Verschillende formaliteiten in verband met tijdelijke werkloosheid waren sinds maart 2020 vereenvoudigd.
Die vereenvoudiging eindigt vanaf 1 januari 2023.
De RVA geeft meer toelichting hierover in haar richtlijnen.
Hieronder geven we een samenvatting daarvan.
Voor de werkgevers
Vanaf 1 januari 2023 zal de werkgever opnieuw op eigen initiatief:
- een controleformulier C3.2A moeten afleveren aan de tijdelijk werkloos gestelde werknemer, ten laatste de eerste effectieve werkloosheidsdag van elke maand;
- het validatieboek moeten invullen;
- (desgevallend) een ASR scenario 2 moeten indienen.
Voor de werknemers
Vanaf 1 januari 2023 zal de werknemer opnieuw:
- in het bezit moeten zijn van een controleformulier C3.2A vanaf de eerste effectieve werkloosheidsdag tot het einde van de maand;
- aangifte moeten doen van het uitoefenen van bijkomstige activiteiten of het ontvangen van inkomsten die een invloed kunnen hebben op het recht op werkloosheidsuitkeringen (formulier C1).
Bron: rva.be.