Vele werkgevers schakelen graag bepaalde deeltijdse werknemers zo flexibel mogelijk in. Hij laat deze medewerkers dan werken, afhankelijk van de noden van zijn onderneming: tijdstip en drukte van leveringen, opvang van afwezigheid van collega’s, beheren van drukke periodes, enz. . Deze werkgevers werken met “variabele deeltijdse uurroosters”.
De wet legt een aantal verplichtingen op om van deze mogelijkheid gebruik te kunnen maken. Deze zijn sinds 1 oktober vereenvoudigd en gemoderniseerd.
Een overzicht*
|
Oude regels |
Nieuwe regels vanaf 1 oktober 2017 |
AAN DE SLAG |
Arbeidsreglement |
Alle verschillende toepasselijke uurroosters vermelden in het arbeidsreglement |
Opname van slechts een “algemeen tijdelijk kader”: arbeidsdagen in de week, tijdsvakken per dag,…
|
Aanpassing van uw arbeidsreglement.
Werkte u reeds vóór 1 oktober met variabele uurroosters: u moet binnen de 6 maanden (= tijd tot 31 maart 2018) het “algemeen tijdelijk kader” opnemen in het arbeidsreglement. Zolang geen aanpassing arbeidsreglement: oude regels blijven van toepassing!
|
Bewaren kopie van de deeltijdse arbeidsovereenkomst, op plaats van raadpleging arbeidsreglement
|
- op papier |
- op papier of elektronisch |
Is het praktischer om vanaf heden deze arbeidsovereenkomsten elektronisch te bewaren? |
Aankondiging van het uurrooster |
- 2 maal - op papier (aanplakking in het bedrijf) |
- 1 maal - op papier of elektronisch (e-mail, sms, intranet,…) |
Hoe verwittig ik het best mijn werknemers van welk uurrooster toepasselijk zal zijn?
Aanpassing van uw arbeidsreglement. |
Afwijking op het aangekondigde uurrooster
|
Uitgebreid te noteren in het controledocument |
Kan ook via het systeem van tijdsopvolging |
Ga na of u een geschikt systeem van tijdsopvolging hebt om de afwijkingen te registeren.
|
* Een uitgebreide toelichting vindt u in onze info.flashes van 27 maart, 28 maart, 11 april en 2 oktober jl. .
Ook de deeltijdse arbeidsovereenkomsten die Partena Professional voor u ter beschikking heeft, zijn aangepast aan de nieuwe reglementering.
Aan de slag
Werkt u met variabele deeltijdse uurroosters of overweegt u dit regime toe te passen in uw onderneming, dan moet u uw arbeidsreglement aanpassen. Om u hierin te helpen, hebben wij een pakket ter beschikking bestaande uit:
- Model van bijlage aan het arbeidsreglement m.b.t. variabele deeltijdse uurroosters;
- Model van aankondiging van het toepasselijke uurrooster;
- Model van afwijkingen op het aangekondigde uurrooster.
De prijs hiervoor bedraagt 60 euro (excl. BTW).
Wenst u dit pakket aan te schaffen of heeft u graag advies hierover op maat van uw eigen onderneming, contacteer dan onze juristen: Legalpartners@partena.be of 02/549 30 20.
Auteur: Katia De Wilde
09/10/2017