Een goed HR-beleid vertrekt vooral van een doordachte visie

Auteur: Partena Professional (HR Service Provider)
Leestijd: 4min

Door de coronocrisis dreigen nogal wat bedrijven in slechte financiële papieren te belanden, waardoor ook de HR-afdeling welllicht niet zal ontsnappen aan een efficiëntie-oefening. Lou Van Beirendonck, hoogleraar HRM aan de Antwerp Management School, toont begrip voor die lastige situatie, maar pleit vooral ook voor meer visie.

Volgens Van Beirendonck ligt er in eerste instantie voor de HR-afdeling zelf nog flink wat efficiëntiewinst te rapen. ‘Die vaststelling is niet rechtstreeks gekoppeld aan de coronacrisis, maar hopelijk kan deze crisis wel een trigger zijn om – vanuit de vraag naar een kostenoptimalisatie – eindelijk een nieuw loketmodel te omarmen. Ik heb het dan over een model waarbij een brede waaier aan kleine, administratieve vragen voortaan online of via een callcenter zou worden beantwoord.’

Digitale platformen

De valkuil waarin flink wat HR-afdelingen vandaag nog altijd trappen, is de vriendelijkheid. Heel begrijpelijk, maar hierdoor investeren ze anno 2020 nog altijd heel veel tijd en energie in basistaken, meent Van Beirendonck.

‘Terwijl de doorgedreven digitalisering hen voortaan nochtans toelaat om de eigen processen beter te stroomlijnen. Bijvoorbeeld door werknemers door te verwijzen naar digitale platformen die hen perfect een antwoord kunnen bieden op veelgestelde vragen. Stel: een medewerker heeft een probleem met zijn bedrijfswagen. Traditioneel zal hij of zij eerst bij HR gaan aankloppen, terwijl het antwoord op die welbepaalde vraag wellicht net zo goed op een intranetpagina van het bedrijf terug te vinden is. Of misschien kan die medewerker met zijn vraag beter terecht bij de leasingmaatschappij.’

Loonkost optimaliseren

Van Beirendonck beseft het: deze aanpak botst niet zelden op het feit dat HR-medewerkers bij uitstek ook service-minded zijn. ‘Dit is natuurlijk heel lovenswaardig, maar net hier is snelle efficiëntiewinst mogelijk. Tegelijk zie ik dit ook niet als een pure kostenbesparing. HR kampt vandaag met steeds meer diverse uitdagingen: gaande van de corporate branding tot de rekrutering op een nog altijd krappe arbeidsmarkt. Daarom is het gewoon ook efficiënter en rendabeler om HR-specialisten daarvoor in te zetten. Ik hoop dat bedrijven in de nabije toekomst niet gaan inzetten op pure kostenreductie, maar ik raad hen aan vooral te mikken op loonkost-optimalisatie.’

Ontslagronde

Voor bedrijven die echt in de problemen komen, lijkt een ontslagronde vaak de meest voor de hand liggende uitweg. ‘Alle begrip voor die werkgevers die, om op korte termijn te kunnen overleven, echt geen andere optie zien dan mensen aan de deur te zetten’, klinkt het.

‘Toch pleit ik ook voor een andere aanpak, waarbij je in eerste instantie overweegt om je medewerkers anders of elders in te zetten, of hen probeert om te scholen. Of waarom zou je, als je echt in de kosten moet snijden, niet aan een aantal medewerkers voorstellen om een tijdlang van 100 naar 80 procent over te schakelen? Ook in de huidige, lastige economische context mag een naakte ontslagronde niet meteen de eerste reflex zijn.’

Meer visie

Van Beirendock pleit dan ook resoluut voor meer visie. ‘Vergeet niet dat de mensen met wie je al lang samenwerkt - en waarin je vaak ook stevig geïnvesteerd hebt - ook een bepaalde waarde vertegenwoordigen. In de wetenschap dat de arbeidsmarkt krap blijft en dat het op termijn misschien nog lastiger zal worden om opnieuw geschikte mensen te vinden, kan een minimum aan creativiteit je vandaag misschien wel doorheen die lastige periode helpen.’

Gerelateerde artikels