43% van de werknemers kiest voor duurzame mobiliteit

Auteur: Partena Professional (HR Service Provider)
Leestijd: 3min
Publicatiedatum: 08/02/2022 - 09:28
Laatste update: 06/09/2023 - 09:42

Brussel, 08 februari 2022 – Vier op tien Belgische werknemers hebben toegang tot duurzame vervoersmiddelen om naar het werk te gaan, zo blijkt uit een studie die Ipsos voor Partena Professional uitvoerde. Meer dan één Brusselse werknemer op twee gaat met het openbaar vervoer naar het werk, terwijl Partena Professional vaststelt dat 47% van de ondervraagde werknemers voor zijn woon-werkverkeer zijn eigen wagen gebruikt.

Gemiddeld 43% van de werknemers geeft de voorkeur aan duurzame vervoermiddelen

De enquête die Ipsos voor Partena Professional uitvoerde, geeft een overzicht van de vervoermiddelen die werknemers in België voor hun woon-werkverkeer gebruiken. Gemiddeld kiest 43% van de werknemers voor een zogenaamd ‘duurzame’ vervoerswijze, waarmee alle vormen van openbaar vervoer en uitstootneutrale voertuigen (elektrische voertuigen, fiets, enz.) worden bedoeld. Ook voetgangers worden tot deze categorie gerekend.

Het aantal werknemers dat in Brussel voor een duurzame transportwijze kiest, ligt duidelijk boven het gemiddelde: 69%. Daarmee presteert Brussel opmerkelijk beter dan Wallonië, waar slechts 31% van de werknemers een duurzaam vervoermiddel voor zijn woon-werkverplaatsingen kiest, of Vlaanderen waar het om 44% van de werknemers gaat.

Brusselaars zijn fan van het openbaar vervoer

Een meerderheid van de Brusselse werknemers (52% van de ondervraagde werknemers) verklaart inderdaad met het openbaar vervoer naar het werk te gaan. Dit percentage ligt een flink stuk lager bij Waalse en Vlaamse werknemers (respectievelijk 17% en 11%).

Buiten de hoofdstad wordt daarentegen overwegend gebruikgemaakt van de eigen, niet-elektrische wagen. 60% van de Waalse werknemers en 44% van de Vlaamse werknemers rijden ermee naar het werk. Meer dan één op vijf Vlaamse werknemers (21%) kiest tot slot voor de fiets, tegenover 7% van de Brusselse werknemers en slechts 2% van de Waalse werknemers.

Mobiliteitsbudget in een nieuw jasje sinds 1 januari 2022

Voor wie het vergeten zou zijn: het mobiliteitsbudget maakt het, voor werkgevers die dit wensen, mogelijk om hun werknemers die over een bedrijfswagen beschikken, een alternatief aan te bieden. “De wet die het mobiliteitsbudget verandert, is inmiddels officieel en heeft tot doel onze mobiliteit groener te maken. Het mobiliteitsbudget bestaat namelijk al 2 jaar maar had niet veel succes. Daarom besloot de regering om het systeem te vereenvoudigen en uit te breiden, zodat het zoveel mogelijk werknemers zou aanspreken”, legt Laurence Philippe uit, Legal Expert van Partena Professional. 

De cijfers van dit persbericht komen uit een enquête die Ipsos op 28 en 29 december 2021 in België voor Partena Professional uitvoerde op een gewogen representatieve steekproef van 1.100 Belgen, onder wie 568 werknemers.

De volledige enquête werd uitgevoerd op een steekproef van 1.100 Belgen die representatief is voor de Belgische bevolking. Aangezien de vragen waarop dit persbericht gebaseerd is, zich richten tot mensen in loondienst, hebben we deze vragen slechts gesteld aan de mensen die aangaven een voltijdse of deeltijdse bezoldigde betrekking in hoofdberoep te hebben. In totaal beantwoordden 568 werknemers de vragenlijst.

Gerelateerde artikels