Ontdek alles wat je moet weten voor een succesvolle start als ondernemer.
Verhoog je slaagkansen met de hulp van onze experts.
Onze experts geven je de antwoorden die je zoekt.
Wijzig je bedrijfsgegevens via ons digitaal ondernemingsloket.
Ontdek onze handige tool voor je sociale zekerheidsdossier.
Bereken wanneer je ten vroegste op pensioen kan gaan en hoeveel pensioen je zal krijgen.
Ontdek hoe je met succes je eerste werknemer kan aanwerven.
De gids boordevol informatie. Ontdek prakische tips en advies om je allereerste werknemer aan te nemen.
Geniet de ondersteuning van ons sociaal secretariaat.
Profiteer van de expertise en kennis van Partena Professional.
Ontdek hoe Partena Professional accountants helpt.
Alle btw-plichtigen zijn verplicht om een factuur op te stellen. Elk bedrijf, elke freelancer, elke vzw, … is verplicht een factuur op te stellen voor professionele verkoop - dus aan andere zelfstandigen of bedrijven of overheden.
Als u daarentegen enkel verkoopt voor privé-gebruik - dus louter verkoop aan particulieren - dan hoeft u in principe geen factuur op te stellen. Uitzondering geldt hier voor garagisten, de bouwsector en groothandelaren.
Een factuur opstellen - zo moeilijk is het natuurlijk niet. Op uw factuur staan een heleboel vanzelfsprekende gegevens, zoals de bedrijfsnaam, de rechtsvorm, het adres en uw bankrekening- en btw-nummer.
Facturen opstellen is geen rocket science, maar een factuur gemaakt volgens de wettelijke bepalingen oogt bovenal professioneel en u kan er later op terugvallen, moest er eventueel bij een belastinginspectie niet duidelijk zijn. Bij deze de algemene vermeldingen:
Op het weglaten van een verplichte vermelding staat een administratieve boete die kan oplopen tot €5.000.
Afhankelijk van uw sector betaalt u in België 6, 12 of zoals meestal 21% btw. Maakt u een factuur op aan een buitenlandse firma, dan hoeft u sowieso geen btw aan te rekenen en vermeld u ‘btw verlegd’ op de factuur. De btw-regels voor goederen en diensten voor EU- en niet-EU-landen zijn iets complexer. Het kopen en verkopen van goederen en diensten tussen particulieren en bedrijven verschillen met de Belgische wetgeving. Voor de finesses best even bij uw boekhouder aankloppen.
Als u als beginnende zelfstandige jaarlijks maximaal €25.000 verdient, dan hoeft u geen btw aan uw klanten te verrekenen en kunt u opteren voor een btw-vrijstelling. Op uw factuur moet u dan het volgende vermelden: "Kleine onderneming onderworpen aan de vrijstellingsregeling van belasting. Btw niet toepasselijk.".
Ten laatste de 15de van de maand na de maand waarin u uw dienst of product leverde, moet u factureren.
Voor facturen geldt een wettelijke bewaartermijn van 7 jaar. Echter: documenten over de aankoop van een onroerend goed bewaart u 15 jaar. Om eventuele problemen later te voorkomen hou dus best als nauwkeurig en digitaal bij. Weet dat tegenover elk factuur een bewsijsstuk zoals rekeninguittreksel moet staan.
Uw droom kan werkelijkheid worden. Voor de basisvereisten kunt u alvast terecht bij Partena Professional:
Via het digitale ondernemingsloket SmartStart Online van Partena Professional kunt u dit alles in enkele klikken van thuis uit aanvragen.