5 tips om te digitaliseren zonder gedoe

Auteur: Partena Professional (HR Service Provider)
Leestijd: 3min

Wat als digitalisering niet de onoverbrugbare Himalaya is waar sommigen zaakvoerders voor vrezen? Volgens Nicolas van Zeebroeck, hoogleraar Innovation & Digital Business aan de Solvay Brussels School of Economics & Management, kunnen kmo’s starten met hun digitale transformatie door de data te gebruiken waarover ze al beschikken.

Sommige kmo’s hebben hun boekhouding gedigitaliseerd, andere organisaties hebben geïnvesteerd in een website. Iedereen digitaliseert op zijn manier.

Toch maakt Nicolas van Zeebroeck een essentieel onderscheid. ‘Het echte verschil tussen digitalisering en digitale transformatie is de relatie met de technologie. In het eerste geval digitaliseer je om de bestaande core business te versterken. In het tweede geval herdefinieer of breid je je businessmodel uit. Dat is een belangrijke nuance.’

Het ui-model

Het Belgische kmo-landschap bestaat grotendeels uit gevestigde, traditionele bedrijven. De professor vergelijkt hun digitalisering met de verschillende lagen van een ui. ‘Traditionele bedrijven beginnen te digitaliseren vanaf de buitenste laag. Eerst de communicatie, dan de distributie. Slechts een minderheid bereikt het centrum, waar de digitalisering echt raakt aan de kern van de organisatie. Onze kmo’s hebben op dat vlak nog een lange weg te gaan. In tegenstelling tot start-ups. Voor hen is die digitalisering vaak vanzelfsprekend.

Digitalisering versterkt de kernactiviteiten van een bedrijf. Digitale transformatie herdefinieert het hele businessmodel.’

Nicolas van Zeebroeck, professor Innovation & Digital Business aan de Solvay Brussels School of Economics & Management

Stap voor stap

‘Wie wil digitaliseren, hoeft niet volledig te breken met bestaande modellen. Veel bedrijven leggen de lat te  hoog. Je hoeft de finish niet in één keer te bereiken.’

Nicolas van Zeebroeck merkt een zeker conservatisme bij kmo’s. ‘Traditionele lineaire modellen worden over het algemeen goed beheerst, maar het digitale blijft vaak vaag. Niemand houdt er van om de controle te verliezen. Daarom geven bedrijven er de voorkeur aan om hun visie op de zakenwereld niet in vraag te stellen.’

Om dat te overwinnen, raadt de specialist aan een beroep te doen op externe expertise, publiek of privaat.

5 tips van Nicolas van Zeebroeck

  1. Bepaal wat je wilt bereiken met technologie. Je moet je strijd kiezen om niet te verdwalen.
  2. Begin zo snel mogelijk te experimenteren. Door kleine risico's te nemen, gaat het leerproces  sneller.
  3. Beschouw digitalisering als een kernonderdeel van het bedrijf, niet als een kanttekening. Het is niet nodig om een soort van interne concurrentie te creëren. Denk ‘omnichannel’ in plaats van ‘multichannel’.
  4. Duik eerst in je eigen gegevens. De informatie uit je eigen ecosysteem bestaat (after-sales service, webstatistieken, leveranciers,…). Gebruik die informatie.
  5. Neem een stap terug om te begrijpen wat digitalisering in uw branche betekent. Zou er plotseling een (onverwachte) storende actor kunnen optreden?

Gerelateerde artikels