Ontdek alles wat je moet weten voor een succesvolle start als ondernemer.
Verhoog je slaagkansen met de hulp van onze experts.
Onze experts geven je de antwoorden die je zoekt.
Wijzig je bedrijfsgegevens via ons digitaal ondernemingsloket.
Ontdek onze handige tool voor je sociale zekerheidsdossier.
Bereken wanneer je ten vroegste op pensioen kan gaan en hoeveel pensioen je zal krijgen.
Ontdek hoe je met succes je eerste werknemer kan aanwerven.
De gids boordevol informatie. Ontdek prakische tips en advies om je allereerste werknemer aan te nemen.
Geniet de ondersteuning van ons sociaal secretariaat.
Profiteer van de expertise en kennis van Partena Professional.
Ontdek hoe Partena Professional accountants helpt.
De databank voor aanvullende pensioenen werd tot stand gebracht op basis van de artikels 305 en 306 van de Programmawet (I) van 27 december 2006 (KB 28.12.2006). De doelstellingen en werking ervan werden verder uitgewerkt door andere wetteksten.
Op 31 december 2014 loopt de zogenaamde overgangsperiode ten einde. We maken van deze gelegenheid gebruik om deze nieuwe tool onder de loep te nemen.
Het is in de eerste plaats aan de verzekeraar of aan het pensioenfonds belast met de externe financiering van de toezegging om de gegevens m.b.t. een pensioentoezegging in de DB2P mee te delen.
Desalniettemin heeft de werkgever als inrichter van een pensioentoezegging 3 verplichtingen:
Situatie
Acties
Verantwoordelijke partij
Aangifte van een nieuwe toezegging vóór 01.05.2013
De extern gefinancierde collectieve of individuele toezegging moest vanaf 1 januari 2011 (privésector) of 1 januari 2012 (publieke sector) door de pensioeninstelling aangegeven worden.
Verzekeraar of pensioenfonds
Uiterlijk op 31 december 2014 moet de werkgever zich via de online toepassing uitspreken over de structuur van de pensioentoezegging. Indien hij dit niet doet, wordt de werkgever geacht akkoord te gaan met de gegevens die de pensioeninstelling in de DB2P geregistreerd heeft.
Werkgever (inrichter)
Aangifte van een nieuwe toezegging vanaf 01.05.2013 of wijziging van een bestaande toezegging (ongeacht de datum van de eerste registratie).
De extern gefinancierde collectieve of individuele toezegging moet binnen de 90 kalenderdagen na de invoering van de toezegging door de pensioeninstelling worden aangegeven.
Binnen de 90 kalenderdagen na de aangifte van de toezegging door de pensioeninstelling, vraagt Sigedis vzw aan de werkgever om zich uit te spreken over de structuur van de pensioentoezeggingen.
Sigedis vzw
Vanaf de ontvangst van de aanvraag heeft de werkgever 90 kalenderdagen de tijd om zich hierover uit te spreken. Indien hij dit niet doet, wordt de werkgever geacht akkoord te gaan met de gegevens die de pensioeninstelling in de DB2P geregistreerd heeft.
Aangifte van de premies uiterlijk op 30 juni van het jaar dat volgt op de storting van de premies.
Om de verschuldigde bijdragen op de premies te kunnen berekenen die aan de pensioeninstelling gestort werden, moet deze laatste de informatie betreffende een bijdragejaar ten laatste op 30 juni van het volgende jaar meedelen.
Bron: Sigedis - DB2P
Auteur: Anne Beckers
08/10/2014
De website van Partena Professional is een kanaal om informatie in een begrijpelijke vorm ter beschikking te stellen aan aangesloten leden en niet-leden. Partena Professional streeft er naar actuele informatie aan te bieden en deze informatie wordt met de grootste zorg samengesteld (onder andere in de vorm van Infoflashes). Maar aangezien de sociale en fiscale wetgeving voortdurend in beweging is, kan Partena Professional geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden inzake de juistheid, het up-to-date zijn of de volledigheid van de informatie die via deze website werd geraadpleegd of uitgewisseld. Verdere bepalingen kunnen worden nagelezen in onze algemene disclaimer die van toepassing is bij elke raadpleging van deze website. Door deze website te raadplegen, aanvaardt u uitdrukkelijk de bepalingen van deze disclaimer. Partena Professional kan de inhoud van deze disclaimer eenzijdig wijzigen.