5 tips om uw werknemers te motiveren

Auteur: Julie, coach HR (Partena Professional)
Leestijd: 5min

De coronacrisis heeft alles op zijn kop gezet: het bedrijfsleven, onze sociale activiteiten … en ook de traditionele HR. Klassieke ver- en beloningssystemen laten zich immers niet zomaar vertalen naar het nieuwe normaal. Hoe kunt u dan uw werknemers blijven motiveren? Met mijn 5 tips natuurlijk!

Met beperkte middelen, aangescherpte veiligheidsmaatregelen en bovenal algemene onzekerheid op het vlak van zowel economie als gezondheid, zijn werknemersbeloningen momenteel misschien wel het laatste van uw zorgen. En toch zijn ze belangrijker dan ooit voor alle werknemers die vandaag nog aan de slag zijn. Zo verwacht 28% van de werknemers beloond te worden voor de extra inspanningen die ze leveren tijdens deze ongeziene crisis.

Die beloningen hoeven trouwens niet noodzakelijk louter financieel van aard te zijn. Integendeel zelfs, niet-financiële motivatie heeft vaak een groter effect. Maar welke vormen van motivatie kunt u dan wel toepassen? Mijn advies: wees creatief en ruil de klassieke HR-verloningsconstructies in voor vormen van motivatie die beter bij deze buitengewone tijd passen. Ik som er hier alvast vijf voor u op. Kunt u er nog andere vinden?

Tip 1: Privé verwennerij

Beloon medewerkers voor hun extra inzet voor het bedrijf door hun huishoudelijke taken te verlichten. Er bestaan intussen tientallen leveranciers van maaltijdboxen die koken tot een plezier maken in plaats van een karwei en die de tijd voor boodschappen tot een minimum beperken.

Of schenk hen cadeaubonnen voor lokale handelaars in de buurt van uw medewerker. Het maakt uw beloning op slag veel persoonlijker, en u steunt er bovendien de lokale economie mee. Een duidelijke win-win, als u het mij vraagt.

Ook bonnen voor ontspanning of vrijetijd vormen nu een ideale beloning. Reken op extra bonuspunten als u deze kunt afstemmen op de persoonlijke voorkeuren of hobby’s van elk van uw medewerkers.

Tip 2: Toon begrip

Uw medewerkers doen er alles aan om hun werk af te krijgen, maar nu meer dan ooit verloopt dit waarschijnlijk niet volgens de klassieke kantooruren. Zeker bij werknemers met kinderen lijkt de combinatie thuiswerk-kinderopvang soms op balanceren op een slappe koord. (Hebt u mijn artikel al gelezen met tips om de combinatie kinderen-thuiswerk te bolwerken?)

Dit is dan ook het moment bij uitstek om begrip te tonen voor de privé-situatie van uw werknemers. Dit kan bijvoorbeeld door hen proactief voor te stellen hoe ze hun actieve uren rond de schooluren willen schikken. Maar dit begrip kan ook in kleine details schuilen, zoals een conference call starten met de mededeling dat lawaai van kinderen of huisdieren op de achtergrond geen probleem zijn.

Tip 3: Schenk tijd

Nu werknemers veel meer van thuis uit werken, vinden ze het vaak moeilijker om werk en privé te scheiden. Het werk blijft daardoor altijd aanwezig, wat kan leiden tot oververmoeidheid.

Wat extra betaald verlof om de batterijen weer op te laden zal momenteel waarschijnlijk met veel enthousiasme en dankbaarheid onthaald worden. Dit hoeven trouwens geen grote vakanties te zijn. Een snippernamiddagje thuis kan al wonderen doen voor het mentale welzijn van uw werknemers.

Tip 4: Investeer in talent

Nu ons sociale leven op een lager pitje staat en de uitgaansmogelijkheden beperkter zijn, plooien we ons meer op onszelf. Waarom zouden we dat overschot aan me-time niet gebruiken om in onszelf te investeren en onze vaardigheden uit te breiden of aan te scherpen?

Fysieke workshops en cursussen zijn momenteel geen aangewezen methode. Maar er bestaan tal van online mogelijkheden, zoals Udemy en Coursera die honderden opleidingen aanbieden. Ook lokale universiteiten, hogescholen en consultants hebben de voorbije maanden de mogelijkheden van afstandsleren ontdekt en bieden steeds vaker cursussen en webinars aan.

Door werknemers de mogelijkheid te geven hun kennis en vaardigheden bij te schaven, toont u dat u bereid bent op lange termijn in hen te investeren. Die geruststelling kan iedereen op dit ogenblik wel gebruiken. 

Tip 5: Vier successen

Een drink of pizzafeestje wanneer een doelstelling is bereikt, zit er vandaag jammer genoeg nog niet in. Maar laat dat u niet tegenhouden om overwinningen virtueel te vieren. Laat uw creativiteit hierbij de vrije loop. Stuur bijvoorbeeld dezelfde accessoires of versnaperingen naar thuiswerkende collega’s, zodat u een virtueel themafeestje kunt organiseren.

Probeer ook individuele successen vandaag extra in de verf te zetten. Nu we elkaar minder vaak toevallig ontmoeten in de wandelgangen, dreigen deze immers verloren te gaan tussen de dagelijkse beslommeringen. Begin of eindig conference calls daarom bijvoorbeeld met succesverhalen van individuele medewerkers, of zet hen in de bloemetjes in interne nieuwsbrieven. Niet alleen zal die erkentelijkheid u dankbaarheid opleveren, het straalt ook positivisme uit naar andere medewerkers en heeft een motiverend effect.

Deze vijf tips zijn slechts een handvol voorbeelden van de mogelijke vormen van motivatie. Er bestaan er vast nog vele anderen. Het is vooral belangrijk dat u deze afstemt op de specifieke, unieke kenmerken van deze crisis. Hebt u niet meteen inspiratie? Waarom legt u dan niet eens uw oor te luister bij uw werknemers? Zij weten u vast te vertellen wat hen momenteel zou plezieren!

 

 

Gerelateerde artikels