CEO outsourcingbedrijf motiveert werknemers met smalltalk

Auteur: Partena Professional (HR Service Provider)
Leestijd: 3min

Ariad rekruteert en outsourcet digitale marketing- en e-commerce-profielen voor onder andere Belfius, Carrefour, Telenet, Engie en Samsung. Sinds 2019 helpt het bedrijf uit Diegem ook ondernemingen bij het realiseren van hun digitale transformatie.

‘In dat jaar openden we een vestiging in Spanje om daar de markt open te breken’, zegt CEO en medeoprichter Jeroen Van Ermen. ‘Omdat al onze processen gedigitaliseerd zijn, besloot ik om naar Spanje te verhuizen, en van daaruit de Belgische en Nederlandse vestigingen te besturen.’

Walk & talk

‘We hebben sinds de eerste lockdown een aantal initiatieven opgestart om onze medewerkers gemotiveerd en verbonden te houden’, verduidelijkt Jeroen Van Ermen.

Er zijn bijvoorbeeld smalltalk-momenten. Op geregelde tijdstippen leggen collega’s een moment in hun agenda vast waarop ze via video over een vooraf vastgelegd topic met mekaar van gedachten wisselen: wat ze tijdens de vakantie gedaan hebben, over hun hobby’s, een tv-programma enzovoort. Via donut.com worden ook elke week willekeurig twee werknemers virtueel samengebracht voor een informeel gesprek.

Jeroen Van Ermen: ‘We organiseren ook fysieke walk & talks. Twee tot vier collega’s spreken bij hen in de buurt af in een park of een bos, om daar al wandelend een uurtje samen te vergaderen.’

Corona check-in

Ariad houdt ook zogenaamde corona check-ins bij zijn consultants. Mensen worden onverwacht opgebeld om te vragen hoe het met ze gaat.

‘Dat oprechte persoonlijke contact stellen onze mensen bijzonder op prijs’, zegt Jeroen Van Ermen. ‘We krijgen daar zeer positieve feedback over. Gewoon vragen hoe het thuis gaat, of ze hun werk kunnen combineren met hun gezin, geen last hebben van eenzaamheid, enzovoort.’

In plaats van maandelijks communiceert Ariad intern voortaan wekelijks bedrijfsgebeurtenissen, cijfers, evoluties of doelstellingen. ‘Die frequentie zorgt ervoor dat iedereen verbonden blijft met de onderneming’, meent Jeroen Van Ermen. ‘En zo kunnen we tegelijk de output van het bedrijf optimaal managen. Bij iedereen ontstaat er ook meer eigenaarschap rond hun projecten, taken en inspanningen.’

Employee Net Promotor Score

Praten en communiceren met medewerkers, en mogelijkheden voorzien om even te luisteren naar vragen en bezorgdheden is volgens Jeroen Van Ermen het belangrijkste dat een werkgever kan doen om zijn mensen gemotiveerd en verbonden te houden.

‘Die zaken komen duidelijk naar voor in onze eNPS’, besluit de bedrijfsleider. ‘Elk kwartaal meten we met onze interne Employee Net Promotor Score het enthousiasme van onze medewerkers. Transparante, persoonlijke communicatie en contact staan steevast bovenaan.’

Gerelateerde artikels