Geef een nieuwe wending aan uw bedrijf, met een fusie of een overname!

Leestijd: 2min

Door de overname van een bedrijf, of de fusie met een andere onderneming, versterkt u uw eigen zaak, en maakt u haar winstgevender – als u het goed aanpakt. Want een overname of een fusie vormt een behoorlijke uitdaging, waarbij u niets aan het toeval overlaat: administratie, financiën, personeel, …

1+1 = 1!

Of het nu gaat om een fusie of om de overname van een bedrijf, het resultaat is hetzelfde: twee afzonderlijke entiteiten vormen voortaan één geheel. Bereid u grondig voor door

  • de werking van beide bedrijven uit te pluizen
  • goed na te denken over de reorganisatie van activa, posities, functies, …
  • manieren te zoeken om de verschillen tussen de bedrijven – werking, verloning, cultuur, … – sereen te verenigen

Gevolgen van een fusie of overname van een bedrijf

Wijziging van uw gegevens in de KBO

Leidt de fusie of de overname van een bedrijf tot het verdwijnen van een van de entiteiten? Dan schrapt u het ondernemingsnummer van dat bedrijf in de Kruispuntbank van Ondernemingen. Blijven beide entiteiten bestaan? Dan wijzigt u gewoon hun statuten en gegevens in de KBO.

Concreet? Vul onderstaande documenten in, en bezorg ze aan het ondernemingsloket van Partena Professional:

Meer hulp nodig? Contacteer het ondernemingsloket Partena SmartStart.

Wijziging van uw hr-beheer

Bij een fusie of een overname van een bedrijf hoort onvermijdelijk een reorganisatie van uw onderneming. U moet:

  • de arbeidsovereenkomsten van uw werknemers aanpassen
  • een nieuw arbeidsreglement opstellen
  • de statuten van de werknemers wijzigen
  • uw hr-beleid aanpassen en optimaliseren

Intimiderend? Wees gerust: met onze juridische en hr-experts verloopt uw reorganisatie op wieltjes! Leg ons uw situatie voor en wij vertellen u waarmee we u van dienst zijn bij uw fusie of de overname van een bedrijf.

Gerelateerde artikels