Ontdek alles wat je moet weten voor een succesvolle start als ondernemer.
Verhoog je slaagkansen met de hulp van onze experts.
Onze experts geven je de antwoorden die je zoekt.
Wijzig je bedrijfsgegevens via ons digitaal ondernemingsloket.
Ontdek onze handige tool voor je sociale zekerheidsdossier.
Bereken wanneer je ten vroegste op pensioen kan gaan en hoeveel pensioen je zal krijgen.
Ontdek hoe je met succes je eerste werknemer kan aanwerven.
De gids boordevol informatie. Ontdek prakische tips en advies om je allereerste werknemer aan te nemen.
Geniet de ondersteuning van ons sociaal secretariaat.
Profiteer van de expertise en kennis van Partena Professional.
Ontdek hoe Partena Professional accountants helpt.
De wet van 26 maart 2018 betreffende de versterking van de economische groei en de sociale cohesie wijzigt de duur van de opzeggingstermijnen die betekend moeten worden wanneer een werknemer wordt ontslagen in de loop van de eerste 6 maanden van de tewerkstelling. Deze nieuwe opzeggingstermijnen zijn van toepassing in geval van ontslag betekend vanaf 1 mei 2018. Naar aanleiding van de inwerkingtreding van die nieuwe regels, moet u het arbeidsreglement van uw onderneming aanpassen.
De opzeggingstermijnen die betekend moesten worden wanneer een werknemer met minder dan 6 maanden anciënniteit wordt ontslagen, waren:
Vanaf 1 mei 2018 zijn de opzeggingstermijnen die moeten worden betekend wanneer een werknemer met minder dan 6 maanden anciënniteit wordt ontslagen:
Opgelet: de opzeggingstermijnen die betekend moeten worden in geval van ontslag uitgaande van de werknemer tijdens de eerste 6 maanden van de tewerkstelling blijven ongewijzigd van kracht.
Anciënniteit
“Oude” opzeggingstermijnen
Opzeggingstermijnen vanaf 1 mei 2018
Minder dan 3 maanden
2 weken
1 week
3 maanden tot minder dan 4 maanden
4 weken
3 weken
4 maanden tot minder dan 5 maanden
5 maanden tot minder dan 6 maanden
5 weken
Elk arbeidsreglement moet de duur van de opzeggingstermijnen of de nadere regels voor het bepalen van de opzeggingstermijnen of de verwijzing naar de wettelijke en reglementaire bepalingen ter zake vermelden.
We stellen een model van de bijlage bij het arbeidsreglement betreffende de opzeggingstermijnen voor u ter beschikking.
Om deze bijlage in uw arbeidsreglement in te voegen, moet de overlegprocedure in de ondernemingsraad of, bij gebrek daaraan, met de werknemers niet worden nageleefd.
Als werkgever bent u evenwel nog steeds verplicht om:
Meer inlichtingen? Neem dan contact op met een van onze juridische adviseurs per telefoon (nr.: 02.549.30.20 (Ndl.) – 02.549.30.10 (Fr.)) of per e-mail (legal@partena.be).
Bron: wet van 26 maart 2018 betreffende de versterking van de economische groei en de sociale cohesie, B.S. 30 maart 2018.
De website van Partena Professional is een kanaal om informatie in een begrijpelijke vorm ter beschikking te stellen aan aangesloten leden en niet-leden. Partena Professional streeft er naar actuele informatie aan te bieden en deze informatie wordt met de grootste zorg samengesteld (onder andere in de vorm van Infoflashes). Maar aangezien de sociale en fiscale wetgeving voortdurend in beweging is, kan Partena Professional geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden inzake de juistheid, het up-to-date zijn of de volledigheid van de informatie die via deze website werd geraadpleegd of uitgewisseld. Verdere bepalingen kunnen worden nagelezen in onze algemene disclaimer die van toepassing is bij elke raadpleging van deze website. Door deze website te raadplegen, aanvaardt u uitdrukkelijk de bepalingen van deze disclaimer. Partena Professional kan de inhoud van deze disclaimer eenzijdig wijzigen.