Er zijn belangrijkere zaken dan een grotere bedrijfswagen

Auteur: Partena Professional (HR Service Provider)
Leestijd: 3min
Publicatiedatum: 16/11/2020 - 11:08
Laatste update: 31/08/2023 - 17:49

Millennials verkiezen een werkgever die aandacht heeft voor het welzijn van zijn werknemers. Zo staat het in een studie waarvoor consultant Deloitte bijna 8.000 jongeren bevroeg. En het is Davy Jonckers ook al opgevallen. Jonckers is oprichter en CEO van Yontec, een kmo gespecialiseerd in industrieel en logistiek technisch onderhoud. Yontec telt 170 werknemers. 30 procent van hen zijn millennials.

‘Sinds onze start in 2005 creëren wij een werkplek waar mensen zich goed voelen. Bij ons komen de medewerkers op de eerste plaats, daarna pas de klanten. Dat kan vreemd klinken, maar wie dat als werkgever goed aanpakt, schept een band met zijn talenten. En dat straalt af op het werk dat zij leveren. Het resultaat? Iedereen wint.’

Geen marketingverhaal

Om zo’n plek te creëren, organiseert Yontec onder andere elke tien weken een personeelsactiviteit met alle medewerkers – door Davy Jonckers “de familie” genoemd. ‘Dat kan wollig klinken, maar het is wie wij écht zijn: bij ons is dat geen marketingverhaal.’

De medewerkers krijgen kwalitatief werkmateriaal dat het comfort en de veiligheid van de job optimaliseert. En ook variatie in opdrachten en klanten is belangrijk. ‘Millennials houden van afwisseling en uitdagingen. Door voldoende doorgroei- en carrièremogelijkheden te geven, speelt een werkgever in op die behoefte.’

Flexibiliteit

Ongeveer 73 procent van de millennials houdt van flexibele werkmogelijkheden die het privé- en beroepsleven in evenwicht houden, zo leert een internationaal onderzoek van verzekeraar Allianz. Ze vinden dat belangrijker dan een hoog salaris.

‘Die flexibiliteit en balans kunnen zowel voor bedienden, technici als arbeiders’, zegt Jef Imants, zaakvoerder van 3bouw, winnaar van de UNIZO-award “KMO Maakbedrijf van het Jaar”, specialist in de bouw van houtskeletbouw voor particulieren. In zijn bedrijf werken 29 mensen. ‘Wij denken zo flexibel mogelijk mee met onze werknemers. Zo goed als alles is bespreekbaar. Moet er iemand onverwacht vroeger weg om de kinderen op te halen? Of om voor een ziek familielid te zorgen? Dat kan. Hetzelfde geldt voor later starten, vroeger stoppen of een halve dag afwezig zijn om belangrijke bankzaken te regelen. Onze mensen kloppen wekelijks heel wat werkuren, wij plaatsen daar een bespreekbare flexibiliteit tegenover – zonder dat ze daarvoor een vakantiedag moeten aanvragen. En dat wordt overduidelijk geapprecieerd door onze medewerkers.’

Opleidingen en trainingen

Ook opleidingen zijn een belangrijk element om werknemers aan te trekken en te behouden, meent Davy Jonckers. ‘Wij versterken en ontwikkelen zowel de technische kennis als de soft skills van onze medewerkers. Met die opleidingen en onze focus op welzijn en flexibiliteit creëren we een toegevoegde waarde voor al onze medewerkers.’

‘Daarom willen mensen bij ons komen werken. En niet omdat ze 2 euro per dag meer verdienen of een mooiere bedrijfswagen krijgen dan bij andere werkgevers. Materiële zaken dragen voor millennials weinig bij tot jobtrots. Die filosofie bouwen we de volgende jaren verder uit.’

Gerelateerde artikels