De multinational van de toekomst is vaak ook micro

Auteur: Partena Professional (HR Service Provider)
Leestijd: 3min

Als kmo de wereld veroveren met je producten? Het is niet langer een illusie, met dank aan de nieuwe technologie en aan de beschikbaarheid van een breed gamma uiterst efficiënte communicatiemiddelen. Maak kennis met de micro-multinational.

Polsbandjes, oordopjes, badges, drinkbekers, displays: je kan het zo gek niet bedenken of het rolt bij Orakel - een Belgische kmo met een zeventigtal medewerkers - van de band. In alle mogelijke kleuren, vormen en opdrukken, gepersonaliseerd tot in het extreme. Het bedrijf bestaat 24 jaar en exporteert naar 98 landen. Hun klanten? Events, festivals, supermarkten, ziekenhuizen en openbare instellingen.

Orakel is een perfecte illustratie van een trend die zich de voorbije jaren almaar sterker doorzette: relatief kleine kmo’s die nieuwe markten aanboren in landen waar u en ik amper van gehoord hebben.

Creativiteit

De wereldwijde doorbraak van de onlinehandel en de ongebreidelde groei van zeer efficiënte communicatiekanalen spelen daarin een sleutelrol. Tegelijk beschikken deze micro-multinationals over troeven in vergelijking met veel grotere bedrijven. Zo zijn ze - dankzij hun wereldwijde klantenkring - heel snel mee met nieuwe markttrends. Dankzij hun kleinere omvang spelen ze daar ook sneller en wendbaarder op in.

Bovendien staan ze doorgaans veel dichter bij de eindklant dan veel grotere bedrijven, waardoor ze hun productenportfolio zeer doelgericht kunnen aanpassen. Tot slot laat ook de aanwezigheid van minder managementlagen en beslissingsniveaus hen toe om creatiever uit de hoek te komen in de implementatie van nieuwe trends in de eigen business.

Personalisatie

Nu kan je producten zoals die van Orakel – die tot op vandaag in ons land worden geproduceerd - overal vinden en bestellen. Hoe lukt een kleine Belgische kmo het dan in om in haast honderd landen een voet tussen de deur te krijgen?

‘Die eigen productie is een belangrijke factor’, zegt medeoprichter Dirk Spooren. ‘We zijn niet afhankelijk van een producent in het verre Oosten en kunnen ons gamma sterk personaliseren. We zijn ook erg bereikbaar voor onze klanten. Daarin speelt moderne technologie een cruciale rol. Klanten kunnen ons bereiken via mail of telefoon, maar net zo goed via whatsapp of een speciaal chatkanaal. Dat schept vertrouwen, zeker als klanten promotiemateriaal bestellen met een scherpe deadline in het achterhoofd.’

Ali Express

Maar hoe boks je als micro-multinational op tegen Ali Express en Amazon? Hun productengamma is duizenden malen groter en met hun schaalgrootte drukken ze de prijs. ‘Doorgedreven personalisatie’, zegt Dirk Spooren. ‘38 procent van onze orders komen binnen via onze webshop. Meestal zijn dat niet-gepersonaliseerde of kleine bestellingen. Maar dat is hoogstens 15 procent van onze omzet.’

Orakel laat via zijn webshop klanten kennismaken met zijn producten, service en manier van werken. ‘Maar als ze een grote gepersonaliseerde bestelling willen plaatsen, kloppen ze rechtstreeks bij ons aan’, zegt Dirk Spooren. ‘We kunnen niet zonder onze onlinewinkel, maar je moet als bedrijf alle mogelijke paden bewandelen als je zo sterk export-gedreven bent.’

Gerelateerde artikels