Coronavirus: Brussel steunt de hotels en aparthotels

Auteur: Anne Ghysels (Legal Expert)
Leestijd: 3min
Publicatiedatum: 28/10/2020 - 17:49
Laatste update: 29/10/2020 - 14:11

Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest verleent financiële steun aan de hotels en aparthotels die op zijn grondgebied gevestigd zijn, op voorwaarde dat aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan.

Wie heeft er recht op?

Om aanspraak te kunnen maken op deze steun moet u aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • exploitant zijn van minstens één hotel of aparthotel gevestigd in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;
  • op 7 juli 2020 beschikken over een actief registratienummer en geldige stedenbouwkundige en brandveiligheidsattesten voor de hotels en aparthotels waarvoor de steun wordt aangevraagd;
  • voldoen aan zijn verplichtingen inzake bekendmaking van zijn jaarrekeningen bij de Nationale Bank van België;
  • voldoen aan minstens 2 van de 3 volgende voorwaarden inzake financiële gezondheid:
    • het eigen vermogen (boekhoudkundige codes 10/15 vermeerderd met de code 101) is groter dan de helft van het geplaatst kapitaal, plus de uitgiftepremies (code 100/2 + codes 110 en 111).

Dit geldt niet als de onderneming haar kapitaal toereikend heeft wedersamengesteld sinds het einde van het afgelopen boekjaar.

    • de omzet (code 70) van 2019 is groter dan die van 2018.

Deze voorwaarde is niet van toepassing indien u, overeenkomstig de toepasselijke regelgeving, slechts één of geen jaarrekening heeft bekendgemaakt.

    • het resultaat van de winst van het boekjaar voor belasting (code 9903) is positief.
  • Op het moment van de steunaanvraag, geen sociale en fiscale schulden hebben, tenzij zij het voorwerp uitmaken van een afbetalingsplan overeengekomen met de bevoegde autoriteiten dat wordt nageleefd;
  • Niet in moeilijkheden hebben verkeerd op 31 december 2019 (EU-verordening nr. 651/2014); Indien u een micro- of kleine onderneming bent, moet deze voorwaarde niet vervuld zijn, voor zover u niet aan een collectieve insolventieprocedure bent onderworpen en dat u geen reddingssteun of herstructureringssteun heeft ontvangen.
  • In de hoedanigheid van onderneming, tot dusver onder punt 22 van de tijdelijke kaderregeling inzake staatsteun, inclusief deze steun, niet meer dan € 800.000 euro hebben ontvangen.
  • Tussen 23 maart 2020 en 31 december 2020 niet overgaan of niet overgegaan zijn geweest tot een collectief ontslag.

Hoeveel bedraagt de steun?

Indien de basiscapaciteit van uw hotel of aparthotel meer dan 18 eenheden betreft, bedraagt de financiële steun € 1.100 euro per logieseenheid, d.w.z. een hotelkamer of elke ruimte van een toeristisch logies waar een of meer toeristen kunnen verblijven, van elk hotel of aparthotel gevestigd in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Indien de basiscapaciteit van uw hotel of aparthotel 18 of minder logieseenheden betreft, bestaat de steun uit een forfaitaire premie van € 20.000.

Het aantal logieseenheden wordt bepaald aan de hand van de basiscapaciteit aangegeven in het formulier voor voorafgaande aangifte, ingediend bij Brussel Economie en Werkgelegenheid in het kader van de registratie van uw hotel of aparthotel.

De steun bedraagt maximaal:

  • € 200.000 per hotel of aparthotel
  • En € 800.000 per begunstigde

Hoe kan u de maatregel genieten?

U moet uw steunaanvraag uiterlijk op 13 november 2020 online indienen via IRISBOX.

De Brusselse website werk-economie-emploi beschrijft gedetailleerd de verschillende stappen die u moet volgen om verbinding te maken met Irisbox evenals de bijlagen die u bij uw steunaanvraag moet voegen.

 

Bron: Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende steun aan hotels en aparthotels in het kader van de gezondheidscrisis COVID-19, BS 26.10.2020

 

 

 

 

 

De website van Partena Professional is een kanaal om informatie in een begrijpelijke vorm ter beschikking te stellen aan aangesloten leden en niet-leden. Partena Professional streeft er naar actuele informatie aan te bieden en deze informatie wordt met de grootste zorg samengesteld (onder andere in de vorm van Infoflashes). Maar aangezien de sociale en fiscale wetgeving voortdurend in beweging is, kan Partena Professional geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden inzake de juistheid, het up-to-date zijn of de volledigheid van de informatie die via deze website werd geraadpleegd of uitgewisseld. Verdere bepalingen kunnen worden nagelezen in onze algemene disclaimer die van toepassing is bij elke raadpleging van deze website. Door deze website te raadplegen, aanvaardt u uitdrukkelijk de bepalingen van deze disclaimer. Partena Professional kan de inhoud van deze disclaimer eenzijdig wijzigen.