De populairste adviezen gebundeld in uw mailbox? Eén keer per maand sturen we u de blogtopics die het meest in het oog sprongen.:

Is het nu Generatie Y of Z? 7 Wijsheden

By Julie van Partena Professional | 28 september 2018

 

De laatste jaren werden we overrompeld door jonge werknemers die meer willen dan werken alleen: meet the millenials. Ze zijn op zoek naar purpose én voldoening, naar zelfontplooiing. En als het even kan ook naar een gezonde work-life balans in hun carrière.

Ondertussen maakt deze nieuwe generatie een belangrijk deel uit van de professionele context van onze organisaties. En terwijl we nog maar net gewoon zijn aan die millenials of Generation Y, mogen we ons alweer klaarmaken voor de opkomende Generation Z. Belangrijk voor onze HR-strategieën, want straks maken ook zij een substantieel deel uit van onze bedrijven. Maar wat zijn de verschillen tussen generatie Y en Z? En wat moet je beslist weten over deze nieuwe jongste generatie?

  1.     Generatie Y? Net iets meer focus. Generatie Z? Meester in multitasken.

Wie geboren is na 1995, leeft in een wereld van continue updates en pushberichten via Whatsapp, Snapchat, Slack, Facebook en meer. Daarom verwerkt deze generatie Z veel sneller informatie dan andere generaties. De gemiddelde aandachtsspanne van generatie Z is ongeveer 8 seconden. Bij millennials of Generatie Y is dat één derde langer: 12 seconden.

Niet verwonderlijk dat Generatie Z minder focus heeft. Maar dat betekent wel dat Generatie Z nog beter kan multitasken dan Generatie Y. Ze nemen nota’s in OneNote, werken daar aan verder op hun GSM, zoeken op via smartphones of tablets, werken op een laptop terwijl ze naar TV kijken of facetimen met vrienden en familie. Generatie Z kan dus nog beter schakelen tussen verschillende projecten en taken, hoeveel afleiding er ook bestaat in hun omgeving. Denk maar eens na welke invloed dit kan hebben op de planning of inrichting van een kantoor.

  1.     Op eigen houtje geleerd en jong aan de slag.

Meer dan vroeger zetten we in op competenties. Bedrijven zoals Google, IBM en Facebook werven talent aan zonder diploma. Deze invloed is ook voelbaar in onze rekrutering en in onze opleidingsinstituten. Tot enkele jaren geleden was het bijna ondenkbaar om zonder klassiek hogeschool of universitair diploma ingang te vinden op de arbeidsmarkt.

Generatie Z stelt zich eerder onafhankelijk en vrij op. Ook als het over kennis gaat. Dus leert deze generatie op zichzelf, wat ze nodig hebben én wanneer ze het nodig hebben. Dat verklaart ineens de groei aan alternatieve opleidingsmogelijkheden zoals MOOC of online opleidingen aan Khan Academy. Dat betekent ook dat steeds minder jongeren de klassieke opleidingskanalen gevolgd of afgewerkt hebben, voor ze op de arbeidsmarkt terechtkomen. En dus vaak veel jonger aan het werk gaan.

  1.     Autonoom ondernemerschap

Generatie Z blijkt ambitieus in het ondernemerschap en wil inzetten op zelfstandige activiteiten. Zo’n 72% van de tieners geeft aan ooit een eigen zaak te willen beginnen. Daarnaast biedt het Internet of Things [PJ1] ongelofelijk veel kansen om ondernemend te doen en denken. Net zoals cloud computing en blockchain. Startte je vroeger een bedrijf  op, dan was je een kapitaal kwijt aan servers en installaties. Nu kan elke semi-nerd [PJ2] met visa-kaart in the cloud storage kopen bij Microsoft of Amazon.

Los van generatie Z is er ook een opmerkelijke beweging aan de gang en zien we het aantal freelancers steeds meer stijgen en blijven de start-ups als  paddenstoelen uit de grond rijzen..

