Ontdek alles wat je moet weten voor een succesvolle start als ondernemer.
Verhoog je slaagkansen met de hulp van onze experts.
Onze experts geven je de antwoorden die je zoekt.
Wijzig je bedrijfsgegevens via ons digitaal ondernemingsloket.
Ontdek onze handige tool voor je sociale zekerheidsdossier.
Bereken wanneer je ten vroegste op pensioen kan gaan en hoeveel pensioen je zal krijgen.
Ontdek hoe je met succes je eerste werknemer kan aanwerven.
De gids boordevol informatie. Ontdek prakische tips en advies om je allereerste werknemer aan te nemen.
Geniet de ondersteuning van ons sociaal secretariaat.
Profiteer van de expertise en kennis van Partena Professional.
Ontdek hoe Partena Professional accountants helpt.
Sinds 31 december 2018 moet de werkgever niet langer outplacementbegeleiding aanbieden aan ontslagen werknemers die niet beschikbaar moeten zijn voor de arbeidsmarkt in het kader van de bijzondere regeling van outplacement, ook al hebben ze daar uitdrukkelijk om verzocht.
De werkgever die een werknemer ontslaat die op het ogenblik van ontslag ten minste 45 jaar is, moet hem outplacementbegeleiding aanbieden, op voorwaarde dat de werknemer gelijktijdig aan de volgende voorwaarden voldoet:
Behalve op uitdrukkelijk verzoek van de werknemer was de werkgever niet verplicht om outplacementbegeleiding aan te bieden in de twee volgende gevallen:
De werkgever is niet verplicht om outplacementbegeleiding aan te bieden aan de werknemers die niet beschikbaar moeten zijn voor de algemene arbeidsmarkt (categorie 2 hierboven), zelfs wanneer ze er uitdrukkelijk om verzoeken.
Op 1 december 2018 werd de lijst aangepast van de personen die niet beschikbaar moeten zijn voor de arbeidsmarkt in het kader van de bijzondere regeling van outplacement. Zie hieromtrent onze Infoflash van 27 november 2018.
Bron: wet van 14 december 2018 houdende diverse arbeidsbepalingen, BS 21 december 2018.
[1] De werknemer die ontslagen werd met een opzeggingstermijn (of een overeenstemmende vergoeding) van minstens 30 weken heeft recht op outplacementbegeleiding in het kader van de algemene regeling.
De website van Partena Professional is een kanaal om informatie in een begrijpelijke vorm ter beschikking te stellen aan aangesloten leden en niet-leden. Partena Professional streeft er naar actuele informatie aan te bieden en deze informatie wordt met de grootste zorg samengesteld (onder andere in de vorm van Infoflashes). Maar aangezien de sociale en fiscale wetgeving voortdurend in beweging is, kan Partena Professional geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden inzake de juistheid, het up-to-date zijn of de volledigheid van de informatie die via deze website werd geraadpleegd of uitgewisseld. Verdere bepalingen kunnen worden nagelezen in onze algemene disclaimer die van toepassing is bij elke raadpleging van deze website. Door deze website te raadplegen, aanvaardt u uitdrukkelijk de bepalingen van deze disclaimer. Partena Professional kan de inhoud van deze disclaimer eenzijdig wijzigen.