Vrijwilligerswerk: enkele nieuwigheden!

Auteur: Catherine Mairy
Leestijd: 2min
Publicatiedatum: 23/04/2019 - 14:00
Laatste update: 10/05/2019 - 09:22

Na een evaluatie van de wet van 3 juli 2005 over de rechten van vrijwilligers door de Hoge Raad voor Vrijwilligers, zijn er aanpassingen aan deze wetgeving aangebracht.

Deze nieuwigheden zijn in werking getreden op 21 april 2019 en kunnen als volgt worden samengevat:

  • uitbreiding van het toepassingsgebied van de wet van 3 juli 2005 op de bestuurders en mandatarissen van organisaties zonder winstoogmerk die hun mandaat kosteloos uitoefenen;
  • uitbreiding van de informatieverplichting van de organisatie die met vrijwilligers werkt: soort informatie die valt onder het beroepsgeheim, mogelijkheid om af te wijken van de vertrouwelijkheidsverplichting, discretieplicht, enz.;
  • indien de activiteit van de vrijwilliger het regelmatig vervoeren van personen betreft: afschaffing van de limiet van 2000 kilometer per jaar (herhaling: dit is de limiet  per vrijwilliger die geldt wanneer deze laatste de forfaitaire kostenvergoeding voor het vrijwilligerswerk en de terugbetaling van zijn werkelijke vervoerskosten combineert);
  • beperking van het bedrag van de werkelijke kosten tot het bedrag vastgelegd voor de personeelsleden van het federaal openbaar ambt;
  • uitsluiting van de occasionele geschenken die de vrijwilliger ontvangt naar aanleiding van een bepaalde gebeurtenis (Kerstmis, Sinterklaasfeest, enz.) uit de berekeningsbasis voor het bedrag van de (forfaitaire en werkelijke) kostenvergoeding;
  • onvatbaarheid voor beslag en van de onoverdraagbaarheid van de kostenvergoedingen die de vrijwilliger ontvangt (behalve wanneer hij afstand doet van de onvatbaarheid voor beslag en van de onoverdraagbaarheid van de kostenvergoedingen);
  • enz.

Bron: wet tot wijziging van de wet van 3 juli 2005 betreffende de rechten van vrijwilligers en van andere wettelijke bepalingen inzake vrijwilligerswerk, B.S. 11 april 2019.

De website van Partena Professional is een kanaal om informatie in een begrijpelijke vorm ter beschikking te stellen aan aangesloten leden en niet-leden. Partena Professional streeft er naar actuele informatie aan te bieden en deze informatie wordt met de grootste zorg samengesteld (onder andere in de vorm van Infoflashes). Maar aangezien de sociale en fiscale wetgeving voortdurend in beweging is, kan Partena Professional geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden inzake de juistheid, het up-to-date zijn of de volledigheid van de informatie die via deze website werd geraadpleegd of uitgewisseld. Verdere bepalingen kunnen worden nagelezen in onze algemene disclaimer die van toepassing is bij elke raadpleging van deze website. Door deze website te raadplegen, aanvaardt u uitdrukkelijk de bepalingen van deze disclaimer. Partena Professional kan de inhoud van deze disclaimer eenzijdig wijzigen.