Digitale transformatie: helft Belgische kmo’s wacht af

Auteur: Benjamin Minard (Digitaal Expert bij Agoria)
Leestijd: 4min

Vier op de vijf Belgische kmo’s zien digitalisering als een opportuniteit en niet als een bedreiging. Toch is het voor veel van hen ook geen prioriteit. Dat blijkt uit een onderzoek van Agoria, de federatie van technologiebedrijven. 

‘De meerderheid van de kmo’s ziet digitalisering als een opportuniteit, niet als een noodzaak’

Benjamin Minard, Digitaal Expert bij Agoria

Wanneer het gaat over digitale transformatie ligt de nadruk vaak op grote bedrijven en start-ups. Daarom bracht sectorfederatie Agoria nu de digitalisering van kmo’s in beeld, via een rondvraag bij 400 bedrijven. ‘De meerderheid van de kmo’s beschouwt digitalisering als een kans en niet als een noodzaak’, zegt Benjamin Minard, digitaal expert bij Agoria.

Drie types bedrijven 

Belgische kmo’s in digitale omslag kunnen worden opgedeeld in drie categorieën. ‘20 procent van hen zijn “digitale koplopers” met een grote belangstelling voor nieuwe technologie. 30 procent van de respondenten heeft de digitalisering omarmd en is begonnen met een digitale transformatie. Zij mikken vooral op een rationalisering van de processen, en niet zozeer op hogere inkomsten. De overige helft van de kmo’s heeft geen digitale strategie, maar doet het minimum om in de race te blijven. Niet meer, niet minder.’

Een middel, geen doel 

‘Voor digitalisering heb je een nieuwe bedrijfscultuur nodig’, meent Benjamin Minard. Digitale technologie kan nieuwe soorten inkomsten genereren, maar het is vaak eerder een middel dan een doel op zich. ‘We zagen vijf belangrijke succesfactoren: de aanstelling van een digitale transformatiemanager, de integratie van de digitale transformatie in de bedrijfsstrategie, de inzet en ondersteuning van de medewerkers, een gelijktijdige top-down- en bottom-upbenadering, en ten slotte de samenwerking met externe digitale partners.’

Papierloze boekhouding

Hoe ziet die digitale transformatie er concreet uit in een accountantskantoor? Max Fortpied, oprichter en partner van Fiscal Team, wilde de contacten tussen klant en accountant automatiseren. Vandaag werkt 95 procent van zijn klanten op een onlineplatform. ‘Het kost tijd en energie, maar deze transformatie moet je zien als een investering, niet als een last’, zegt hij. ‘Op middellange termijn creëer je toegevoegde waarde voor je klanten en nieuwe soorten inkomsten voor je bedrijf. Het bewijs: onze brutobedrijfswinst groeit met meer dan 10 procent per jaar.’

Van ijzerwaren tot digitale fabriek

Van Hoecke was oorspronkelijk een verdeler van meubelbeslag. Door de groeiende vraag naar voorgemonteerde lades met hun metaalwerk stapten ze over naar een volledige automatisering van hun fabriek. Het resultaat? Schrijnwerkers en machines werken nauw samen. De schrijnwerkers maken gebruik van een software om de scharnieren en ladesystemen vorm te geven. De productcombinaties zijn eindeloos en bovendien leverbaar binnen 72 uur. En dat leverde het bedrijf een omzetstijging van 60 procent op.

KADERSTUK

7 stappen richting digitalisering
1)    Begin met concrete projecten.
2)    Stel een verantwoordelijke voor de digitalisering aan.
3)    Laat medewerkers ambassadeurs van de transformatie worden.
4)    Schakel externe partners in.
5)    Digitaliseer processen en stimuleer innovatie. 
6)    Integreer digitale transformatie in de bedrijfsstrategie.
7)    Mik op de behoeften van de eindklanten.

(Bron: Agoria)

Gerelateerde artikels