De deadline van 31 maart voor de btw-listing nadert - riskeer geen boete!

Auteur: Partena Professional (HR Service Provider)
Leestijd: 3min
Publicatiedatum: 24/02/2023 - 10:14
Laatste update: 28/02/2023 - 10:44

Wat is de btw-listing (of klantenlisting)?

Dit is een jaarlijkse lijst van klanten die in België btw-plichtig zijn en aan wie uw onderneming tijdens het vorige kalenderjaar goederen heeft geleverd of diensten heeft verstrekt voor een totaalbedrag, exclusief btw, van meer dan 250 euro per klant.

Gelden deze regels ook voor u?

Verplicht voor elke btw-plichtige onderneming.

Uitzonderingen

Uw onderneming verricht uitsluitend handelingen die op grond van artikel 44 van het btw-wetboek zijn vrijgesteld en geen recht op aftrek geven:

  • U hoeft geen btw-listing in te dienen. Als u echter een gemengde en de gedeeltelijke belastingplichtige bent, moet u de jaarlijkse listing van belastingplichtige klanten indienen, zonder de handelingen die zijn vrijgesteld op grond van artikel 44 van het btw-wetboek.

Artikel 44: Bepaalde goederen en diensten zijn vrijgesteld van btw door artikel 44 van het Btw-Wetboek.



De volledige lijst:

De meest voorkomende vrijstellingen:

  • medische activiteiten zonder esthetisch karakter die uitgevoerd worden door artsen, tandartsen of kinesitherapeuten
  • activiteiten van vroedvrouwen, verpleegkundigen en zorgkundigen
  • activiteiten van erkende en gereglementeerde paramedisch beroepen bv. diëtisten, logopedisten, podologen, ...
  • bepaalde socio-culturele activiteiten
  • ziekenhuisverpleging en medische verzorging
  • vervoer van zieken of gewonden met speciaal daarvoor uitgeruste vervoermiddelen
  • bejaardenzorg, jeugdzorg, gehandicaptenzorg
  • ziekenfondsactiviteiten & onderwijsactiviteiten
  • verhuur van boeken, tijdschriften en andere voorwerpen van culturele aard (bibliotheken)
  • organisatie van tentoonstellingen, concerten en toneel-, ballet- en filmvoorstellingen
  • verkoop, verpachting en verhuur van onroerende goederen
  • verzekeringsactiviteiten & financiële activiteiten bv. verlening van kredieten

     

Uw onderneming valt onder de vrijstellingsregeling van belasting:

  • U hoeft geen jaarlijkse listing van belastingplichtige klanten in te dienen als uw jaaromzet per klant met een Belgisch btw-nummer niet meer dan 250 euro bedraagt, of als uw klanten geen Belgisch btw-nummer hebben.

Goed om weten

Klanten die uitsluitend handelingen verrichten die zijn vrijgesteld op grond van artikel 44 van het btw-wetboek, ook al hebben zij een Belgisch nummer, moeten niet in de listing worden vermeld.

U heeft geen handelingen verricht die in de listing van het vorige jaar moeten worden opgenomen, wat moet u doen?

U moet een "nihil-listing" indienen als u :

  • een belastingplichtige die periodieke btw-aangiften moet indienen           
  • een belastingplichtige bent onderworpen aan de landbouwregeling         
  • lid bent van een btw-eenheid die periodieke btw-aangiften moet indienen

Dien je nihil-klantenlisting in door in het vak ‘totaal omzet’ en ‘totaal btw’ het bedrag 0,00 in te vullen.

Indienen van de listing 

  • Vóór 31 maart van elk jaar
  • In principe langs elektronische weg: door het invullen van dit Bestand klantenlisting en het terug te sturen via de applicatie INTERVAT
  • Op papier: indien u de toelating heeft gekregen om periodieke aangiften op papier in te dienen, kunt u ook uw klantenlistings op dezelfde manier indienen. Vraag het formulier aan bij het bevoegde belastingkantoor en verstuur het naar het SCANNINGCENTRUM

Heeft u uw activiteit tijdens het jaar stopgezet?

U moet de klantenlisting indienen binnen de drie maanden na het verlies van uw hoedanigheid als btw-belastingplichtige.

Vragen? Neem contact op met onze experten of met FOD Financiën

De website van Partena Professional is een kanaal om informatie in een begrijpelijke vorm ter beschikking te stellen aan aangesloten leden en niet-leden. Partena Professional streeft er naar actuele informatie aan te bieden en deze informatie wordt met de grootste zorg samengesteld (onder andere in de vorm van Infoflashes). Maar aangezien de sociale en fiscale wetgeving voortdurend in beweging is, kan Partena Professional geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden inzake de juistheid, het up-to-date zijn of de volledigheid van de informatie die via deze website werd geraadpleegd of uitgewisseld. Verdere bepalingen kunnen worden nagelezen in onze algemene disclaimer die van toepassing is bij elke raadpleging van deze website. Door deze website te raadplegen, aanvaardt u uitdrukkelijk de bepalingen van deze disclaimer. Partena Professional kan de inhoud van deze disclaimer eenzijdig wijzigen.