Coronavirus: verplichte aangifte van de personen die aanwezig zijn op de werkplaats vanaf april

Auteur: Catherine Mairy (Legal Expert)
Leestijd: 2min
Publicatiedatum: 27/03/2021 - 19:35
Laatste update: 30/03/2021 - 17:18

Zoals aangekondigd tijdens het Overlegcomité van 24 maart 2021, moeten de werkgevers voortaan de personen die aanwezig zijn op de werkplaats registreren (aangeven).

Deze maatregel kadert in de opgedreven en verscherpte controles op telewerk.

Welke werkgevers?

De verplichting om de personen aan te geven die aanwezig zijn op de werkplaats geldt voor alle werkgevers, uitgezonderd de ondernemingen die verplicht volledig gesloten zijn.

Opgelet! De werkgever moet nog altijd aan de werknemers die niet kunnen telethuiswerken, een attest bezorgen dat de noodzaak van hun aanwezigheid op de werkplaats bevestigt.

Bij wie?

Er moet aangifte worden gedaan bij de RSZ op www.socialsecurity.be.

Welke gegevens?

De werkgever moet, per vestigingseenheid, het volgende aangeven:

  • het totaal aantal personen werkzaam bij de onderneming op de eerste werkdag van de maand;
  • het aantal personen werkzaam bij de onderneming op de eerste werkdag van de maand dat een functie uitoefent die onmogelijk kan worden volbracht via telethuiswerk (= functie die niet telewerkbaar is).

Opgelet! Onder ‘personen werkzaam bij’ worden niet alleen de werknemers verstaan, maar ook andere categorieën van personen, zoals bijvoorbeeld uitzendkrachten waarvan de onderneming op een structurele basis gebruik maakt, het personeel van een andere werkgever waarmee de onderneming structureel werkt, enz.

=> Raadpleeg de instructies van de RSZ om precies te weten met welke personen u rekening moet houden in uw aangifte.

Wanneer?

De aangifte moet worden ingediend:

  • elke maand;
  • uiterlijk op de zesde kalenderdag van de maand.

Wat nu?

De aangifte is verplicht van april 2021 tot juni 2021.

Dat betekent dat de aangifte moet worden ingediend:

  • voor de situatie op 1 april 2021 (= eerste werkdag van april 2021): uiterlijk op dinsdag 6 april 2021;
  • voor de situatie op 3 mei 2021 (= eerste werkdag van mei 2021): uiterlijk op donderdag 6 mei 2021;
  • voor de situatie op 1 juni 2021 (= eerste werkdag van juni 2021): uiterlijk op zondag 6 juni 2021.

De aangifte moet gebeuren op www.socialsecurity.be.

=> Alle instructies voor het invullen van de aangifte zijn beschikbaar op www.socialsecurity.be.

Bronnen: ministerieel besluit van 26 maart 2021 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken, B.S., 26 maart 2021; www.socialsecurity.be.

De website van Partena Professional is een kanaal om informatie in een begrijpelijke vorm ter beschikking te stellen aan aangesloten leden en niet-leden. Partena Professional streeft er naar actuele informatie aan te bieden en deze informatie wordt met de grootste zorg samengesteld (onder andere in de vorm van Infoflashes). Maar aangezien de sociale en fiscale wetgeving voortdurend in beweging is, kan Partena Professional geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden inzake de juistheid, het up-to-date zijn of de volledigheid van de informatie die via deze website werd geraadpleegd of uitgewisseld. Verdere bepalingen kunnen worden nagelezen in onze algemene disclaimer die van toepassing is bij elke raadpleging van deze website. Door deze website te raadplegen, aanvaardt u uitdrukkelijk de bepalingen van deze disclaimer. Partena Professional kan de inhoud van deze disclaimer eenzijdig wijzigen.