerden ze als het ware een universum met een ludiek kantje. (Zo kregen de koekjes bijvoorbeeld elk een eigen personage). En dat universum is ook gul, net als hun HR-beleid.  

Ruimdenkend en interactief

Als u denkt dat gul zijn hetzelfde betekent als werknemers een hoger loon geven, dan denkt u dat verkeerd. Bij Generous betekent dat werk geven aan mensen in België en hen laten evolueren volgens hun eigen mogelijkheden, natuurlijk zonder het economische aspect uit het oog te verliezen. Die gulheid vertaalt zich ook in een open geest. Generous is lid van het Netwerk Ondernemen Brussel en deelt kennis met andere bedrijven. De 4 zaakvoerders geven vrijwillig advies aan jonge ondernemers die hen willen ontmoeten. Bij de start van Generous hebben ze zelf ook veel geleerd van andere ondernemers. Ze hechten daarom veel belang aan die wisselwerking.

Duidelijke verantwoordelijkheden en collegiale beslissingen

Vandaag bestaat het team van Generous uit een tiental personen, waaronder de 4 oprichters. Elk van hen heeft zijn eigen verantwoordelijkheden. Aurélie neemt de administratie voor haar rekening en Christophe is verantwoordelijk voor de commerciële en marketingtaken. Théodora houdt zich bezig met de verpakkingen, de website en de identiteit van het bedrijf op sociale media. Jean-Benoît ontwikkelt de recepten en overziet de productie. De taken zijn duidelijk verdeeld maar de horizontale samenwerking blijft ook belangrijk. Beslissingen nemen ze samen. Dat gaat soms wat trager maar zo is er wel ruimte om de zaken in vraag te stellen.

Een menselijke en motiverende werkgever

Het merk verder ontwikkelen is niet de enige uitdaging. Er moet ook een HR-beleid worden gevoerd. De jonge ondernemers waren daar niet op voorbereid maar willen het wel goed aanpakken. Hun uitdaging: blijven zorgen voor voldoende motivatie. Want ook al zijn de jobs soms repetitief, ze willen dat hun medewerkers elke dag graag komen werken. Generous wil een open, menselijke en toegankelijke werkgever zijn. De oprichters aarzelen niet om het personeel te betrekken bij bepaalde beslissingen. Zo houdt hun werk ook meer steek. Het is bijvoorbeeld belangrijk dat ze begrijpen dat de klant alleen zorgeloos van een koekje kan genieten omdat zij hun werk goed deden. Er is een heel horizontale structuur en de directie maakt tijd om te luisteren naar hun medewerkers. Er wordt ook samen gegeten en ondertussen over koetjes en kalfjes gepraat.

De waarden van het bedrijf levend houden

Een HR-beleid brengt veel uitdagingen met zich mee. Zo is er de motivatie maar ook het teamwerk. Omdat het team van Generous klein maar multicultureel is, is het niet altijd evident om mensen met een verschillende culturele achtergrond te laten samenwerken. Niet simpel maar wel erg verrijkend. De 4 jonge ondernemers willen absoluut ook hun bedrijfswaarden overbrengen: gulheid, respect, een goede samenwerking en vertrouwen. Die waarden moeten de medewerkers elke dag vrijwillig uitdragen ... Bovendien moeten ze zich kunnen vinden in de eigenzinnigheid en de humor van het merk.

Een succesrecept

Het aanpassingsvermogen is een karaktertrek van elk teamlid. Volgens de 4 ondernemers is dat bovendien een onmisbaar ingrediënt voor elk startende ondernemer. Ambitie, moed, doorzettingsvermogen, lef en passie zijn de overige ingrediënten van het succesrecept. En de kers op de taart? Zich goed omringen en nooit aarzelen om raad te vragen. Er blijken nogal wat ondernemers heel gul met raad geven.

Generous en Partena Professional

Voor hun payroll doet Generous een beroep op Partena Professional. "We zijn geen grote klant, maar dat laat Partena ons nooit zo voelen." benadrukt Aurélie Gribomont van Generous. "Informatie uitwisselen gebeurt heel vlot. We hebben een vaste contactpersoon die ons dossier perfect kent. Ik kan die continuïteit heel erg appreciëren."

Zin om, net als Generous, uw payroll toe te vertrouwen aan Partena Professional?

Neem gerust contact met ons op.