Een goede bedrijfscultuur moet vanuit de buik van het bedrijf groeien.

Auteur: Partena Professional (HR Service Provider)
Leestijd: 5min

Een goede bedrijfscultuur wordt de komende jaren crucialer dan ooit. Dat zegt Peter s’Jongers, oprichter en CEO van Protime, marktleider op het gebied van tijdsregistratie, toegangscontrole en online samenwerken. S’Jongers werkt al jaren rond dit thema, twee jaar geleden schreef hij er zelfs een boek over: ‘Trots. Waarom bedrijfscultuur een strategisch doel is’. Een goede bedrijfscultuur leg je niet zomaar even top-down op, zegt hij.

Bedrijfscultuur is voor u een doel op zich, terwijl heel wat bedrijven het wellicht zien als een middel om andere strategische doelen te bereiken?

‘Het goede werkgeverschap is wat mij betreft cruciaal, en in ons eigen bedrijf staat het dan ook mee verankerd in onze missie. Een goede bedrijfscultuur zorgt er immers voor dat je medewerkers in alle omstandigheden het beste van zichzelf kunnen geven. In die optiek maakt het inherent deel uit van het ondernemerschap. Ik vrees dat heel wat bedrijven op dit moment nog altijd niet het volle potentieel van hun medewerkers benutten.’

Hoe komt dat?

‘Bijvoorbeeld omdat ze nog te veel in hokjes blijven denken. Er wordt een organigram opgesteld en vervolgens moet iedereen netjes in een welbepaald hokje passen. Bij elke functie hoort een functieomschrijving, wat bijzonder beperkend werkt. De generaties die nu hun opwachting maken op de werkvloer hebben net een veel bredere kijk en ze zijn ook multidisciplinair. We moeten mensen veel meer afrekenen – en vervolgens ook verlonen – op basis van hun toegevoegde waarde voor het bedrijf. Een goede bedrijfscultuur biedt medewerkers de ruimte om die toegevoegde waarde volledig te ontplooien en uit te spelen ten dienste van de organisatie.’

Net op die bedrijfscultuur heeft de pandemie ongetwijfeld ook een zware impact gehad. Is er dan nu veel werk aan de winkel of bekijken we het beter positief: de pandemie biedt sommige bedrijven nu wellicht een uitgelezen kans om écht werk te maken van een nieuwe bedrijfscultuur?

‘Massaal thuiswerken was in mijn ogen hoe dan ook nefast voor de ontwikkeling van een echte bedrijfscultuur. Onder meer omdat je job al snel vernauwde tot af te werken to-dolijstjes. Zo mis je heel veel al dan niet geplande menselijke interactie. Het thuiswerk zal nooit meer volledig verdwijnen, maar ik denk dat bedrijven inspanningen moeten leveren om mensen ook opnieuw naar kantoor te halen. Misschien krijgen ze nu effectief een momentum aangeboden om zwaar in te zetten op een nieuwe bedrijfscultuur.’

Daar staat dan weer tegenover dat je een bedrijfscultuur niet snel eventjes top-down kunt installeren?

‘Zoiets moet vooral vanuit de buik van het bedrijf komen, maar als je vijf dagen per week thuiswerkt, wordt dit wel héél lastig.’

Hoe pakken jullie het aan bij Protime?

‘Wij werken in kleine teams van een tiental medewerkers. Elke team – dat zijn er momenteel zo’n 35 - heeft een eigen teamleider. Daarboven staat enkel het management, dus los daarvan bestaat er binnen het bedrijf geen verdere hiërarchische structuur. De teamleiders zijn zo’n beetje de trainers van een voetbalploeg. Elk team moet twee fundamentele vragen beantwoorden: waarom zijn wij er als team binnen dit bedrijf, en wat beloven wij onze klant? Heel veel mensen binnen Protime hebben immers weinig of niets te maken met ons coreproduct: ze zijn verantwoordelijk voor de financiën, of ze zorgen ervoor dat de IT op wieltjes loopt. Net daarom geven we elk team een eigen doel. Daarbij hebben ze ook een welomschreven doelgroep voor ogen. Dat kunnen de externe klanten zijn, maar net zo goed de andere werknemers, die bijvoorbeeld op elk moment over een goede laptop moeten kunnen beschikken. Iedere medewerker weet dus waarom hij tot een bepaald team behoort en welke meerwaarde hij vanuit zijn functie kan leveren. Zo creëer je een cultuur van engagement en maak je alle medewerkers deelgenoot van kleine successen op teamniveau.’

Een goede bedrijfscultuur vloeit dus meer voort uit interne factoren en stimuli dan uit externe triggers, genre hip kantoor of leuke extra’s?

‘Absoluut, het is vooral intern en werkgerelateerd. Mensen moeten voelen dat ze mee het verschil maken, dat zorgt voor een groter engagement. Na twee jaar pandemie en grotendeels thuiswerken, kunnen bedrijven natuurlijk ook concluderen dat de wereld gewoon is blijven doordraaien. Waarom dan extra inzetten op die goede bedrijfscultuur?

Ik denk dat de bedrijfscultuur zich de komende jaren best eens zou kunnen ontpoppen tot een van de beslissende criteria om ergens al dan niet aan de slag te gaan. Dit geldt uiteraard ook voor thuiswerk, maar ik geloof dat bedrijven hier vooral zo authentiek en duidelijk mogelijk in moeten zijn.’

Gerelateerde artikels