Business model canvas

Zelfs om een kleine lokale kruidenierszaak te beginnen, mogen bepaalde stappen niet worden overgeslagen. Eerste stap: het Business Model. Dit document vat je globale strategie samen. Om van de theorie naar de praktijk te gaan en je eigen economisch model op te zetten, gebruik je het Business Model Canvas, een matrix ontwikkeld door de Zwitser Alexander Osterwalder (bedrijfstheoreticus, consultant en ondernemer)! 

Het Business Model, de eerste stap in het opstarten van je onderneming

Idealiter stel je jouw Business Model op op het ogenblik dat je jouw onderneming opstart. Deze belangrijke stap zal je helpen om de zaken helder te zien, je zwakke en sterke punten te identificeren en je project te structureren. Je Business Model is niet onveranderlijk. Het zal evolueren naarmate je business zich ontwikkelt en je zal het blijven aanpassen. Het is net zoals als een foto op een bepaald moment in de tijd.

Geen blabla maar een intuïtieve table op één pagina

De grote kracht van de BMC-methode is de visuele dimensie ervan. Met de BMC-matrix krijg je snel een globale visie op je strategie. Het model is gebaseerd op 9 bouwstenen, die je aanvult en verfijnt om je eigen business model te verkrijgen, in de vorm van een tabel.

9 bouwstenen om je economisch model te beschrijven, uit te vinden, te testen en te ontwerpen

Dankzij het BMC-model van Alexander Osterwalder kan je jouw algemene strategie bepalen op basis van de 9 bouwstenen die worden voorgesteld. Deze bouwstenen omvatten de 4 fundamentele dimensies van je onderneming: wie, wat, hoe en hoeveel.

  • Waardevolle partners
  • Kernactiviteiten
  • Hulpbronnen
  • Waardepropositie
  • Klantrelaties
  • Distributiekanalen
  • Klantsegmenten
  • Kostenstructuur
  • Inkomstenstromen

Je waardepropositie, de kern van je model

Logischerwijs prijkt je waardepropositie in het centrum van de tabel. Omdat ze de essentie van je onderneming is. Wat is de onderscheidende of toegevoegde waarde van je product (of dienst) voor je toekomstige klanten? Welk antwoord bied je op een probleem? Heeft het klantsegment waarop je je richt je product echt nodig? Je waardepropositie heeft een beslissende invloed op de andere 8 bouwstenen van je onderneming.

Interne en externe gebruiksaanwijzing

De linkerzijde van de BMC-tabel richt zich op je werkmethoden, dus op de interne zaken (partners, middelen, activiteiten). De rechterzijde focust op je doelgroep en hoe je die kan bereiken, dus op de externe zaken (welke klanten, welke relaties, welke distributie). En last but not least, onderaan je mooie tabel worden de financiële aspecten gespecificeerd (kostenstructuur en inkomstenstromen).

Nu je deze geweldige tool, de BMC, hebt leren kennen, rest je enkel nog om de template van de tabel te downloaden... en die aan te passen en aan te vullen om tot een betrouwbaar economisch model te komen. Aarzel zeker niet om dit werk in een kleine groep te doen. Volgende stap: het Business Plan!

Download