De nieuwe manager als motor van de hybride werkplek

Auteur: Partena Professional (Marketing)
Leestijd: 4min

‘De leiderschapsprogramma’s moeten plaatsmaken voor een grondige reflectie.’ 

Wat wordt er vandaag verwacht van een manager? Moet hij eerder coach of baas zijn? Het antwoord op die vraag is nauw verbonden met de digitale transformatie van onze bedrijven en de coronacrisis. De nieuwe manager stuurt een hybride groep aan die deels op kantoor werkt en deels van thuis uit. Een nieuw tijdperk van reflectie is aangebroken.

De rol van de manager leidt al decennialang tot discussies. Volgens François Pichault, gewoon hoogleraar aan de Management School HEC in Luik en directeur van het LENTIC (Laboratorium voor Studies over Nieuwe Werkvormen, Innovatie en Verandering), onderscheiden we drie grote periodes wanneer we het over managementstijl hebben. ‘In de jaren 60, toen de industrialisatie volop aan de gang was, vervulde de manager vooral een controlerende rol. Twintig jaar later goochelde hij met soft skills... maar bleef dit toen vaak beperkt tot pure retoriek. Vandaag bevindt de manager zich in een digitale wereld die opgeschud is door een pandemie. En hebben de medewerkers een transformatie ondergaan tot een hybride groep.’ 

Diepgaande reflectie 

Werknemers hoeven niet meer te vrezen dat hun job zal verdwijnen, maar moeten leren omgaan met automatisering. ‘De leiderschapsprogramma’s waar de klassieke bedrijven tot nog toe grote fan van waren, moeten plaatsmaken voor een grondige reflectie: hoe moet je omgaan met de plotse omschakeling naar de hybride werkvorm en wat is het nut van werken op kantoor’, haalt de expert aan. ‘Dit betekent voor de manager dat hij de collectieve competenties van de werknemers in hun geheel moet bekijken, en niet meer de individuele competenties naast elkaar.’ 

Heropleving van de beroepscompetenties 

Volgens François Pichault is de heropleving van de beroepscompetenties het meest verrassende resultaat van de transformatie van de managersrol. ‘Door de virtualisatie en de automatisering krijgt de manager opnieuw een rol van animator die zijn teams aanstuurt en motiveert. Een soort van back to basics met een digitale twist. De manager is het aanspreekpunt voor de werknemers in de digitale transformatie. De beroepscompetenties van de nieuwe manager zijn dus van essentieel belang.’ 

De managementstijl heruitvinden 

De coronacrisis heeft voor veel opschudding gezorgd bij de managers. ‘Vroeger bestond de helft van de beroepsbevolking in België voor minder dan 20% uit telewerkers. Vandaag zitten we aan 100 procent’, aldus François Pichault. ‘En dat terwijl onze economie voornamelijk uit kmo’s bestaat. Die plotse massale omschakeling heeft een shock teweeggebracht. Maar ik ben aangenaam verrast dat ons gedrag mee is geëvolueerd. Enkele maanden geleden hebben veel organisaties – waarvan ik het niet had verwacht – het over een andere boeg gegooid en hun managementstijl aangepast. Slechts 25% van deze organisaties wachten ongeduldig om terug te keren naar de pré-coronatijd.’ 

Gedeelde bedrijfscultuur 

Wat of wie moet er nu feitelijk veranderen: de managers of de managementstijl? ‘De sleutel tot succes is een managementcultuur die gedeeld wordt door het directieteam. Een cultuur die vertrouwen wekt, met doelgerichte HR-processen en, last but not least, waarbij de mens op de eerste plaats komt’, antwoordt François Pichault. ‘Die cultuur van coaching en uitwisseling zal snel aantonen of het tijd is voor een nieuwe rolverdeling binnen uw management.’ 

Nut van werken op kantoor 

Managers mogen dit nieuwe tijdperk van telewerken niet onderschatten. Wat vroeger nog een ver-van-ons-bedshow leek, is vandaag de realiteit. Daarom moedigt François Pichault ons aan om het ‘nieuwe normaal’ naar onze hand te durven zetten. ‘Het is ook de taak van de manager om, samen met zijn team, duidelijk te maken wat het nut is van werken op kantoor. Je moet niet naar het kantoor komen voor taken die je thuis vaak beter kunt doen! De fysieke aanwezigheid op kantoor dient vooral om zaken met elkaar uit te wisselen onder leiding van de manager.’ 

Gerelateerde artikels