Ontdek alles wat je moet weten voor een succesvolle start als ondernemer.
Verhoog je slaagkansen met de hulp van onze experts.
Onze experts geven je de antwoorden die je zoekt.
Wijzig je bedrijfsgegevens via ons digitaal ondernemingsloket.
Ontdek onze handige tool voor je sociale zekerheidsdossier.
Bereken wanneer je ten vroegste op pensioen kan gaan en hoeveel pensioen je zal krijgen.
Ontdek hoe je met succes je eerste werknemer kan aanwerven.
De gids boordevol informatie. Ontdek prakische tips en advies om je allereerste werknemer aan te nemen.
Geniet de ondersteuning van ons sociaal secretariaat.
Profiteer van de expertise en kennis van Partena Professional.
Ontdek hoe Partena Professional accountants helpt.
Ondernemingen die tijdens de crisis goede resultaten hebben behaald, kunnen in 2021 een coronapremie van maximaal 500 EUR (bovenop de maximale marge van 0,4%) toekennen aan hun werknemers.
De coronapremie kan worden toegekend van 01.08.2021 tot 31.12.2021; zij zal de vorm aannemen van (papieren of elektronische) consumptiecheques en zal onderworpen zijn aan een bijzondere werkgeversbijdrage van 16,5%.
De RSZ heeft een update (20.12.21) gepubliceerd van haar instructies voor de toekenning van de coronapremie in de vorm van consumptiecheques.
Als u beslist om uw medewerkers een coronapremie toe te kennen onder de vorm van consumptiecheques, vergeet dit dan niet aan te geven aan uw Payroll Consultant.
Alleen ondernemingen die tijdens de crisis goede resultaten hebben geboekt, mogen (maar moeten niet) hun werknemers een coronapremie toekennen.
Het begrip "onderneming die tijdens de crisis goede resultaten heeft geboekt" is niet gedefinieerd.
Op de coronapremie zal een bijzondere werkgeversbijdrage van 16,5% verschuldigd zijn.
Anderzijds zal deze premie niet onderworpen zijn aan de gewone RSZ-bijdragen indien aan bepaalde voorwaarden is voldaan; deze vrijstellingsvoorwaarden worden gepreciseerd in het Koninklijk Besluit van 21 juli 2021.
Coronapremie onder de vorm van papieren of elektronische consumptiecheques.
Om niet onderworpen te zijn aan de gewone RSZ-bijdragen, moet de coronapremie, toegekend onder de vorm van papieren of elektronische consumptiecheques, aan de volgende voorwaarden voldoen.
Indien een dergelijke cao bij gebrek aan vakbondsafvaardiging niet kan worden gesloten of indien het een personeelscategorie betreft die gewoonlijk niet door een dergelijke cao wordt beoogd, kan de toekenning worden geregeld in een individuele overeenkomst. Deze overeenkomst moet schriftelijk worden vastgelegd en het bedrag van de coronapremie mag niet hoger zijn dan dat waarin de cao in dezelfde onderneming voorziet.
Coronapremie onder de vorm van elektronische consumptiecheques
Om niet onderworpen te zijn aan de gewone RSZ-bijdragen, moet de coronapremie, toegekend in de vorm van elektronische consumptiecheques, bovendien aan de volgende bijkomende voorwaarden voldoen.
Indien een dergelijke cao bij gebrek aan vakbondsafvaardiging niet kan worden gesloten of indien het een personeelscategorie betreft die gewoonlijk niet door een dergelijke cao wordt beoogd, dan wordt de keuze geregeld door een individuele schriftelijke overeenkomst.
In ieder geval kan de kost van de vervangende drager niet hoger liggen dan:
De coronapremie die wordt toegekend overeenkomstig de principes hierboven is vrijgesteld van inkomstenbelastingen.
De premie en de bijzondere bijdrage verschuldigd op de premie vormen aftrekbare kosten voor de werkgever.
Heeft u een model nodig van een collectieve of individuele overeenkomst betreffende consumptiecheques? Dit type document zal binnenkort beschikbaar zijn bij onze Legal Partners. U kan contact met hen opnemen via legalpartners@partena.be.
Bronnen: Koninklijk Besluit van 21 juli 2021 tot wijziging van artikel 19quinquies van het Koninklijk Besluit van 28 november 1969 tot uitvoering van de wet van 27 juni 1969 tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders, BS van 29 juli 2021; Wet van 18 juli 2021 houdende tijdelijke ondersteuningsmaatregelen ten gevolge van de COVID-19-pandemie (1), BS 29 juli 2021.
De website van Partena Professional is een kanaal om informatie in een begrijpelijke vorm ter beschikking te stellen aan aangesloten leden en niet-leden. Partena Professional streeft er naar actuele informatie aan te bieden en deze informatie wordt met de grootste zorg samengesteld (onder andere in de vorm van Infoflashes). Maar aangezien de sociale en fiscale wetgeving voortdurend in beweging is, kan Partena Professional geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden inzake de juistheid, het up-to-date zijn of de volledigheid van de informatie die via deze website werd geraadpleegd of uitgewisseld. Verdere bepalingen kunnen worden nagelezen in onze algemene disclaimer die van toepassing is bij elke raadpleging van deze website. Door deze website te raadplegen, aanvaardt u uitdrukkelijk de bepalingen van deze disclaimer. Partena Professional kan de inhoud van deze disclaimer eenzijdig wijzigen.