Ontdek alles wat je moet weten voor een succesvolle start als ondernemer.
Verhoog je slaagkansen met de hulp van onze experts.
Onze experts geven je de antwoorden die je zoekt.
Wijzig je bedrijfsgegevens via ons digitaal ondernemingsloket.
Ontdek onze handige tool voor je sociale zekerheidsdossier.
Bereken wanneer je ten vroegste op pensioen kan gaan en hoeveel pensioen je zal krijgen.
Ontdek hoe je met succes je eerste werknemer kan aanwerven.
De gids boordevol informatie. Ontdek prakische tips en advies om je allereerste werknemer aan te nemen.
Geniet de ondersteuning van ons sociaal secretariaat.
Profiteer van de expertise en kennis van Partena Professional.
Ontdek hoe Partena Professional accountants helpt.
Vele werkgevers schakelen graag bepaalde deeltijdse werknemers zo flexibel mogelijk in. Hij laat deze medewerkers dan werken, afhankelijk van de noden van zijn onderneming: tijdstip en drukte van leveringen, opvang van afwezigheid van collega’s, beheren van drukke periodes, enz. . Deze werkgevers werken met “variabele deeltijdse uurroosters”. De wet legt een aantal verplichtingen op om van deze mogelijkheid gebruik te kunnen maken. Deze zijn sinds 1 oktober vereenvoudigd en gemoderniseerd.
Oude regels
Nieuwe regels vanaf
1 oktober 2017
AAN DE SLAG
Arbeidsreglement
Alle verschillende toepasselijke uurroosters vermelden in het arbeidsreglement
Opname van slechts een “algemeen tijdelijk kader”: arbeidsdagen in de week, tijdsvakken per dag,…
Aanpassing van uw arbeidsreglement.
Werkte u reeds vóór 1 oktober met variabele uurroosters: u moet binnen de 6 maanden (= tijd tot 31 maart 2018) het “algemeen tijdelijk kader” opnemen in het arbeidsreglement.
Zolang geen aanpassing arbeidsreglement: oude regels blijven van toepassing!
Bewaren kopie van de deeltijdse arbeidsovereenkomst, op plaats van raadpleging arbeidsreglement
- op papier
- op papier of elektronisch
Is het praktischer om vanaf heden deze arbeidsovereenkomsten elektronisch te bewaren?
Aankondiging van het uurrooster
- 2 maal
- op papier (aanplakking in het bedrijf)
- 1 maal
- op papier of elektronisch (e-mail, sms, intranet,…)
Hoe verwittig ik het best mijn werknemers van welk uurrooster toepasselijk zal zijn?
Afwijking op het aangekondigde uurrooster
Uitgebreid te noteren in het controledocument
Kan ook via het systeem van tijdsopvolging
Ga na of u een geschikt systeem van tijdsopvolging hebt om de afwijkingen te registeren.
* Een uitgebreide toelichting vindt u in onze info.flashes van 27 maart, 28 maart, 11 april en 2 oktober jl. .
Ook de deeltijdse arbeidsovereenkomsten die Partena Professional voor u ter beschikking heeft, zijn aangepast aan de nieuwe reglementering.
Werkt u met variabele deeltijdse uurroosters of overweegt u dit regime toe te passen in uw onderneming, dan moet u uw arbeidsreglement aanpassen. Om u hierin te helpen, hebben wij een pakket ter beschikking bestaande uit:
De prijs hiervoor bedraagt 60 euro (excl. BTW).
Wenst u dit pakket aan te schaffen of heeft u graag advies hierover op maat van uw eigen onderneming, contacteer dan onze juristen: Legalpartners@partena.be of 02/549 30 20.
Auteur: Katia De Wilde
09/10/2017
De website van Partena Professional is een kanaal om informatie in een begrijpelijke vorm ter beschikking te stellen aan aangesloten leden en niet-leden. Partena Professional streeft er naar actuele informatie aan te bieden en deze informatie wordt met de grootste zorg samengesteld (onder andere in de vorm van Infoflashes). Maar aangezien de sociale en fiscale wetgeving voortdurend in beweging is, kan Partena Professional geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden inzake de juistheid, het up-to-date zijn of de volledigheid van de informatie die via deze website werd geraadpleegd of uitgewisseld. Verdere bepalingen kunnen worden nagelezen in onze algemene disclaimer die van toepassing is bij elke raadpleging van deze website. Door deze website te raadplegen, aanvaardt u uitdrukkelijk de bepalingen van deze disclaimer. Partena Professional kan de inhoud van deze disclaimer eenzijdig wijzigen.