Alles wat je moet weten om een eigen zaak te starten

Auteur: Partena Professional (HR expertise)
Leestijd: 3min
Publicatiedatum: 20/02/2019 - 12:50
Laatste update: 04/09/2023 - 14:14

Heb je besloten om je eigen zaak te starten? Proficiat! Je hebt de eerste stap gezet.

Er zijn nog maar enkele formaliteiten tussen jou en je eigen zaak. Zeggen de termen ondernemingsnummer en RSZ-bijdragen je helemaal niets? Is het niet duidelijk welke verzekeringen je moet afsluiten? Geen paniek! Partena Professional begeleidt je bij elke stap van het ondernemen.

Start je bedrijf met de hulp van de Partena Professional Starter Guide

Ontdek hoe je jouw bedrijf kan oprichten in 10 eenvoudige stappen met de Partena Professional Starter Guide. Dit is alvast een korte samenvatting.

1. Bereid de opstart goed voor

Een goed uitgewerkt idee is de voornaamste voorbereiding. Hoe zal je marketingstrategie eruitzien? Welk organisatiemodel wil je volgen? Maar eerst en vooral, hoe gaat je onderneming heten? Zorg ervoor dat alles samengevat is in een sterk businessplan.

2.  Je bedrijf officieel oprichten

Er zijn verschillende ondernemingsvormen. Kiest je voor een eenmanszaak of een vennootschap? Binnen het vennootschap zijn er heel wat onderverdelingen en elk soort vennootschap heeft zijn eigen voor- en nadelen. Zo verschillen ze op het gebied van startkapitaal, persoonlijke aansprakelijkheid en financiële lasten.

3. Toon aan dat je over de vereiste kennis beschikt

Niet iedereen kan zomaar een eigen bedrijf beginnen. In bepaalde sectoren moet je eerst een attest, diploma of gelijkwaardig document kunnen voorleggen voordat je officieel mag starten.

4. Vraag de nodige licenties en vergunningen aan

Afhankelijk van de sector heb je bepaalde vergunningen en licenties nodig om je onderneming te starten.

5. Vraag je ondernemingsnummer aan

Om je onderneming wettelijk op te richten, heb je een uniek ondernemingsnummer nodig. Dit moet je aanvragen bij de Kruispuntbank van Ondernemingen.

6. Denk aan je BTW-plicht

Afhankelijk van je activiteit moet je BTW kunnen terugvorderen en doorstorten. Vraag daarom een BTW-nummer aan om problemen met je facturatie en boekhouding te voorkomen.

7. Zorg ervoor dat alles geregeld is met de sociale zekerheid

Sluit je zeker aan bij de RSZ, het sociale zekerheidsfonds voor zelfstandigen in Vlaanderen. Als je lid bent, ben je ook beschermd in geval van faillissement.

8. Waarborg je gezinsbijslag

Sinds januari 2019 is er op dit vlak heel wat veranderd! Sluit je dus zeker aan bij een fonds als Partena Professional, dat alles voor je regelt.

9. Schrijf je in bij een van de mutualiteiten

Partenamut, de mutualiteit van Partena, helpt je met al je kleine of grote medische problemen. Ontdek de hospitalisatieverzekering Hospitalia Plus en de tandheelkundige verzekering Dentalia Plus.

10. Sluit bijkomende verzekeringen af

Voorkom problemen door je goed voor te bereiden en sluit aanvullende verzekeringen af om jezelf, je gezin en je bedrijf te beschermen. Met de Compass-verzekering van Partena Professional beperk je risico's en geniet je van optimale sociale bescherming.

Onze Partena Professional Starter Guide bevat meer uitleg en tips over deze 10 stappen. Download onze gids om je onderneming zonder problemen te starten. Ben je er helemaal klaar voor? Ga dan rechtstreeks naar ons online ondernemingsloket om het proces te starten.

 

Gerelateerde artikels