Ontdek alles wat je moet weten voor een succesvolle start als ondernemer.
Verhoog je slaagkansen met de hulp van onze experts.
Onze experts geven je de antwoorden die je zoekt.
Wijzig je bedrijfsgegevens via ons digitaal ondernemingsloket.
Ontdek onze handige tool voor je sociale zekerheidsdossier.
Bereken wanneer je ten vroegste op pensioen kan gaan en hoeveel pensioen je zal krijgen.
Ontdek hoe je met succes je eerste werknemer kan aanwerven.
De gids boordevol informatie. Ontdek prakische tips en advies om je allereerste werknemer aan te nemen.
Geniet de ondersteuning van ons sociaal secretariaat.
Profiteer van de expertise en kennis van Partena Professional.
Ontdek hoe Partena Professional accountants helpt.
Het Overlegcomité van 4 juni 2021 heeft bevestigd dat telethuiswerk verplicht blijft, hoewel terugkeermomenten naar het werk vanaf 9 juni 2021 voorzien zullen kunnen worden.
In een ministerieel besluit van 4 juni 2021 worden de modaliteiten voor die terugkeermomenten vastgesteld. Ook worden verduidelijkingen gegeven over de maandelijkse telewerkaangifte.
Telethuiswerk is verplicht:
tenzij dit onmogelijk is omwille van de aard van de functie of de continuïteit van de bedrijfsvoering, de activiteiten of de dienstverlening.
Ter herinnering! De werkgever moet de personen werkzaam in zijn vestigingseenhe(i)d(en), ongeacht de aard van hun arbeidsrelatie, die niet kunnen telethuiswerken een attest of elk ander bewijsstuk bezorgen dat de noodzaak van hun aanwezigheid op de arbeidsplaats bevestigt.
Vanaf 9 juni 2021 zullen terugkeermomenten ingepland kunnen worden voor de personen waarvoor telewerk verplicht is, indien aan de volgende voorwaarden voldaan is:
De beslissing om terugkeermomenten te organiseren moet gebeuren met inachtneming van de regels van het sociaal overleg in de onderneming, waarbij alle voorwaarden afgetoetst moeten worden.
De terugkeermomenten zullen maximum één werkdag per week per persoon mogen bedragen. Zullen tegelijk per dag in de vestigingseenheid aanwezig mogen zijn:
De werkgevers zullen elke maand de personen moeten blijven aangeven die aanwezig zijn op de werkplaats via www.socialsecurity.be.
Vanaf de aangifte voor juli 2021 zal deze verplichting echter niet meer gelden voor:
Ter herinnering!
Zodra we meer details hebben, verneemt u dat van ons.
Bron: ministerieel besluit van 4 juni 2021 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken, B.S., 4 juni 2021.
De website van Partena Professional is een kanaal om informatie in een begrijpelijke vorm ter beschikking te stellen aan aangesloten leden en niet-leden. Partena Professional streeft er naar actuele informatie aan te bieden en deze informatie wordt met de grootste zorg samengesteld (onder andere in de vorm van Infoflashes). Maar aangezien de sociale en fiscale wetgeving voortdurend in beweging is, kan Partena Professional geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden inzake de juistheid, het up-to-date zijn of de volledigheid van de informatie die via deze website werd geraadpleegd of uitgewisseld. Verdere bepalingen kunnen worden nagelezen in onze algemene disclaimer die van toepassing is bij elke raadpleging van deze website. Door deze website te raadplegen, aanvaardt u uitdrukkelijk de bepalingen van deze disclaimer. Partena Professional kan de inhoud van deze disclaimer eenzijdig wijzigen.