Ontdek alles wat je moet weten voor een succesvolle start als ondernemer.
Verhoog je slaagkansen met de hulp van onze experts.
Onze experts geven je de antwoorden die je zoekt.
Wijzig je bedrijfsgegevens via ons digitaal ondernemingsloket.
Ontdek onze handige tool voor je sociale zekerheidsdossier.
Bereken wanneer je ten vroegste op pensioen kan gaan en hoeveel pensioen je zal krijgen.
Ontdek hoe je met succes je eerste werknemer kan aanwerven.
De gids boordevol informatie. Ontdek prakische tips en advies om je allereerste werknemer aan te nemen.
Geniet de ondersteuning van ons sociaal secretariaat.
Profiteer van de expertise en kennis van Partena Professional.
Ontdek hoe Partena Professional accountants helpt.
Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest verplicht Brusselse ondernemingen die meer dan 100 werknemers tewerkstellen om een bedrijfsvervoerplan op te maken (Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de bedrijfsvervoerplannen van 1 juni 2017 ). Dit houdt een analyse van de huidige situatie en een actieplan in, op vlak van mobiliteit en milieuvriendelijkheid. Door het uitwerken van een strategie op lange termijn voor bedrijfsverplaatsingen, wil men de mobiliteit en de luchtkwaliteit in Brussel verbeteren.
Het bedrijfsvervoerplan moet elke 3 jaar worden opgemaakt en worden ingediend bij Het Brussels Instituut voor Milieubeheer, via het elektronisch formulier “formulier bedrijfsvervoerplan”. Deze keer moet het uiterlijk op 31 januari 2018 ingediend worden op basis van de situatie in de onderneming op 30 juni 2017.
Dit Brussel bedrijfsvervoerplan bestaat nu naast de federale mobiliteitsenquête. De federale mobiliteitsenquête vraagt aan de ondernemingen die gemiddeld meer dan 100 werknemers tewerkstellen om elke 3 jaar gegevens m.b.t. de woon-werkverplaatsingen van hun werknemers, in te dienen bij de FOD Mobiliteit en Vervoer (zie: www.mobilit.belgium.be).
Elke Brusselse onderneming die meer dan 100 werknemers tewerkstelt op een site in het Brussels Gewest moet een bedrijfsvervoerplan opmaken. Het bestaat uit 2 delen: de analyse en het actieplan.
In dit deel vermeldt men het aantal werknemers, de door het bedrijf gebruikte bedrijfswagens, het aantal parkeerplaatsen, het gemiddelde aantal bezoekers per dag, het gemiddeld aantal leveringen per dag, enz..
Dit luik verplicht de werkgever een contactpersoon mee te delen, de werknemers te informeren omtrent het bedrijfsvervoerplan, om bewustmakingsacties te voorzien, een toegankelijkheidsplan van de onderneming uit te werken, enz..
Enkele maatregelen springen in het oog:
Het formulier bedrijfsvervoerplan (het BVP-formulier) wordt ingevuld via een elektronische toepassing. Op heden is het definitieve BVP-formulier nog in ontwikkeling. De voorlopige versie kan u vinden op: www.leefmilieu.brussels/themas/mobiliteit/vervoerplannen/bedrijfsvervoerplannen/formulieren-bedrijfsvervoerplannen-bvp
Het formulier moet uiterlijk op 31 januari 2018 ingediend worden en is een analyse op basis van de situatie in het bedrijf op 30 juni 2017. Om de 3 jaar moet zo’n bedrijfsvervoerplan worden opgemaakt. Zo wordt het 3-jaarlijks geëvalueerd, aangepast en bijgestuurd.
Het Brussels Gewest wil via deze weg een strategie ontwikkelen: “ de bedoeling is de mobiliteit in Brussel te verbeteren via een langetermijnstrategie voor bedrijfsverplaatsingen. Een aantal concrete maatregelen moeten voor een evenwicht zorgen tussen mobiliteits- en milieuproblemen enerzijds en de socio-economische belangen van de ondernemingen anderzijds” (www.leefmilieu.brussels). Het Brussel Instituut voor Milieubeheer wil de bedrijven hierin helpen en een aanspreekpunt zijn.
Na het indienen van het BVP-formulier kan het Brussel Instituut voor Milieubeheer dan ook een gratis een audit uitvoeren op eigen initiatief of op vraag van de onderneming zelf. Dit kan leiden tot suggesties, aanpassing van het actieplan, enz. .
Het Instituut biedt ook hulpmiddelen aan. Zo voorziet men tools, organiseert men vormingen en beantwoordt men de vragen van de ondernemingen.
Het is ook mogelijk dat een mobiliteitsprijs zal worden uitgereikt voor 1 of meerdere bedrijven.
Zowel de regionale als federale overheden ondernemen heel wat acties ter bevordering van de mobiliteit en ter bescherming van het milieu in België. Naast de federale mobiliteitsenquête en het hier besproken Brusselse bedrijfsvervoerplan verwachten we nog “het mobiliteitsbudget”. Hoe deze verschillende maatregelen op elkaar zullen afgestemd worden, is nog onduidelijk. Wij houden u alleszins op de hoogte.
Bron: Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de bedrijfsvervoerplannen van 1 juni 2017, B.S., 9 juni 2017.
Auteur: Katia De Wilde
10/07/2017
De website van Partena Professional is een kanaal om informatie in een begrijpelijke vorm ter beschikking te stellen aan aangesloten leden en niet-leden. Partena Professional streeft er naar actuele informatie aan te bieden en deze informatie wordt met de grootste zorg samengesteld (onder andere in de vorm van Infoflashes). Maar aangezien de sociale en fiscale wetgeving voortdurend in beweging is, kan Partena Professional geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden inzake de juistheid, het up-to-date zijn of de volledigheid van de informatie die via deze website werd geraadpleegd of uitgewisseld. Verdere bepalingen kunnen worden nagelezen in onze algemene disclaimer die van toepassing is bij elke raadpleging van deze website. Door deze website te raadplegen, aanvaardt u uitdrukkelijk de bepalingen van deze disclaimer. Partena Professional kan de inhoud van deze disclaimer eenzijdig wijzigen.