Ontdek alles wat je moet weten voor een succesvolle start als ondernemer.
Verhoog je slaagkansen met de hulp van onze experts.
Onze experts geven je de antwoorden die je zoekt.
Wijzig je bedrijfsgegevens via ons digitaal ondernemingsloket.
Ontdek onze handige tool voor je sociale zekerheidsdossier.
Bereken wanneer je ten vroegste op pensioen kan gaan en hoeveel pensioen je zal krijgen.
Ontdek hoe je met succes je eerste werknemer kan aanwerven.
De gids boordevol informatie. Ontdek prakische tips en advies om je allereerste werknemer aan te nemen.
Geniet de ondersteuning van ons sociaal secretariaat.
Profiteer van de expertise en kennis van Partena Professional.
Ontdek hoe Partena Professional accountants helpt.
Onlangs werden er verschillende wijzigingen aangebracht aan het koninklijk besluit van 28 mei 2003 betreffende het gezondheidstoezicht op de werknemers.
Het betreft hoofdzakelijk wijzigingen met betrekking tot het re-integratietraject dat de arbeidsongeschikte werknemers kunnen genieten. Andere artikels van het koninklijk besluit van 28 mei 2003 werden eveneens aangepast.
Deze nieuwigheden zijn in werking getreden op 16 februari 2017.
Een overzicht van de belangrijkste nieuwigheden.
De belangrijkste wijzigingen in het koninklijk besluit van 28 mei 2003 in verband met het re-integratietraject zijn de volgende.
De “gezondheidsbeoordeling” van een definitief arbeidsongeschikte werknemers met het oog op zijn re-integratie werd afgeschaft. Deze gezondheidsbeoordeling, meestal “procedure voor re-integratie” genoemd, bood de werknemer die door zijn behandelende arts definitief arbeidsongeschikt is verklaard de mogelijkheid om door de preventieadviseur-arbeidsgeneesheer onderzocht te worden met het oog op zijn re-integratie bij de werkgever.
De bestaansreden hiervan is niet langer gerechtvaardigd sinds de reglementering betreffende het re-integratietraject in werking is getreden.
De werknemer moet geen voorafgaande gezondheidsbeoordeling ondergaan in geval van tewerkstelling in een veiligheidsfunctie, een functie met verhoogde waakzaamheid of een activiteit met welbepaald risico, indien deze tewerkstelling het gevolg is van een beslissing genomen in het kader van een re-integratietraject.
De werknemer (of met zijn akkoord de behandelende arts) kan rechtstreeks bij de preventieadviseur-arbeidsgeneesheer een spontane raadpleging vragen indien hij van mening is dat alle of een deel van de maatregelen in het re-integratieplan niet meer zijn aangepast aan zijn gezondheidstoestand.
Het is voortaan de werkgever (en niet lager de werknemer) die het formulier "verzoek om gezondheidstoezicht op de werknemers” op de meest aangewezen wijze bezorgt aan de preventieadviseur-arbeidsgeneesheer.
Dit formulier moet gebruikt worden voor het uitvoeren van de volgende onderzoeken:
De werkgever deelt aan de werknemer de datum mee waarop hij het medisch onderzoek zal moeten ondergaan alsook om welk soort onderzoek het gaat.
Het principe dat de onderzoeken in het kader van het gezondheidstoezicht buiten de werkuren moeten gebeuren werd geherformuleerd.
De medische onderzoeken, inentingen, tuberculinetests, evenals andere geneeskundige verstrekkingen moeten tijdens de werkuren gebeuren maar enkel en alleen indien deze plaatsvinden in het kader van de volgende onderzoeken:
Opmerking - Zoals voorheen is elke oproeping tot één van deze 5 soorten van onderzoek, hetzij buiten de werkuren, hetzij tijdens de schorsing van de uitvoering van de arbeidsovereenkomst, hetzij in de loop van de periode van vrijstelling van arbeid, absoluut nietig en heeft het de absolute nietigheid van de beslissing van de preventieadviseur-arbeidsgeneesheer tot gevolg
Bijgevolg is deze verplichting niet van toepassing op de andere onderzoeken in het kader van gezondheidstoezicht, zoals de voorafgaande gezondheidsbeoordeling, het bezoek voorafgaand aan de werkhervatting, de spontane raadpleging en de re-integratiebeoordeling.
Bron: koninklijk besluit van 30 januari 2017 tot wijziging van het koninklijk besluit van 28 mei 2003 betreffende het gezondheidstoezicht op de werknemers, B.S. 6 februari 2017.
Auteur: Catherine Legardien
02/03/2017
De website van Partena Professional is een kanaal om informatie in een begrijpelijke vorm ter beschikking te stellen aan aangesloten leden en niet-leden. Partena Professional streeft er naar actuele informatie aan te bieden en deze informatie wordt met de grootste zorg samengesteld (onder andere in de vorm van Infoflashes). Maar aangezien de sociale en fiscale wetgeving voortdurend in beweging is, kan Partena Professional geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden inzake de juistheid, het up-to-date zijn of de volledigheid van de informatie die via deze website werd geraadpleegd of uitgewisseld. Verdere bepalingen kunnen worden nagelezen in onze algemene disclaimer die van toepassing is bij elke raadpleging van deze website. Door deze website te raadplegen, aanvaardt u uitdrukkelijk de bepalingen van deze disclaimer. Partena Professional kan de inhoud van deze disclaimer eenzijdig wijzigen.