Coronavirus en de horeca: traiteurdiensten en leveringen

Auteur: Laurence Philippe (Legal Expert)
Datum:

Vanaf 13 maart om middernacht tot en met 5 april moeten alle horecazaken (behalve hotels) hun deuren sluiten. Er wordt echter een uitzondering gemaakt voor traiteurdiensten. Klanten kunnen dus hun maaltijden komen afhalen in een restaurant. Het is echter verboden om ter plaatse te eten en de eetruimtes moeten gesloten zijn. Ook leveringen zijn toegestaan. Maaltijden kunnen dus bij de klanten geleverd worden. Laurence Philippe, Legal Expert bij Partena Professional, legt alles uit.

Registratie bij het FAVV

Het FAVV verduidelijkt dat restaurants ingevolge de sluitingsperiode geen nieuwe activiteit moeten registreren voor het opzetten van een traiteurdienst of leveringen. Tijdens de lockdown periode dient de bestaande toelating voor de restaurantactiviteit als toelating voor de traiteuractiviteiten.

Hygiënevoorschriften

Wegens de epidemie moeten de restaurants toestaan dat de vastgestelde hygiënevoorschriften worden toegepast. Ze moeten dus contact tussen klanten vermijden en wachtrijen voorkomen waarbij de afstand tussen klanten niet gerespecteerd wordt.

Uiteraard blijven de hygiënevoorschriften die in de keuken gelden nog altijd van toepassing. In de horeca en elders mag wie ziek is, niet werken. 

Leveringen

Om ervoor te zorgen dat de maaltijden in goede hygiënische omstandigheden worden geleverd en om de temperatuurketen te respecteren, moeten de restauranthouders zich informeren over de voorwaarden die van toepassing zijn op leveringen (temperaturen, verpakkingsmiddelen, enz.). Als u een traiteurdienst en/of leveringen opzet, raadpleeg dan de website van het Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen (FAVV).

Tijdelijke werkloosheid

Volgens de laatste mededeling van de RVA kan tijdelijke werkloosheid wegens overmacht ook worden aangevraagd voor zaken die nog beperkte diensten kunnen aanbieden. Die tijdelijke werkloosheid wegens overmacht zal dan aangevraagd kunnen worden voor alle dagen waarop de werknemers niet tewerkgesteld kunnen worden, zelfs als dit te wijten is aan een daling van het werkvolume.

 

Bron: Persbericht van het FAVV, 16/03/2020.

Mededeling van de RVA, 15/03/2020.

 

De website van Partena Professional is een kanaal om informatie in een begrijpelijke vorm ter beschikking te stellen aan aangesloten leden en niet-leden.

Partena Professional streeft er naar actuele informatie aan te bieden en deze informatie wordt met de grootste zorg samengesteld (onder andere in de vorm van Infoflashes).

Maar aangezien de sociale en fiscale wetgeving voortdurend in beweging is, kan Partena Professional geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden inzake de juistheid, het up-to- date zijn of de volledigheid van de informatie die via deze website werd geraadpleegd of uitgewisseld.

Verdere bepalingen kunnen worden nagelezen in onze algemene disclaimer die van toepassing is bij elke raadleging van deze website. Door deze website te raadplegen, aanvaardt u uitdrukkelijk de bepalingen van deze disclaimer. Partena Professional kan de inhoud van deze disclaimer eenzijdig wijzigen.