  1.     Not happy? Generatie Y kan nog even wachten. Generatie Z is al weg.

Generatie Y heeft de opkomst van het internet meegemaakt. Ze weten hoe het voelt om internet te moeten afsluiten om te kunnen bellen. Terwijl jongeren vanaf 1995 nooit iets anders gekend hebben dan supersnelle ADSL en hyperconnectie.

Wie gewend is om voor 23.00 uur te bestellen om de volgende dag thuis geleverd te krijgen, verwacht dat ook op de werkvloer en van zijn toekomstige werkgevers. Organisaties en merken moeten loyaal zijn ten opzichte van de ‘klant’  - lees werknemer - en niet omgekeerd. Indien niet voldaan[PJ4] [Z5] [PJ6] , gaat Generatie Z naar een andere werkgever. Want het is niet aan hen om loyaal te zijn aan een merk of werkgever.

Generatie Y is daar iets verdraagzamer en rustiger in. Werkt de website niet, dan herladen ze pagina en proberen opnieuw. Want dat ‘hoort erbij’. Generatie Z zal op dat moment al bij de concurrent zitten, nog voor de trage pagina opnieuw geladen is.

  1.     Iedereen uniek

Die individualiteit is iets wat Generatie Z kenmerkt. Het zijn de kinderen van een generatie die hen geleerd heeft om zelfstandig te denken en hun mening te formuleren. Het bewijs? Op sociale media worden we nu om de oren geslagen met meningen van en over iedereen.  Iedereen heeft wel een mening klaar van en over Jan met de Pet, selfmade YouTube-sterren of world famous celebrities. Het is dus zeer goed om een individuele persoonlijkheid te hebben. Dit ‘uniek zijn’ wordt door Generatie Z gezocht in hun dagelijks leven door merken te kiezen die persoonlijkheid weerspiegelen. Daarbovenop moet hun toekomstige werkgever ook passen bij hun ‘unieke’ imago.

Dat individualisme heeft ook gevolgen op organisatieniveau en teamwerk. Generatie Y werkt graag in team om projecten te finaliseren. Generatie Z is net wat competitiever en heeft ook meer erkenning voor hun bereikte doelen nodig. Samenwerken wordt dus een uitdaging.

  1.     Keep it real and personal

Millenials of Generatie Y hebben geleerd om sociale media te gebruiken als ze al wat ouder waren. Met als gevolg dat er zeer veel gedeeld werd- wat niet altijd gedeeld moest worden. Generatie Z heeft deze fails gezien van hun voorgangers en weten dus dat niet alles online gegooid moet worden. We keren dus terug naar een situatie waarin Generatie Z sociaal kan zijn via snapchat, messenger, whatsapp, … maar waarbij we niet vergeten dat we met mensen te maken hebben.

Voor generatie Z wordt persoonlijk contact op de werkvloer nog belangrijker. Dat uit zich in meer real-time, meer face-2-face en meer fysieke meetings.

  1.     Generatie Y: Kiezen. Generatie Z: Minder alternatieve verloning, meer cash.

De jongste generatie Z is groot geworden met onzekerheden: volop in de nasleep van de  economische crisis van 2008 en met terroristische aanslagen in wat vroeger veilige oorden waren: New York, Parijs, zelfs Zaventem. Des te meer heeft deze generatie nood aan zekerheid en stabiliteit, maar zonder te verwachten dat een werkgever dat in hun plaats doet. Deze generatie wil liever meer harde verloning in plaats van zachte alternatieven. Geen strijkdiensten, geen bedrijfswagen of  alternatieve voordelen. Ze willen keiharde cash en in de war for talent zal een werkgever niet anders kunnen dan hierin mee te gaan.

Voor millenials is het juist wel een plus om de vrijheid krijgen te kunnen kiezen. Millenials willen inspraak via een cafetariaplan en staan er voor open een opleiding te kunnen volgen in ruil voor de eindejaarspremie.

Generatie Z is uniek en kan dus niet over één kam geschoren worden met millennials of Generatie Y. Aangezien deze nieuwe generaties de arbeidsmarkt zullen bestormen, is het aan ons - de huidige generatie- om ons goed voor te bereiden. Kwestie van talent goed in te zetten.