Ontdek alles wat je moet weten voor een succesvolle start als ondernemer.
Verhoog je slaagkansen met de hulp van onze experts.
Onze experts geven je de antwoorden die je zoekt.
Wijzig je bedrijfsgegevens via ons digitaal ondernemingsloket.
Ontdek onze handige tool voor je sociale zekerheidsdossier.
Bereken wanneer je ten vroegste op pensioen kan gaan en hoeveel pensioen je zal krijgen.
Ontdek hoe je met succes je eerste werknemer kan aanwerven.
De gids boordevol informatie. Ontdek prakische tips en advies om je allereerste werknemer aan te nemen.
Geniet de ondersteuning van ons sociaal secretariaat.
Profiteer van de expertise en kennis van Partena Professional.
Ontdek hoe Partena Professional accountants helpt.
Elke handelsonderneming of artisanale onderneming (zowel een fysieke persoon als een rechtspersoon) moet de basiskennis bedrijfsbeheer aantonen wanneer een aanvraag tot inschrijving bij de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) wordt ingediend. Dit bewijs moet geleverd worden met een officieel erkende titel (diploma of getuigschrift…) of met een vroegere beroepspraktijk, tenzij de onderneming hiervan vrijgesteld is.
Bovendien worden bepaalde activiteiten door de wet gereglementeerd. Voor deze activiteiten moet ook aangetoond worden dat de onderneming beschikt over de vereiste beroepsbekwaamheid.
De controle van de basiskennis bedrijfsbeheer en de beroepsbekwaamheid gebeurt door ons ondernemingsloket.
Hangt er verandering in de lucht ?
Op basis van de Europese richtlijnen herbekijken de drie gewesten momenteel de wetgeving die van toepassing is.
In de toekomst kunnen belangrijke wijzigingen optreden MAAR tot op heden werd nog geen enkele formele beslissing genomen.
Dit betekent concreet dat, indien dit nodig is, u nog steeds de bewijsstukken van uw beheerskennis en van uw beroepsbekwaamheid moet leveren.
Het nazicht van de basiskennis bedrijfsbeheer en de beroepsbekwaamheid gebeurt door ons Ondernemingsloket SmartStart.
Wij blijven u op de hoogte houden over de evolutie in deze materie !
Auteur: SmartStart
21/02/2017
De website van Partena Professional is een kanaal om informatie in een begrijpelijke vorm ter beschikking te stellen aan aangesloten leden en niet-leden. Partena Professional streeft er naar actuele informatie aan te bieden en deze informatie wordt met de grootste zorg samengesteld (onder andere in de vorm van Infoflashes). Maar aangezien de sociale en fiscale wetgeving voortdurend in beweging is, kan Partena Professional geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden inzake de juistheid, het up-to-date zijn of de volledigheid van de informatie die via deze website werd geraadpleegd of uitgewisseld. Verdere bepalingen kunnen worden nagelezen in onze algemene disclaimer die van toepassing is bij elke raadpleging van deze website. Door deze website te raadplegen, aanvaardt u uitdrukkelijk de bepalingen van deze disclaimer. Partena Professional kan de inhoud van deze disclaimer eenzijdig wijzigen.