3 vaardigheden voor u en uw team om te schitteren in het post-cornatijdperk

Auteur: Julie (coach HR)
Leestijd: 6min

In de onzekere corona-limbo waarin we ons bevinden is er één ding duidelijk: de crisis heeft onze persoonlijke en professionele tekortkomingen met een vergrootglas blootgelegd. De opvoeding van kinderen (én partner), digitale communicatie, professionele motivatie, … We werden met z’n allen abrupt uit onze comfort zone gezwierd. Voor bedrijven was het in het beste geval een wake up call en in het slechtste geval een vroegtijdig doodsvonnis. Nu de post-corona wereld zich langzaam begint af te tekenen, kunnen we ons beginnen af te vragen hoe we die tekortkomingen kunnen compenseren. Ik presenteer jullie daarom graag drie skills die voor u en uw team van cruciaal belang zullen zijn en hoe u daar aan kan werken om zo te kunnen schitteren in het Nieuwe Normaal. Let’s go!

Kritisch en probleemoplossend denken

We zijn de afgelopen maanden gebombardeerd geweest met een lawine aan informatie als nooit tevoren. Van politici tot virologen tot online samenzweringstheoristen tot ‘corona-weetjes’ gedeeld onder familie en vrienden. Zelfs de meest rationelen onder ons zullen moeite gehad hebben met een onderscheid te maken tussen levensbelangrijke adviezen en levensgevaarlijke onzin. Wat kunnen we nog geloven? En belangrijker: welke informatie gebruiken we als basis voor onze persoonlijke en professionele beslissingen? 

Onszelf trainen om met een kritische blik naar de wereld te kijken en probleemoplossend te denken, zal daarom in een toekomst, geïnfecteerd door fake news, nog belangrijker worden. Zowel voor leiders als werknemers. Volgens een Amerikaanse studie van the Society for Human Resource Management (SHRM) vindt zelfs 37% van werkgevers dat kritisch en probleemoplossend denken dé soft skill is die ze het meest missen bij hun werknemers. En dat is niet meer dan logisch, want de manier waarop we informatie verwerken om beslissingen te maken, heeft een gigantische invloed op onze eigen toekomst.

Er bestaan spijtig genoeg geen eenvoudige formules die we kunnen volgen om ons om te vormen naar kritische denkers, maar gelukkig zijn er genoeg grote denkers die het pad voor ons hebben proberen te effenen. Daniel Kahneman bijvoorbeeld, een wereldvermaarde psycholoog, die met zijn boek ‘Ons feilbaar denken’ aantoont waarom we eigenlijk heel wat minder rationeel zijn dan we denken. We zijn dan ook geen computers die data rationeel omzetten naar de juiste handelingen. Aan de hand van psychologische experimenten legt hij onze verschillende denksystemen bloot en moedigt hij ons aan om in concrete situaties meer kritisch om te gaan met informatie. Essentieel leesvoer! Na het lezen kan je misschien een korte presentatie geven aan je collega’s om de belangrijkste inzichten met hen te delen?

Digitale geletterdheid / “digital literacy”

De beste manier om ons te wapenen in de post-corona wereld, blijft nog steeds de ontwikkeling van technologische vaardigheden. De pandemie heeft ervoor gezorgd dat de digitale transformatie van bedrijven in een stroomversnelling is geraakt. En nee, dan heb ik het niet enkel over die eindeloze Zoom-vergaderingen of de set-up van een Slack voor uw bedrijf, maar ook over verstokte processen die nu eindelijk - willens nillens - gedigitaliseerd worden. Dat komt de efficiëntie van bedrijven uiteraard ten goede, maar al dat digitaal geweld zal uiteindelijk door u en uw collega’s in goede banen geleid moeten worden.

Daarom is het zo belangrijk om zich in technologiën zoals artificial intelligence, big data, the Internet of Things, etc. te beginnen verdiepen. Of u in ieder geval te omringen met mensen die verstand van zaken hebben. Want wie nu te laat op die digitale boot springt, zal daar in de post-corona toekomst een dure prijs voor betalen. Data zal daar zeker een cruciale rol in spelen, als de drijfveer voor de 4de industriële revolutie. De juiste data kan erg belangrijk zijn voor uw bedrijf, omdat u zo beter de impact zal kunnen inschatten van disruptieve trends of zal u zo uw klanten nog beter kunnen bereiken en bedienen. 

Maar dat kan enkel als die data op de juiste manier geïnterpreteerd wordt. Data is zo goed als waardeloos als die niet op de correct geïnterpreteerd wordt. Maak er daarom uw missie van om uw digitale geletterdheid op vlak van data bij te schaven. Zo kan u op z’n minst meepraten en een visie ontwikkelen over hoe data een rol kan spelen in uw bedrijf. Sites zoals Coursera en Udemy zijn daarvoor een prima startplek. Merkt u dat één van uw werknemers een natuurlijke interesse of talent heeft voor data en technologie? Gun hen dan de kans om zich erin te verdiepen tijdens een bootcamp of avondschool. Zo hebt u in een relatief korte tijd een data specialist in huis, zonder dat u iemand nieuw moet aannemen!

 

Creativiteit en innovatie

De pandemie was natuurlijk niet enkel kommer en kwel. Het liet ons ook vaak van onze beste kant zien wanneer we creatieve oplossingen moesten vinden voor nieuwe problemen. Blueprints voor mondmaskers werden gedeeld zodat iedereen ze zelf thuis kon maken. Bedrijven stelden hun fabrieken ter beschikking om beademingsapparaten te produceren. We organiseerden allemaal massaal e-pero’s en Zoom-quizzes om toch die sociale honger te stillen.

Het is dan ook meer dan duidelijk geworden dat onze eigen creativiteit en innovatie hetgeen is wat ons tot mens maakt. Het is iets dat geen enkele robot op aarde van ons kan overnemen en het zijn skills die we zullen moeten blijven ontwikkelen en koesteren willen we onszelf, onze business en de wereld in het algemeen draaiende blijven houden.

Zeker door langdurig thuis te werken, verglijden we al snel in een routine waar we geen tijd meer nemen om onze horizonten te verruimen. We starten de computer, vervullen onze dagelijkse taken, sluiten de computer af en beginnen aan het huishouden. Blijf daarom moeite doen om uzelf en uw collega’s te stimuleren. Waarom geen boekenclub starten zodat collega’s inspirerende boeken met elkaar kunnen delen? Of geef uw werknemers een uur de tijd per week om inspiratie op te doen, door een TED-talk te bekijken, een interessante long-read te lezen, of gewoon een uur in het park te gaan zitten. Zonder GSM, zonder laptop, zonder gezelschap. Deze wekelijkse herbronning zal uw medewerkers zonder twijfel deugd doen en de nodige creativeit aanwakkeren die broodnodig zal zijn om niet enkel te overleven, maar ook te schitteren in het nieuwe tijdperk. 

 

Gerelateerde artikels