Ontdek alles wat je moet weten voor een succesvolle start als ondernemer.
Verhoog je slaagkansen met de hulp van onze experts.
Onze experts geven je de antwoorden die je zoekt.
Wijzig je bedrijfsgegevens via ons digitaal ondernemingsloket.
Ontdek onze handige tool voor je sociale zekerheidsdossier.
Bereken wanneer je ten vroegste op pensioen kan gaan en hoeveel pensioen je zal krijgen.
Ontdek hoe je met succes je eerste werknemer kan aanwerven.
De gids boordevol informatie. Ontdek prakische tips en advies om je allereerste werknemer aan te nemen.
Geniet de ondersteuning van ons sociaal secretariaat.
Profiteer van de expertise en kennis van Partena Professional.
Ontdek hoe Partena Professional accountants helpt.
Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest gaat voort met de regionalisering van de steunmaatregelen en creëert 3 nieuwe maatregelen vanaf 1 oktober 2017.
In onze infoflash van 23 augustus 2016 hebben we een algemeen overzicht gegeven van de regionalisering en de eerste wijzigingen die het Brussels Hoofdstedelijk Gewest heeft aangebracht aan de vermindering van de RSZ-werkgeversbijdragen voor oudere werknemers.
Vanaf 1 oktober 2017 zal het Brussels Hoofdstedelijk Gewest
In deze infoflash geven we een algemeen beeld van deze hervorming. Elke maatregel zal in de loop van de komende dagen in een aparte infoflash verder worden toegelicht.
Sinds 2014 is het Brussels Hoofdstedelijk Gewest bevoegd voor alle verminderingen die overgedragen werden naar de Gewesten:
Sommige verminderingen behoren sinds de 6e staatshervorming niet meer tot de regionale bevoegdheid (eerste aanwervingen, horeca,...). We zullen die in deze infoflash dan ook niet bespreken.
De enige vermindering van RSZ-bijdragen die het Brussels Hoofdstedelijk Gewest behoudt (evenwel met enkele wijzigingen) is de vermindering die wordt toegekend voor de tewerkstelling van oudere werknemers. Deze maatregel bleef behouden maar werd al gewijzigd op 1 oktober 2016 (zie infoflash van 23 augustus 2016) en zal opnieuw worden gewijzigd op 1 oktober 2017.
Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest heeft de federale maatregelen afgeschaft voor:
Bepaalde maatregelen worden afgeschaft op 1 oktober 2017, andere op 1 januari 2018.
Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest kondigt geen enkele wijziging aan op 1 oktober 2017 voor de volgende maatregelen:
Deze maatregel is toegankelijk voor de niet-werkende werkzoekende die sinds 12 maanden is ingeschreven bij Actiris op het ogenblik dat de Activakaart wordt gevraagd of op de dag vóór de indiensttreding en in de voorafgaande periode van 18 kalendermaanden. Hij moet woonachtig zijn in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
Zijn arbeidsovereenkomst moet minstens voor een halftijdse baan zijn gesloten en minstens 6 maanden duren.
De werkgever kan gedurende 30 maanden elke maand een bedrag op het nettoloon van de werknemer inhouden (= activering van de uitkering).
Het recht op deze steunmaatregel kan worden geopend door de niet-werkende werkzoekende die sinds 1 dag is ingeschreven bij Actiris en een verminderde arbeidsgeschiktheid heeft op de datum waarop de Activakaart wordt gevraagd of de dag voor zijn indiensttreding. Hij moet woonachtig zijn in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
De werkgever kan gedurende 36 maanden elke maand een bedrag op het nettoloon van de werknemer inhouden (= activering van de uitkering).
De werknemer die:
kan het recht openen voor zijn werkgever op een unieke premie die de kosten van zijn opleiding dekt.
Bronnen: Ordonnantie van 23 juni 2017 betreffende de tewerkstellingssteun in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest; BS 14.07.2017; Voorontwerp van besluit van de regering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest tot wijziging van het Koninklijk Besluit van 16 mei 2003 tot uitvoering van het Hoofdstuk 7 van Titel IV van de programmawet van 24 december 2002 (I) betreffende de harmonisering en vereenvoudiging van de regelingen inzake verminderingen van de socialezekerheidsbijdragen; Voorontwerp van besluit van de regering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest betreffende de activeringsmaatregelen voor werkzoekenden.
Auteur: Anne Ghysels
14/09/2017
De website van Partena Professional is een kanaal om informatie in een begrijpelijke vorm ter beschikking te stellen aan aangesloten leden en niet-leden. Partena Professional streeft er naar actuele informatie aan te bieden en deze informatie wordt met de grootste zorg samengesteld (onder andere in de vorm van Infoflashes). Maar aangezien de sociale en fiscale wetgeving voortdurend in beweging is, kan Partena Professional geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden inzake de juistheid, het up-to-date zijn of de volledigheid van de informatie die via deze website werd geraadpleegd of uitgewisseld. Verdere bepalingen kunnen worden nagelezen in onze algemene disclaimer die van toepassing is bij elke raadpleging van deze website. Door deze website te raadplegen, aanvaardt u uitdrukkelijk de bepalingen van deze disclaimer. Partena Professional kan de inhoud van deze disclaimer eenzijdig wijzigen.