Ontdek alles wat je moet weten voor een succesvolle start als ondernemer.
Verhoog je slaagkansen met de hulp van onze experts.
Onze experts geven je de antwoorden die je zoekt.
Wijzig je bedrijfsgegevens via ons digitaal ondernemingsloket.
Ontdek onze handige tool voor je sociale zekerheidsdossier.
Bereken wanneer je ten vroegste op pensioen kan gaan en hoeveel pensioen je zal krijgen.
Ontdek hoe je met succes je eerste werknemer kan aanwerven.
De gids boordevol informatie. Ontdek prakische tips en advies om je allereerste werknemer aan te nemen.
Geniet de ondersteuning van ons sociaal secretariaat.
Profiteer van de expertise en kennis van Partena Professional.
Ontdek hoe Partena Professional accountants helpt.
Heel wat ondernemingen zullen hun sociale balans moeten neerleggen bij de Nationale Bank van België na de datum van afsluiting van het boekjaar.
De sociale balans is een instrument waarmee de ondernemingen dienen te rapporteren over de situatie van hun werkgelegenheid en over de opleidingsactiviteiten gevolgd door de werknemers.
De werkgever die zijn verplichtingen op het vlak van de sociale balans niet naleeft, zal worden bestraft met een sanctie die ofwel uit een strafrechtelijke geldboete ofwel uit een administratieve geldboete bestaat.
De sociale balans bevat de volgende inlichtingen:
In het Generatiepact werd immers overeengekomen dat de globale opleidingsinspanningen 1,9 % van de loonsom bedragen. Op basis van de opgestelde sociale balansen wordt de opleidingsinspanning jaarlijks geëvalueerd. De werkgevers die behoren tot sectoren die onvoldoende inspanningen leveren zijn een bijkomende bijdrage van 0,05 % verschuldigd ter financiering van inspanningen ten voordele van personen die behoren tot risicogroepen.
Ook al wordt de bijkomende werkgeversbijdrage niet geïnd voor de periode 2012-2016, toch zorgt de werkgever ervoor dat de opleidingsinspanningen verder geregistreerd worden in de sociale balans.
Voornamelijk de volgende ondernemingen zijn verplicht een sociale balans op te stellen:
- ziekenhuizen die niet de vorm hebben aangenomen van een handelsvennootschap met beperkte aansprakelijkheid of van een grote of zeer grote vzw;
- de andere privaatrechtelijke rechtspersonen (bv. vzw, stichting) die minstens 20 werknemers tewerkstellen (in voltijdse equivalenten);
- de ondernemingen naar buitenlands recht die in België een bijkantoor of centrum van werkzaamheid gevestigd hebben; hun sociale balans bevat enkel de gegevens met betrekking tot de in België gevestigde bijkantoren en centra van werkzaamheden (van de buitenlandse onderneming), waarbij de gezamenlijke bijkantoren en centra van werkzaamheden beschouwd worden als één geheel.
Opgelet! Wat betreft de sociale balans voorzien de wet van 18 december 2015 en het Koninklijk Besluit van 18 december 2015 tot omzetting van Richtlijn 2013/34/EU [1] voor de boekjaren die beginnen op of na 1 januari 2016 met name:
=> Gedetailleerde informatie is beschikbaar op de website van de BNB.
Naar jaarlijkse gewoonte zullen we een exemplaar op papier voorzien waarop de gegevens vermeld staan over de staat van de tewerkgestelde personen (rubrieken 1001 en volgende) en het personeelsverloop tijdens het boekjaar (rubrieken 205 tot 350).
U ontvangt dit document ten laatste in de loop van maart 2016.
U kunt het document eventueel aan uw boekhouder bezorgen als die de jaarrekening en de sociale balans van uw onderneming opstelt.
[1] Wet van 18 december 2015 en Koninklijk Besluit van 18 december 2015 tot omzetting van Richtlijn 2013/34/EU van 26 juni 2013 van het Europees Parlement en van de Raad betreffende de jaarlijkse financiële overzichten, geconsolideerde financiële overzichten en aanverwante verslagen van bepaalde ondernemingsvormen, tot wijziging van Richtlijn 2006/43/EG van het Europees Parlement en de Raad en tot intrekking van Richtlijnen 78/660/EEG en 83/349/EEG van de Raad, B.S. 30 december 2015.
Auteur: Catherine Mairy
15/02/2016
De website van Partena Professional is een kanaal om informatie in een begrijpelijke vorm ter beschikking te stellen aan aangesloten leden en niet-leden. Partena Professional streeft er naar actuele informatie aan te bieden en deze informatie wordt met de grootste zorg samengesteld (onder andere in de vorm van Infoflashes). Maar aangezien de sociale en fiscale wetgeving voortdurend in beweging is, kan Partena Professional geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden inzake de juistheid, het up-to-date zijn of de volledigheid van de informatie die via deze website werd geraadpleegd of uitgewisseld. Verdere bepalingen kunnen worden nagelezen in onze algemene disclaimer die van toepassing is bij elke raadpleging van deze website. Door deze website te raadplegen, aanvaardt u uitdrukkelijk de bepalingen van deze disclaimer. Partena Professional kan de inhoud van deze disclaimer eenzijdig wijzigen.