Flitscontroles in de schoonmaaksector (maart 2021)

Auteur: Leen Lafourt (Legal Expert)
Leestijd: 4min
Publicatiedatum: 01/03/2021 - 16:35
Laatste update: 01/03/2021 - 16:39

In maart 2021 organiseren de sociale inspectiediensten nationale flitscontroles in de schoonmaaksector (PC 121).

Zoals vorig jaar ook al het geval was, gaan de flitscontroles niet meer door op een specifieke datum, maar kunnen ze gedurende de volledige maand plaatsvinden.

Flitscontroles zijn aangekondigde controles en hebben voornamelijk een informatief en preventief karakter. Let wel op, want dit wil niet zeggen dat de inspectiediensten niet zullen optreden en verbaliseren wanneer zij zwaarwichtige inbreuken vaststellen.

Hoe u zich het best kan voorbereiden op deze aangekondigde controles leest u hieronder.

Wie wordt geviseerd?

Deze actie is gericht op zij die de sociale reglementering overtreden en de zwartwerkers.

De controles passen in het 'actieplan sociale fraudebestrijding 2021’ en legt de focus op sociale dumping en het bestrijden van zwartwerk in fraudegevoelige sectoren. Nieuw is dat er nu ook meer aandacht wordt besteed aan de veiligheid, gezondheid en het welzijn van werknemers.

Hoe kan u zich voorbereiden?

In een vraag aan een expert leggen we uit wat de rechten en plichten van de werkgever zijn bij een sociale inspectie.

 

De checklist van de SIOD

De Sociale Inlichtingen- en Opsporingsdienst (SIOD) heeft een checklist opgesteld die specifiek voor de schoonmaaksector geldt. Deze bevat een overzicht van de documenten die door de sociaal inspecteur kunnen worden opgevraagd en ook de vragen waarop u zich kan voorbereiden. Deze checklist is evenwel indicatief en belet de sociaal inspecteur niet om alle documenten op te vragen die nodig zijn voor het onderzoek.

Hieronder bezorgen wij u een beknopt overzicht (niet limitatief) van de belangrijkste documenten die u best hebt klaarliggen bij een bedrijfscontrole:

  • het arbeidsreglement met alle werkroosters;
  • de individuele rekening, loonfiches, prestatielijsten, betaalbewijzen van de werknemers;
  • de arbeidsovereenkomsten, met eventuele addenda;
  • de afwijkingsdocumenten of registratiesysteem voor deeltijdse werknemers;
  • indien er wordt gewerkt met uitzendkrachten: de overeenkomst voor uitzendarbeid tussen gebruiker en uitzendkantoor en de arbeidsovereenkomst voor uitzendkrachten tussen het uitzendkantoor en de uitzendkracht;
  • bewijs van aangifte van werf (AVW) en Checkin@work (C@W);
  • bij tewerkstelling van niet-Belgische werknemers of zelfstandigen kunnen nog bijkomende documenten worden opgevraagd:
    • de arbeidskaarten en/of arbeidsvergunningen en verblijfsvergunningen voor niet EU-onderdanen;
    • beroepskaarten voor buitenlandse zelfstandigen die niet vrijgesteld zijn (niet EU-onderdanen);
    • Limosameldingen met L1-document;
  • ….

 

Daarnaast kan de sociaal inspecteur ook rechtstreeks vragen stellen aan uw werknemers en bepaalde documenten opvragen:

  • identificatiegegevens van de werkgever en/of opdrachtgever;
  • over zijn (haar) statuut als werknemer (loontrekkende, zelfstandige, student, uitzendkracht, …);
  • over zijn (haar) statuut als sociaal verzekerde (werkloos, arbeidsongeschikt, leefloon, pensioen, …);
  • over zijn loon- en arbeidsduur gegevens (wie betaalt het loon, hoe wordt het loon betaald, zijn er nog loontegoeden, waar worden sociale lasten en belastingen betaald?);

Op onze webshop, LegalSmart, kan u verschillende van deze modeldocumenten terugvinden. Leg all-in klanten kunnen contact opnemen met hun legal officer om bepaalde modeldocumenten te bekomen.

Sectorale informatie van Partena Professional

In de sectorale informatie van Partena Professional kan u de sectorale bepalingen nalezen die specifiek gelden voor uw paritair comité.

Juridische ondersteuning

De wetgeving evolueert voortdurend, maar onze Legal Partners volgen die voor u op de voet. Binnen het kader van onze dienst ‘Legal Privileged Partners (LPP)’ kan ons team uw sociale documenten onder de loep nemen en ervoor zorgen dat de sociale wetgeving wordt nageleefd.

Als deel van de oefening kan desgewenst een verslag met een risicoanalyse worden gemaakt en kunnen we u de nodige aanbevelingen geven. Op die manier hoeft u geen enkel sociaal inspectiebezoek meer te vrezen.

Resultaten flitscontrole

Op de website van de SIOD kan u bovendien ook de resultaten van deze flitscontroles raadplegen.  Momenteel vindt u er informatie in verband met de flitsontroles COVID-19 in de bouwsector, schoonmaaksector, groene sectoren en de vleessector..

En daarna?

Deze blitzactie mag ons niet doen vergeten dat we de sociale wetgeving iedere dag van het jaar moeten naleven. Onaangekondigde controles moeten helpen dit te verwezenlijken, zeker in de schoonmaaksector die een prioritair doel is in de strijd tegen de sociale fraude.

Andere sectoren

In 2021 staan volgende aangekondigde flitscontroles nog op de planning:

  • Elektrotechnische- en bouwsector: mei 2021
  • Land- en tuinbouwsector: juli 2021
  • Carwash- grootsteden: (eind) augustus 2021
  • Vleessector: september 2021

Bron: Actieplan tegen sociale fraude, 2021; schoonmaaksector: checklist.

De website van Partena Professional is een kanaal om informatie in een begrijpelijke vorm ter beschikking te stellen aan aangesloten leden en niet-leden. Partena Professional streeft er naar actuele informatie aan te bieden en deze informatie wordt met de grootste zorg samengesteld (onder andere in de vorm van Infoflashes). Maar aangezien de sociale en fiscale wetgeving voortdurend in beweging is, kan Partena Professional geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden inzake de juistheid, het up-to-date zijn of de volledigheid van de informatie die via deze website werd geraadpleegd of uitgewisseld. Verdere bepalingen kunnen worden nagelezen in onze algemene disclaimer die van toepassing is bij elke raadpleging van deze website. Door deze website te raadplegen, aanvaardt u uitdrukkelijk de bepalingen van deze disclaimer. Partena Professional kan de inhoud van deze disclaimer eenzijdig wijzigen.