Ontdek alles wat je moet weten voor een succesvolle start als ondernemer.
Verhoog je slaagkansen met de hulp van onze experts.
Onze experts geven je de antwoorden die je zoekt.
Wijzig je bedrijfsgegevens via ons digitaal ondernemingsloket.
Ontdek onze handige tool voor je sociale zekerheidsdossier.
Bereken wanneer je ten vroegste op pensioen kan gaan en hoeveel pensioen je zal krijgen.
Ontdek hoe je met succes je eerste werknemer kan aanwerven.
De gids boordevol informatie. Ontdek prakische tips en advies om je allereerste werknemer aan te nemen.
Geniet de ondersteuning van ons sociaal secretariaat.
Profiteer van de expertise en kennis van Partena Professional.
Ontdek hoe Partena Professional accountants helpt.
Als werkgever van het PC 226 (bedienden uit de internationale handel, het vervoer en de logistiek) moet u aan uw werknemers jaarlijks, in het begin van de maand december, ecocheques toekennen. Beloont u uw werknemers echter liever met een ander voordeel? In het PC 226 is dit mogelijk!
De werknemers met een volledige referteperiode hebben recht op ecocheques van 250 EUR.
Voor werknemers met een onvolledige referteperiode zal dit bedrag echter verschillend zijn.
Meer details en een uitgebreide analyse staat in de sectorale informatie beschikbaar op onze website (sectordocument PC 226 – ecocheques).
Dit paritair comité voorziet dat de ecocheques op ondernemingsvlak kunnen worden omgezet, voor zover de totale kost (m.i.v. eventuele lasten eigen aan het gekozen voordeel) niet hoger is dan 250 EUR per werknemer en per kalenderjaar.
Verschillende alternatieven aan de ecocheques zijn in principe mogelijk, o.a.:
In ondernemingen met een geëigend overlegorgaan gebeurt de omzetting door middel van een schriftelijk ondernemingsakkoord en voor zover de volgende modaliteiten worden nageleefd:
Wanneer er in uw ondernemingen geen geëigend overlegorgaan aanwezig is, worden de akkoorden ter goedkeuring voorgelegd aan de Werkgroep algemene zaken van het PC.
De akkoorden moeten vervolgens, voor 31 oktober van het voorgaande jaar, worden geregistreerd bij de voorzitter van het PC voor de bedienden uit de internationale handel, het vervoer en de logistiek (FOD WASO, Ernest Blerotstraat 1, 1070 Brussel).
Voor begeleiding en advies met betrekking tot de omzetting van de ecocheques, kan u steeds terecht bij Legal Partners (legalpartners@partena.be of via 02/549.30.20).
Bron: Collectieve arbeidsovereenkomst van 8 mei 2017 betreffende de bezoldigingsvoorwaarden (registratienummer 139.311), van kracht van 01.01.2017 voor onbepaalde duur.
Auteur: Leen Lafourt
10/09/2018
De website van Partena Professional is een kanaal om informatie in een begrijpelijke vorm ter beschikking te stellen aan aangesloten leden en niet-leden. Partena Professional streeft er naar actuele informatie aan te bieden en deze informatie wordt met de grootste zorg samengesteld (onder andere in de vorm van Infoflashes). Maar aangezien de sociale en fiscale wetgeving voortdurend in beweging is, kan Partena Professional geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden inzake de juistheid, het up-to-date zijn of de volledigheid van de informatie die via deze website werd geraadpleegd of uitgewisseld. Verdere bepalingen kunnen worden nagelezen in onze algemene disclaimer die van toepassing is bij elke raadpleging van deze website. Door deze website te raadplegen, aanvaardt u uitdrukkelijk de bepalingen van deze disclaimer. Partena Professional kan de inhoud van deze disclaimer eenzijdig wijzigen.