Gezonde bedrijfscultuur - ook tijdens verandering

Auteur: Partena Professional (Julie - HR Coach)
Leestijd: 4min

Stel, er zijn onvermijdelijke veranderingen op til: Er komen nieuwe leiders aan boord, er is sprake van herstructurering of van overname. Hoe ga je daarmee om?  

Verandering is een constante voor zakelijk succes. You know; to be ‘agile’. Daar kunnen we niet onderuit. Maar langs de andere kant staat een gezonde, sterke bedrijfscultuur garant voor meer betrokkenheid en minder ziekteverzuim. Waar zit het ideale evenwicht tussen noodzakelijke veranderingen om succesvol te zijn en een gezonde bedrijfscultuur?

Neem deze 3 adviezen mee naar je volgende boardmeeting:

1. Verandering: Kies voor het juiste leiderschap

Eén ding staat vast: in tijden van verandering hebben je medewerkers geen behoefte aan ‘zomaar’ een verantwoordelijke, ‘zolang er maar iemand op de stoel zit / de stoel maar gevuld is’, of ‘het werk gedaan is’. Zo eenvoudig is het niet. Net wel, is er die behoefte aan een leidersfiguur met de juiste visie en aanpak. Want leiderschap komt in verschillende stijlen. Het gaat om de juiste persoon op de juiste plaats.

2. Verandering: Alertheid als strategie

Net die bedrijven met een open bedrijfscultuur, blijken succesvol, hebben de meest betrokken medewerkers en het minst last van ziekteverzuim. Wat is het verband?

Wie verandering als een constante kan zien, blijft steeds alert voor wat er gaande is ‘hier en nu’. Dan zie je wie van welke werknemers talent blijkt te hebben en klaar is voor een volgende stap, maar ook welke werkprocessen anders moeten aangepakt worden, of wat je bedrijf precies nodig heeft om straks futureproof te zijn. Misschien zie je welke producten of diensten we zouden kunnen gebruiken die nu nog niet op de markt zijn. Kortom, wie uitgaat van verandering, ziet het tijdelijke aspect en kan daar op inpikken om als bedrijf agile te zijn.

3. Verandering. Open en vertrouwelijke communicatiestijl is cruciaal  

Eens die alertheid een mentaliteit geworden is, is een open een vertrouwelijke communicatiestijl een vanzelfsprekendheid. Want die openheid is cruciaal: het is juist wat medewerkers in tijden van verandering nodig hebben. Openheid om te delen wat geweten is en wat niet geweten is, is een houvast om verandering samen aan te kunnen gaan.

Blijf je trouw aan je bedrijfscultuur of -natuur?

Cultuur wordt nooit als iets statisch gezien. Het is iets wat meedeint op de tijd. Waarom zou dat met een bedrijfscultuur anders zijn?

Openheid is een kans om de bedrijfsvisie kracht bij te zetten en vorm te geven zoals het vandaag nodig is om ingevuld te zijn. Als bedrijf blijf je wel trouw aan je echte kernwaarden. Je kan immers nooit op lange termijn tegen je kernwaarden of tegen je ‘(bedrijfs)natuur ‘in handelen.

Op deze manier kennen werknemers de koers die het management wil varen zeer goed. Want een tevreden werknemer is vaak een meer betrokken medewerker én minder ziek is. Medewerkers die zeer tevreden zijn, zijn bijna 4 keer minder ziek (6,1 dagen per jaar) dan zeer ontevreden medewerkers (22,5 dagen per jaar). 

Als de bedrijfsvisie klaar en duidelijk is voor alle lagen in het bedrijf, en je medewerkers kunnen zich vinden in deze bedrijfsvisie, dan weet iedereen zeer goed wat er van hen verwacht wordt. Het is een kans om zich te kunnen ontwikkelen, het beste van zichzelf te geven en een tevreden werknemer te kunnen worden, zijn en blijven.

Extra advies: Betrek je medewerkers op tijd

Vaak wordt er enkel gediscussieerd achter gesloten deuren. Vervolgens neemt het management beslissingen zonder haar medewerkers te raadplegen. Net die mensen die het meest geëngageerd zullen zijn bij de genomen beslissingen- zij die voor de uitvoering zorgen. Een bedrijfscultuur die niet gebaseerd wilt zijn op hiërarchie en controle, maar op openheid en vertrouwen betrekt haar mensen nog voor er beslissingen over veranderingen plaatsvinden.
 

Gerelateerde artikels