Ouderschapsverlof en verlof voor medische bijstand voor de contractuele personeelsleden van de ambassades

Auteur: Anne Beckers
Leestijd: 2min
Publicatiedatum: 09/05/2014 - 14:00
Laatste update: 10/05/2019 - 09:22

Tot voor kort hadden niet alle werknemers met een arbeidsovereenkomst recht op ouderschapsverlof en loopbaanonderbreking voor bijstand of verzorging van een zwaar ziek gezins- of familielid.

Zo hadden de personeelsleden van de buitenlandse ambassades in België die tewerkgesteld werden met een arbeidsovereenkomst, geen recht op ouderschapsverlof.

Dit was echter in strijd met de Europese richtlijn 2010/18/EU van 8 maart 2010 die bepaalt dat alle werknemers met een arbeidsovereenkomst recht hebben op ouderschapsverlof voor een periode van minstens 4 maanden.

Deze situatie werd rechtgezet door het Koninklijk besluit van 10 april 2014 houdende toekenning van het recht op ouderschapsverlof en verlof voor het verlenen van bijstand aan een zwaar ziek gezins- of familielid aan bepaalde werknemers.

Sinds 3 mei 2014 hebben werknemers die tewerkgesteld worden met een arbeidsovereenkomst en die vallen onder het toepassingsgebied van de wet van 27 juni 1969 tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders recht op ouderschapsverlof en verlof voor het verlenen van medische bijstand. Dit recht geldt voortaan dus ook voor de contractuele personeelsleden van de buitenlandse ambassades, de SHAPE (Supreme Headquaters Allied Powers Europe) en bepaalde internationale instanties.

Het recht op deze verloven wordt slechts toegekend voor zover de betrokken werknemers niet vallen onder het toepassingsgebied van een andere reglementering die hen het recht op ouderschapsverlof of verlof voor het verlenen van medische bijstand toekent.

Bron: Koninklijk besluit van 10 april 2014 houdende toekenning van het recht op ouderschapsverlof en verlof voor het verlenen van bijstand aan een zwaar ziek gezins- of familielid aan bepaalde werknemers, B.S.  23 april 2014.

Auteur: Anne Beckers

09/05/2014

De website van Partena Professional is een kanaal om informatie in een begrijpelijke vorm ter beschikking te stellen aan aangesloten leden en niet-leden. Partena Professional streeft er naar actuele informatie aan te bieden en deze informatie wordt met de grootste zorg samengesteld (onder andere in de vorm van Infoflashes). Maar aangezien de sociale en fiscale wetgeving voortdurend in beweging is, kan Partena Professional geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden inzake de juistheid, het up-to-date zijn of de volledigheid van de informatie die via deze website werd geraadpleegd of uitgewisseld. Verdere bepalingen kunnen worden nagelezen in onze algemene disclaimer die van toepassing is bij elke raadpleging van deze website. Door deze website te raadplegen, aanvaardt u uitdrukkelijk de bepalingen van deze disclaimer. Partena Professional kan de inhoud van deze disclaimer eenzijdig wijzigen.